• Cem

Kan man få bort repor på en lcd skärm??

Vi upptäckte idag att våran lille son har kört bil på våran splitter nya lcd tv för väldigt många tusen lappar och det har självklart blivit repor som syns lite grann. Min sambo är helt förkrossad. Finns det nått medel man kan ta på?
    Nån som vet???

• Svar på tråden Kan man få bort repor på en lcd skärm??
  • mandrake
    Cem skrev 2008-08-01 14:10:57 följande:
    Vi upptäckte idag att våran lille son har kört bil på våran splitter nya lcd tv för väldigt många tusen lappar och det har självklart blivit repor som syns lite grann. Min sambo är helt förkrossad. Finns det nått medel man kan ta på? Nån som vet???
    Det är rätt svårt. Har att göra med att glaset inte är homogent på djupet. Om det vore det skulle man kunna ta ett polermedel (beroende på glastyp) och polera bort repan utan några optiska följdeffekter. Tyvärr är det yttersta lagret på glaset av annan struktur jämfört med några tiotal mikrometer under ytan vilket gör djupa repor svåra att ta bort eftersom man får en kant runt området man polerat.

Jag har själv en repa som är rätt djup så jag kommer att experimentera något vidare med detta. Om jag hittar något sätt som ger bra resultat så meddelar jag här.

Jag misstänker att er LCD-tv har en halvmatt yta. Om så, använd -inte- polermedel av typ båtrubbing eller metalpolish. De ger en rätt högblank yta vilket ofta är mer störande än repan eftersom polerområdet är avsevärt större än själva repan.

En spekulation är att grunda repor tar man bort med finaste (1-3 mikrometer, extremt dammigt, extremt viktig att hålla rent) pulver aluminiumoxid eller (ev. ceriumoxid) upplöst i vatten polerat glas mot glas. Man måste prova ut på något annat först och behöver rätt tunt glas som poler stycke så att det följer det som skall poleras. Nästa gång jag skall prova att ta bort en djup repa kommer jag att först med nål applicera tunnflytande UV-härdande lim i repan och sedan polera enligt ovan. Gör absolut inget utan att prova på något annat först. Försök att få tag på en trasig LCD-display. Jag tror inte att det är någon större skillnad på glaset. De är alla mellan 0.6 (nyare) till 1 mm (äldre) tjocka.
Svar på tråden Kan man få bort repor på en lcd skärm??