• AmandaPitkänen

Hur ofta kan man bada en 6-veckors?

Hur ofta kan man bada en 6-veckors bebis? Vet att de på bb sa 1-2 ggr i veckan, men hur länge gällde det? Tycker jag läser om så många som har bad som kvällsrutin, och skulle vilja införa det jag med efetrsom han brukar somna så gott efter ett bad...

• Svar på tråden Hur ofta kan man bada en 6-veckors?
  • jojjo113

Min pojke som är 9 månader badar fortfarande bara 1-2 ggr i veckan. Han har så lättretlig hud och ska inte bada mer.. Så var försiktig med badandet

• Prinsessan Zelda

min 10 veckors badar kanske 2ggr i veckan. Duschar med mig ibland också.

• varfördåför

vet att jag e ganska ensam om att tycka det här, men vill att du ska veta att vi finns vi också som tycker att dte är helt ok att ha det som kvällsrutin direkt från födesel istortsätt.. sebaratill att du har olja i vattnet, o skulle dte visa sig att barnet får väldigt torr hud trotts oljan så får du väl bade den mer sällan då. men jag ahr aldrig varit med om att det varit ett problem för oss iaf

• luzorsus

läkaren på BVc sa att han tyckte inte det var nödvändigt att bada barnen me rän 1 gr per vecka, plus avtorkning och så med blöt handduk eller nå varje dag, man torkar ut dem så lätt. men vissa barn verkar inte alls påverkas av hur ofta de badar, det är väl bara att prova sig fram och se hur ditt barn reagerar............

• SandvikenMamma

när fanny var 6 veckor började jag införa kvällsbad som rutin. Hon har aldrig haft problem med torr hud, och hon älskar att bada.

Så det är sååå olika från barn till barn!

• Pumpan81

min son badade varje dag när han var i den ålderna fram tills han var 5 mån för hans hud var torr hela tiden trots insmörkjning med allt möjligt vi fick testa inget funkade förutom o låta han bada mindre 1 gång i veckan o inte smöärja in han...
    men min bvc sa att man kan bada dopm varje dag men inte använda tvål osv

• väntar o längtar

På vårt BB sa de att man ska bada barnet så ofta som man själv skulle vilja bada och bli ren. Är det varje dag så är det helt ok, och det från födseln. Viktigt är bara att ha koll på huden om den blir torr. Då får man vara extra noga med olja i badvattnet, smörja in och eventuellt minska på badandet.

• Carina73

Jag tror mycket beror på hur länge du badar barnet varje gång. Jag tror inte det är några problem att bada varje kväll om du inte låter honom ligga i så länge samtidigt som du har i olja i vattnet. Nu på sommaren är ju heller inte luften så torr som på vintern och barnen brukar inte vara lika känsliga i huden då.

• jennipenni

Min son som inte är så förtjust i att bada gör det bara ibland men tar en snabbdusch med mamma (som han verkligen gillar) varannan kväll ungefär, har duscholja så huden håller sig mjuk å fin.
    Prova att bada henne varje kväll som rutin å se hur huden reagerar men har du lite barnolja i är det säkert inga problem.
    Lycka till!

Svar på tråden Hur ofta kan man bada en 6-veckors?