• Juliana82

Plugga till Åklagare!

(Jag skriver här inne då många vet vem jag är.)
    Jag har kommit in på Juristassistent, en Ky-utbildning för att sedan jobba som åklagarsekreterare. Detta vill jag jobba som i några år (typ 5 år) för att sedan plugga den riktiga juridikutbildningen o bli åklagare. Nu till mina frågor:
    Hur många år tar det totalt att bli åklagare (praktik inräknat)????
    Vad tjänar en kammaråklagare????
    Jag kommer vara ca 33 år när jag pluggar till åklagare, är det försent tycker ni????

Jättetacksam för svar!!!

• Svar på tråden Plugga till Åklagare!
  • mary k

låter intressant,var hittart man fakta på sån utbildning?

• Archandra

Tja, juristlinjen är 4,5 år om man gör den på tid. Sedan måste man göra notairetjänstgöringen och den är två år. För att få plats som notarie krävs i princip mycket bra betyg från juristlinjen. Därefter kan man börja söka åklagartjänster och får då gå utbildningar parallellt.

• Zzarah

Precis som Archandra säger tar det tid att bli åklagare.

Efter notarietjänstgöringen kan du ansöka att bli åklagaraspirant, det är man ca 9-12 månader. Därefter blir man assistentåklagare och jobbar som det i 2 år. Först därefter kan man bli kammaråklagare.

Som ass.åkl har du en ingångslön på 25.500 kr. När du blir färdig kammaråkl. är ingångslönen ca 32.500 kr.

Så totalt tar det om allt går på räls: juristutbildning 4,5 år + notarietjänst 2 år + åklagarasp. ca 1 år + ass.åkl. 2 år = ca 9 ½ år.

• Miss Lau

Du har redan fått svar men jag undrar varför du tänkt gå denna ky-utbildning om det är åklagare du vill bli? Varför "slösa" bort flera år istället för att börja på juritsutbildningen direk?

• Juliana82
    Svar på #5
    Miss Lau skrev 2008-08-02 21:23:15 följande:
    Du har redan fått svar men jag undrar varför du tänkt gå denna ky-utbildning om det är åklagare du vill bli? Varför "slösa" bort flera år istället för att börja på juritsutbildningen direk?
    I dagsläget har jag småbarn. två pojkar. en som är 1 år 10 mån och en som är 2 månader. Skulle inte palla läsa juridik just nu. Det är mycket som det är. Därför läser jag denna utbildning tillvidare.
  • La mariquita
    Juliana82 skrev 2008-08-02 22:15:44 följande:
    Svar på #5I dagsläget har jag småbarn. två pojkar. en som är 1 år 10 mån och en som är 2 månader. Skulle inte palla läsa juridik just nu. Det är mycket som det är. Därför läser jag denna utbildning tillvidare.
    Jobba tills vidare i stället- Du förlorar pengar på att plugga nåt som i längden inte är viktigt.
  • Miss Lau
    Juliana82 skrev 2008-08-02 22:15:44 följande:
    Svar på #5
    I dagsläget har jag småbarn. två pojkar. en som är 1 år 10 mån och en som är 2 månader. Skulle inte palla läsa juridik just nu. Det är mycket som det är. Därför läser jag denna utbildning tillvidare.
    Fast jag tycker inte att du ska underskatta din egen förmåga. Är du intresserad av juridik och har hyffsat lätt för dig är utbildnigen inte speciellt svår.

Jag läste delar av utbildningen samtidigt som jag var föräldraledig med mitt tredje barn och det var inte några större svårigheter.
  • Miss Lau

La mariquita skrev 2008-08-02 22:17:46 följande:

Jobba tills vidare i stället- Du förlorar pengar på att plugga nåt som i längden inte är viktigt.
    Glömde skriva det, men jag håller med. Är det åklagare du vill bli så lägg inte en massa tid och pengar på en ky-utbildning. Vill du absolut inte läsa juristlinjen nu så jobba istället (som sekreterade på en advokatbyrå eller vid en domstol kanske?).
  • Tobbe T

Att ha uppnått en viss ålder när man ska påbörja åklagarbanan tror jag inte är nån nackdel, snarare tvärtom då man kanske respekteras lite mer av poliser, bovar och andra med lite skinn på näsan. Däremot vill jag flagga för att det är svårt att bli åklagare; om du det är det enda yrke du kan tänka dig efter att ha avslutat juristutbildningen skulle jag nog skita i det för att slippa bli besviken. Det är rätt många sökande tingsnotarier per åklagarplats. Sen tycker jag du ska fundera över om du har goda ledaregenskaper; många glömmer bort den biten. Man ska ju trots allt leda förundersökningar och annat. Nu kanske det här inlägget blev lite väl långt, negativt och mässande....men jag tog mig friheten att komma med lite synpunkter.

• coolingen regerar

Hej! Jag går fortfarande i grundskolan men vill i framtiden bli utbildad jurist då jag är väldigt intresserad av att arbeta inom lagar osv. Men om jag tar jurist examen så vet jag inte vad jag kommer göra efter... Jag vet att jag har all tid i världen men vill lixom ha ett mål och något att sträva efter tex. Advokat eller Åklagare. Men tycker det låter vääldigt svårt att bli något av det så jag undrar om någon har något förslag på vad man kan bli som untbilad jurist? Jag vet att man kan bli anställd på olika bolag o så men vill så gärna veta mer! Tack i förväg ?

• Moderno
    coolingen regerar skrev 2016-07-16 15:38:32 följande:

Hej! Jag går fortfarande i grundskolan men vill i framtiden bli utbildad jurist då jag är väldigt intresserad av att arbeta inom lagar osv. Men om jag tar jurist examen så vet jag inte vad jag kommer göra efter... Jag vet att jag har all tid i världen men vill lixom ha ett mål och något att sträva efter tex. Advokat eller Åklagare. Men tycker det låter vääldigt svårt att bli något av det så jag undrar om någon har något förslag på vad man kan bli som untbilad jurist? Jag vet att man kan bli anställd på olika bolag o så men vill så gärna veta mer! Tack i förväg ?

Först, tänk vad roligt om Juliana82 kunde berätta om hen någonsin uppnådde sin dröm om åklagarbanan!

Sedan till din fråga coolingen; som jurist har du ett otroligt brett arbetsfält, ungefär som en ingenjör och bredare än t.ex läkare. De traditionella yrkesområdena kanske kan sägas vara domare, advokat, akademiker (professor bla), bolagsjurist och förvaltningsjurist. Sedan finns det också många andra alternativ och mellanting, naturligtvis.

Jag tycker du ska fråga dig vad som du är intresserad av, och låta det styra dina framtida yrkesval, snarare än en viss yrkeskategori. Om du t.ex. skulle vara intresserad av straffrätt skulle ju t.ex. kriminolog kunna vara ett alternativ, eller socialarbetare, som har en otroligt viktig uppgift att försöka få bla unga att avhålla sig från brottslighet.
Svar på tråden Plugga till Åklagare!