• Aquila

Tärna på bröllop. Vad förväntas?

Jag ska vara tärna(ej "huvudtärna" dock) på en mkt god vän bröllop. Vad förväntas av mig?

Jag ska givetvis gå fram till vigselförättaren tillsammans med väl vald maskalk och bara allmänt se söt ut och uppföra mig med grace. Ska för övrigt även fixa brudens frisyr.

Men mera... Vad är lämpligt som present?(prisklass osv) Bör jag hålla tal? Eller något annat som jag bör tänka på som kanske du saknade när du gifte dig av din tärna?

Om jag ska hålla tal så hade jag tänkt en liten hemmaknåpad dikt som rimmar. Förslag på ställen att få inspiration?

Hit me! Ge mig allt ni har!

• Svar på tråden Tärna på bröllop. Vad förväntas?
  • mjukisb

när jag var tärna så höll jag tal och det tycker jag man ska göra när man är tärna.

• Miffomorsan

Jag tycker att det räcker om "huvudtärnan" håller tal. Det kan bli för många tal annars om man har flera tärnor och marskalkar.
    I övrigt tycker jag att man ska bistå bruden så mkt som möjligt i förberedelserna och dessutom ordna möhippan.

• Aquila
    Miffomorsan skrev 2008-08-01 12:38:58 följande:
    Jag tycker att det räcker om "huvudtärnan" håller tal. Det kan bli för många tal annars om man har flera tärnor och marskalkar.I övrigt tycker jag att man ska bistå bruden så mkt som möjligt i förberedelserna och dessutom ordna möhippan.
    Bistå-check
    Möhippan fixar hennes syster som är huvudtärna
  • Mrs Jane Doe

Ta reda på vad bruden (brudparet) förväntar sig av dig - det är betydligt viktigare än vad som förväntas enligt etiketten.

• Aquila

Så tal eller inte? Olika bud här...

• Miffomorsan
    Aquila skrev 2008-08-01 12:47:49 följande:
    Så tal eller inte? Olika bud här...
    Har brudparet utsett toastmaster eller värdpar? Kolla med dem om det är många som anmält att de ska hålla tal. Det kanske man inte vet förrän närmare bröllopet, men ha ett tal förberett så att du kan ta det om det inte är jättemånga som ska hålla tal.
  • Fröken Fräken

Ang tal: kolla med de andra tärnorna om de tänker säga något. Ni kanske kan göra nåt ihop (beror på hur väl ni känner varandra) Kanske berätta lite om möhippan. Känner du att du verkligen vill hålla ett ta till brudparet tycker jag att du ska göra det, oavsett hur många andra som tänker hålla tal. 

Möhippa: även om "huvudtärnan" har ansvaret för att fixa möhippan skulle jag kolla med henne om hon behöver nån hjälp. det kan bli en hel del fixande och trixande för att få ihop en möhippa.

Annars är det bara att vara ett stöd till bruden, se till att hon får i sig nån mat tex i samband med att ni fixar hår och make up. Även om nåt behöver hämtas, tex brudbuketten osv.

• Aquila
    Miffomorsan skrev 2008-08-01 12:53:07 följande:
    Har brudparet utsett toastmaster eller värdpar? Kolla med dem om det är många som anmält att de ska hålla tal. Det kanske man inte vet förrän närmare bröllopet, men ha ett tal förberett så att du kan ta det om det inte är jättemånga som ska hålla tal.
    Nej det finns vare sig toastmaster eller värdpar vilket gör det lite extra klurigt. Men verkligen en bra idé att iaf ha ett tal förberett. Tack!
  • Aquila

Fröken Fräken skrev 2008-08-01 12:54:01 följande:

Ang tal: kolla med de andra tärnorna om de tänker säga något. Ni kanske kan göra nåt ihop (beror på hur väl ni känner varandra) Kanske berätta lite om möhippan. Känner du att du verkligen vill hålla ett ta till brudparet tycker jag att du ska göra det, oavsett hur många andra som tänker hålla tal. Möhippa: även om "huvudtärnan" har ansvaret för att fixa möhippan skulle jag kolla med henne om hon behöver nån hjälp. det kan bli en hel del fixande och trixande för att få ihop en möhippa.Annars är det bara att vara ett stöd till bruden, se till att hon får i sig nån mat tex i samband med att ni fixar hår och make up. Även om nåt behöver hämtas, tex brudbuketten osv.
    Många bra förslag! Tack! Om du kommer på något mera är det bara att hiva på. Har aldrig gjort detta tidigare och detta är en toppentjej som förtjänar det bästa. Så jag vill verkligen att det blir rätt!
  • Aquila
    TinaElisabeth skrev 2008-08-01 13:09:48 följande:
    Det bästa är att kolla av med brudparet vilka förväntningar dom har. Eftersom du har blivit tillfrågad av vara tärna så lär ni ju känna varann rätt bra. Det minskar ju risken för missförstånd och ouppnådda förväntningar! Några länkar som kan vara kul att kolla på kanske?www.brollopssidan.se/gaster/brudtarna.htmlwww.brollopstorget.se/Vigseln/brudtarna.phpwww.brollopsportal.se/brudt%C3%A4rna/
    Mkt bra! Jag ska plugga! Jag har pratat med bruden i fråga och hon säger inte mkt. Hon är en sån människa som inte vill ställa till besvär. Så därför vill jag få så mkt förslag som möjligt för att hon ska bli nöjd och inte sakna något.
  • TinaElisabeth

