• molly 81

Annorlunda grillat!

Hej alla!!

Lider av recepttorka! Trots X antal kokböcker!
    Vi ska grilla i kväll. Kyckling på spett är det tänkt. Lite trötta på de vanliga tillbehören(sallad, potatis i någon form och sås)

Några goda tips att komma med? Gärna på en god marinad om ni har en sådan på lager;)

Tack på förhand!

• Svar på tråden Annorlunda grillat!
  • Prinsessan Zelda

marinad. sweet chilisås, honung och soya.

bulgur/ris med grönsaker till. tex morötter, zuccini, broccoli mm.

• raspberryrevolution

ungsbakade rotfrukter; kålrot, morötter, rotselleri, lök

sås: en liten burk cremefraich, en köttbuljongstärning och en pressad vitlöksklyfta som värmsupp till buljongtärningensmält, kan serveras båda varm, ljummen, el kall

Marinad, soya, olja, cayenpeppar, svartpeppar, ev vitlök, vinäger.

• Goos82

Ta riktigt bred bandspagetti och koka som vanligt, häll av vattnet och blanda in en burk Pesto Rosso, servera med en grönsallad och en sås gjord av cremé fraiche som du toppar med sweet chili och ställ fram flaskan såfår var och en blanda så starkt som dom vill...

• Luscinia

Vi gjorde ngt jättespännande häromkvällen, i och för sig med tonfisk på spett, men jag tror det skulle funka med kyckling också!

Marinad:
    2 dl matyoghurt
    0,5 dl jordnötsolja
    1 påske Tikka Masala kryddor
    Rör ihop och lägg allt du ska ha på spetten i marinaden minst 20 min. Vi hade stora härliga bitar tonfisk, paprika och rödlök.

Sallad:
    1 gurka i skivor
    ca 3 msk majonäs (efter tycke och smak)
    1 dl matyoghurt
    150 gr kokosflingor (!)
    Salt och peppar

Attans, vad gott det var!

• Luscinia

Jag hade aldrig hört talas om det heller, men det var mycket gott!

Kokos är annars väldigt bra att ha hemma ifall man äter lite starkare mat... lite kokosflingor tar bort styrkan mycket bättre än tex vitt bröd eller yoghurt.

• molly 81

haha jag tänker på chokladbollar med koks runt;)

Men man kan ju göra en lite slatt och testa.. För jag blev onekligen nyfiken! Hade ni bara gurksalladen till?!

• Majsan70

Spansk potatissallad är en höjdare till grillat. Grillade grönskaer o frukt är gott o bryter smaken lite.

• molly 81

Det blir veggo!

Grillade grönsaker, en hel drös! Däribland majskolvar! Sedan någon sallad med couscousbas och en kall sås bara!

Men jag har lagt till tråden i mina favoriter! Kokos/gurksallad ska testas en dag!

• Luscinia

=> Molly81

Ja, vi hade faktiskt bara gurksalladen till, men vi hade väldigt stora tonfisk-spett så det räckte bra.

En annan sak som är otroooooligt gott att grilla och som man kan ha till är ädelostfyllda champinjoner med bacon runt... mums! Väldigt mättande och inte direkt smalmat, men ibland måste man få lyxa lite...

• Juppepuppe

Lite sent eftersom ni skulle grilla igår, men men... Ett tips är att sätta på skivor med mango på spetten. Det är jättegott och passar super till kyckling och fläskfilé!

• molly 81

Vi grillar nästan varje dag=) Så ös på med recept!

Har problem med min galla(den ska tas bort) Och konstigt nog funkar grillat mat riktigt bra. Dock inte lax, för fett.. Så jag lever på sallad, grillat kött, oftast kyckling ock kalla magra såser.

• Snovit 79

Jag brukar grilla bakad potatis ( som jag för-bakat och bara värmer på glöden med folien kvar ) och en god röra till det. Elr så pizza som är så gott på grill.

Fiskpaket är ju inte avancerat heller.

Svar på tråden Annorlunda grillat!