• Älskar

Hur vänja honom att sova på rygg?

Hej!
    Behöver tips å råd. Vår 11 veckors son vill bara ligga på mage och sova.
    Egentligen ok för mig då han sover bäst så MEN han vaknar alltid och är ledsen. Jag antar det beror på att han inte ser något och liksom får jobba hela tiden med nacken. Nu är han visserligen väldigt stark i nacke men det hjälper ju inte honom då han ändå inte ser så mycket vid uppvaket. Försöker och försöker att lägga honom på rygg men då är problemet att han skjuter in och ut med nappen i munnen vilket medför att han snart tappar det och så blir har galen.
    Någon som varit med om samma? Tips?

• Svar på tråden Hur vänja honom att sova på rygg?
  • Mysse

Puffar. Jag vill oxå gärna veta. Har oxå en som bara kan sova på mage. Vill helst ha över henne på rygg, då jag är nervös för PSD. Känns så fel att gå mot rekommendationerna...

• ModestyBlaze

Jag hade hyrt eller köpt ett andningslarm och låtit mitt barn fortsätta sova.

Jag hade larm oavsett sovläge, mage, rygg eller sidan. Lika viktigt som att ha brandlarm, flytväst och bilbälte anser jag.

www.andningslarm.se

("nanny" och "baby sense" är de bästa på marknaden, då gärna med 2 plattor så kan du ha en i vagnen i början, sen behövs 2 i sängen)

Lycka till med era magsovare.

• hubbabubba

min kille sov endast på mage. från dag 1. inga problem!! låt banet sova så som det sover bäst. tycker jag. se bara till att han har plats att andas o inget att dra i ansiktet.
    Ett tips är att lära barnet sova på rygg i vagnen då det kan bli svårt att byta från liggvagn till sittvagn o få dem att sova bra där. ( har själv haft lite svårt att få min att sova så.)

wilgot 8 månader o magliggarbarn =)
Svar på tråden Hur vänja honom att sova på rygg?