• Birger

Hjälp! Nålfobi.. nån??

Det är helt underbart att va gravid men jag har ett stort problem. jag har EXTREM nålfobi.. jag kan gråta å skrika å slå för ett blodprov ur fingret. När jag gick i högstadiet å vi skulle få en spruta. så slog å sparkade jag hälsovårdaren så hon inte kunde ge åt mig, mamma som e hälsovårdare fick ge hemma.. Kan tänka mig att nån sitter å skrattar nu.. men hur i hela fridens namn ska jag överleva dessa sprutor å blodprov hit å dit.. Nån annan som har nålskräck?:(

• Svar på tråden Hjälp! Nålfobi.. nån??
  • sasssyy

jaaa du.. jag hade samma problem, kanske inte så mycket för blodprov i fingret men alla andra nålar.. svimmar lätt och så..

Jag "hade turen" att bli avvänjd på ett inte så bekvämt sätt..fick problem med gallan under min grav och var tvungen att få ketogan (en typ av morfin) var 3.e timma för att överhuvudtaget kunna andas...jag BAD om sprutorna och min dåvarande trodde han drömde.. kan väl inte säga att jag längtar efter nålar, men det går..

Mental träning hjälpte mig en del förut också. Jag hade en yoga-tränare som gav mig massor med hjälp, och så talar jag alltid om att jag har nålfobi, då brukr man få ligga ner och ta detlugnt..

Andas djupt, blunda och tänka på andra saker

• minefix

japp!! Å jag ska föda när som och jag är inte rädd för själva förlossningen å att det ska göra ont utan tänk om jag behöver ryggbedövning eller om jag måste få dropp eller ännu värre... snittas....

Vet inte vilken vecka du är, men man överlever blodproven, jag behövde bara ta ett sen är det ett stick i fingret som gäller... berätta för din BM att du är rädd för nålar, mmin har hjälpt min mycket genom att veta det.
    lycka till

• skruttan82

Här är en i samma sits... Jag slåss visserligen inte (förutom när tandläkaren skulle lägga en bedövning sits) men vid blodprov kan jag lägga band på mig iaf. Fast jag grinar ju och skakar som ett asplöv.

Ja du jag vet inte hur man ska klara detta. Man får väl helt enkelt härda ut på något sätt.
    När jag va på inskrivning kunde jag inte sova dagen innan för jag visste dom skulle ta prover. Så jag vet hur du har det. Du är inte ensam.

Jag har köpt emla salva (bedövningssalva) på apoteket som jag har hemma, men jag klarade mig utan sist jag skulle ta blodprov i alla fall. Efteråt var jag så stolt att jag svävade på moln.

Jag är i vecka 13+2 idag och igår fick jag veta att vi väntar tvillingar.. Undrar om dom kommer ta ÄNNU mer prover då....

• fia jimmy

Jag har också nålfobi o har svimmat o kräkt en massa gånger. Jag brukar försöka att andas in med näsan ut med munnen. O verkligen koppla bort allt annat. Sen försöka tänka att jag är vuxen nu o måste göra det här. Nu tar du ju blodproven för ditt barns skull. Kommer bli lättare om du tänker på det.

• skvimpen

Hur många blodprov rör det sig om under en graviditet? -en till som inte gillar nålar!

• Birger

Är i v 10+4 så har sluppit hittills, men nästa besök 11 augusti så ska hon ta från armen å kolla hepatit, HIV å en massa annat skit, känns ju kul å bli plågad å va uppstressad i 1 månad före å sen kolla nåt som man vet man inte har..känns så onödigt.. å HB ska hon kolla.. det är iofs inte så farligt.. men ja spänner mig som bara den å skuttar upp 1 meter i luften varje gång..men sen efteråt så e de itne såå farligt ändå... å då e det detdär med blodprov ur armen, ja är ju så vettskrämd så domdär jä*la blodkärlen gömmer ju sig så dom får stå å gräva i 30 min innan de hittar något. jobbigt:( vill ju inte va rädd..

• fia jimmy

Ett vid inskrivningen som de tar i armen..För att kolla blodgruppering o även aids-test

Sen tar de glukosbelastning i fingret o även några ggr till i fingret

• Birger

men ska på UL den 12e så då får jag ju min belöning. vill helst bara att 11e ska va över (nästa besök:S) foort så ja får se lillen vår.. har ju nåt att se fram emot då iallafall

• fia jimmy

Birger: Jag är också svårstucken. Så jag brukar be dem att inte gräva. Hittar de inte direkt får de hellre sticka om än gräva. För det gör inte ont att ta blodprov så länge de inte gräver..

Fast konstigt nog är det inte smärtan jag är rädd för. Det är något annat jag inte riktigt kan sätta fingret på..

• Birger

I finland kollar de HB vid varje besök!!

Svar på tråden Hjälp! Nålfobi.. nån??