coolingen regerar skrev 2016-07-16 15:38:32 följande:
Hej! Jag går fortfarande i grundskolan men vill i framtiden bli utbildad jurist då jag är väldigt intresserad av att arbeta inom lagar osv. Men om jag tar jurist examen så vet jag inte vad jag kommer göra efter... Jag vet att jag har all tid i världen men vill lixom ha ett mål och något att sträva efter tex. Advokat eller Åklagare. Men tycker det låter vääldigt svårt att bli något av det så jag undrar om någon har något förslag på vad man kan bli som untbilad jurist? Jag vet att man kan bli anställd på olika bolag o så men vill så gärna veta mer! Tack i förväg ?
Först, tänk vad roligt om Juliana82 kunde berätta om hen någonsin uppnådde sin dröm om åklagarbanan!
Sedan till din fråga coolingen; som jurist har du ett otroligt brett arbetsfält, ungefär som en ingenjör och bredare än t.ex läkare. De traditionella yrkesområdena kanske kan sägas vara domare, advokat, akademiker (professor bla), bolagsjurist och förvaltningsjurist. Sedan finns det också många andra alternativ och mellanting, naturligtvis.
Jag tycker du ska fråga dig vad som du är intresserad av, och låta det styra dina framtida yrkesval, snarare än en viss yrkeskategori. Om du t.ex. skulle vara intresserad av straffrätt skulle ju t.ex. kriminolog kunna vara ett alternativ, eller socialarbetare, som har en otroligt viktig uppgift att försöka få bla unga att avhålla sig från brottslighet.