Har ditt barn Ilven?
Hej!
För några dagar sedan fick vi veta, att det vi trott var utslag på vår dotters arm, var ett födelsemärke. Det var ca 3 cm långt, nu är det ca 10 cm långt. Letat och letat på internet för att hitta information och bilder, utan resultat. Det finns, men på engelska och väldigt lite.
Nu startar jag den här tråden i hopp om att få mer information från föräldrar som vet mer än mig om detta. Jag kommer lägga till det jag vet, men just nu har lilltjejen vaknat så jag hinner inte.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-01 22:46
Så, nu har jag lite tid :)
Detta födelsemärke kallas Ilven - inflammatory linear verrucous epidermal neavus eller nevus unis lateralis, antar det är på latin.
Är en samling "blåsor/knottror" som ser ut som ett pärlband. Det kan vara medfött eller så kommer det av sig själv och då under barnets 5 första år. Det växer inte bort men det kan växa sig längre - håller sig på samma sida av kroppen där det började. Kan vara från axel ner till fot om man har otur. Det är oftast på arm, ben, bål och kan även synas i ansiktet. Kan bli hårt och stramt, fjälla sig lite som psoriasis. Det tror jag dock blir då barnet blir äldre. Man kan operera bort detta födelsemärke.
Denna info fick vi från läkaren och så har jag hittat lite på internet, det finns nästan inget alls då man söker.
På vår dotter sitter det på insidan av armen mot kroppen till. Är hudfärgat/lite rött. Det var först några cm men är nu längre och har blivit det på bara några veckor.