Jag förstår! =) Men om hon inte har några direkta önskemål så kanske det viktigaste för henne bara är att du finns där!
    Att dokumentera möhippan kanske kan vara en bra grej för dig, om syrran planerar den? Att sen samla bilder och göra ett album med små minnesvärda kommentarer, servett från restaurangen, tvål från SPA:t (tex) eller andra små fiffiga saker tror jag är väldigt uppskattat. Om då syrran håller ett mer personligt tal  under middagen så kan det ju vara passande för dig att skriva i hop nåt skoj från möhippan (kan ju vara på rim)  och överlämna albumet!

• Aquila
    TinaElisabeth skrev 2008-08-01 13:25:49 följande:
    Jag förstår! =) Men om hon inte har några direkta önskemål så kanske det viktigaste för henne bara är att du finns där! Att dokumentera möhippan kanske kan vara en bra grej för dig, om syrran planerar den? Att sen samla bilder och göra ett album med små minnesvärda kommentarer, servett från restaurangen, tvål från SPA:t (tex) eller andra små fiffiga saker tror jag är väldigt uppskattat. Om då syrran håller ett mer personligt tal  under middagen så kan det ju vara passande för dig att skriva i hop nåt skoj från möhippan (kan ju vara på rim)  och överlämna albumet!
    Bra idéer! Börjar kännas som att jag kan få koll på detta och se till att hon inte ångrar sitt val...
  • Joual

Jag hade ingen tärna i klassisk bemärkelse när jag gifte mig, men en av de saker som min "tärna" gjorde var att hon kom med lunch till mig när jag blev sminkad. Det var jättebra! Vi åt litegrann och satt och pratade. Annars glömmer man lätt bort att äta...

• Cornette

Jag var tärna åt Iske (http://www.familjeliv.se/hem/iske/presentation.php) förra helgen. Precis som du sa skulle man mest vara fin under själva ceremonin. De hade toastmaster som höll ordning under middagen. Jag höll inte tal, vi var 4 tärnor och många andra höll tal. Vi dansade även med respektive marsalk tillsammans med brudparet.

Det jag mest gjorde var att hjälpa Iske, både vid iordningställande av lokalen dagen innan samt innan vigseln. Bara småsaker som att lyfta slöjan, fixa skorna som var svårt att komma åt och sånt. Allmänt finnas till hands alltså.

Det blev en helt underbar dag för alla inblandade!

Ett hett tips är att ha en liten näsduk gömd i handen/runt buketten i kyrkan så du inte sabbar sminket när tårarna kommer

Jobb igen... Men fölis är underbar!
  • Aquila
    Cornette skrev 2008-08-01 13:35:16 följande:
    Jag var tärna åt Iske (www.familjeliv.se/hem/iske/presentation.php) förra helgen. Precis som du sa skulle man mest vara fin under själva ceremonin. De hade toastmaster som höll ordning under middagen. Jag höll inte tal, vi var 4 tärnor och många andra höll tal. Vi dansade även med respektive marsalk tillsammans med brudparet.Det jag mest gjorde var att hjälpa Iske, både vid iordningställande av lokalen dagen innan samt innan vigseln. Bara småsaker som att lyfta slöjan, fixa skorna som var svårt att komma åt och sånt. Allmänt finnas till hands alltså.Det blev en helt underbar dag för alla inblandade! Ett hett tips är att ha en liten näsduk gömd i handen/runt buketten i kyrkan så du inte sabbar sminket när tårarna kommer
    Just det! dans med marskalken! Får jag inte glömma!
    Jag det lär ju bli många tårar...klarar knappt att hålla tätt nu...
  • mjukisb

när ja var tärna så höll jag tal som jag skrev jag höll det tillsammans med den andra tärnan. När jag gifte mig höll båda mina tärnor tal, de höll också det tillsammans. Däremot höll inte marshalkerna tal och vi blev jätte besvikna. De sade att de inte höll tal för att vi skulle nog bli uttråkade. Men vi blev mest besvikna för att de inte höll ett tal. Man behöver inte ha ett långt tal.

• Aquila
    mjukisb skrev 2008-08-01 15:11:15 följande:
    när ja var tärna så höll jag tal som jag skrev jag höll det tillsammans med den andra tärnan. När jag gifte mig höll båda mina tärnor tal, de höll också det tillsammans. Däremot höll inte marshalkerna tal och vi blev jätte besvikna. De sade att de inte höll tal för att vi skulle nog bli uttråkade. Men vi blev mest besvikna för att de inte höll ett tal. Man behöver inte ha ett långt tal.
    Sant. Du har övertygat mig! Ett litet tal med glada rim och fina ord om bruden blir nog uppskattat.
Svar på tråden Tärna på bröllop. Vad förväntas?