• marie1973

Vad händer med pelargonierna?

Kan någon hjälpa mig!?

Jag är husvakt åt vår granne och deras pelargonier börjar få massa hål i bladen, precis som om något äter upp dem.
    Det kommer upp friska blad men det verkar som om de också blir angripna.

Är det nån som vet vad det är och vad mn kan göra åt det.

Tacksam för svar

• Svar på tråden Vad händer med pelargonierna?
  • Nyfiken gul

låter som löss av något slag. Titta på undersidan av bladen o se om du ser några kryp.

du kan tvätta pelargonerna med såpvatten, det brukar ta död på löss. I blomsterhandeln finns det också lössmedel.

kolla igenom även andra krukväxter o se om någon annan är angripen också.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • BrödernaBus

Om Pelagonerna står utomhus så är det säkert tvestjärtar som är där och äter. Jag har en kruka med persilja och två krukor med tomater på trappan hemma och tomaterna har småhål i bladen + att persiljan var helt uppäten förut, det var bara skaften kvar. Och då var det tvestjärtarna som var dem skyldiga (vi har invasion hemma)

• marie1973

löss är det inte för jag har kollat men tvestjärtar är möjligt. har märkt av fler tvesjärtar i år. Kan man göra nått åt det?

• BrödernaBus

Njae det kan man väl egentligen inte. Dem trivs där det är mörkt och fuktigt. Men man kan lägga ut fällor - wellpapp som dem kan krypa in i och så får man vittja dem på morgonen sen. Men jag brukar trampa ihjäl dem som kilar runt på trappen hemma. Vet inte hur man blir av med dem annars

Vi hade uteplats förut med partytält som blåste sönder. Sista gången låg det en natt och när jag skulle packa ner det dagen efter så kryllade det av tvestjärtar men sen jag tagit undan tältet och trätrallen är dem borta.

• ALJO

Små gröna larver brukar jag få på någon pelargon varje år, skaka och ruska bladverket så ser du oom det ramlar ner några larver.

• marie1973
    ALJO skrev 2008-08-02 09:47:17 följande:
    Små gröna larver brukar jag få på någon pelargon varje år, skaka och ruska bladverket så ser du oom det ramlar ner några larver.
    Det ska jag göra, tack för tipset.
Svar på tråden Vad händer med pelargonierna?