• Anonym (ek)

Hur blir det med ekonomin om min blivande sambo ha kronofogdeskulder?

Hur blir det med ekonomin om min blivande sambo ha kronofogdeskulder? Påverkas jag att behöva betala det han har ställt till med? Och kan det bli utmätning av mina prylar om jag inte har kvitto på dem?

• Svar på tråden Hur blir det med ekonomin om min blivande sambo ha kronofogdeskulder?
  • Nyfiken gul

nej du påverkas inte alls.

Dom skulder ni har med er in i förhållandet fortsätter att vara enskilda. Däremot om ni köper saker gemensamt o hamnar hos kronofogden blir ni båda ansvariga..

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Anonym (ek)

Men om det då skulle bli utmätning kan han ju säga att hans saker är mina och på så sätt kan vi behålla dem. Jag har inte papper alla mina saker.

• mammutten81

Fast det är inte helt ovanligt att det kan bli utmätning i er lägenhet även om ni bara är sambos, kan du inte bevisa att prylarna, eletronik m.m är ditt md köpeavtal så kan de ändå ta de.

• Anonym (Flin)

Min sambo hade skulder när vi flyttade ihop. Och det har han fått betala av med sin pengar, eftersom det var saker han drog på sig när inte jag var med i bilden. Men om det inte vore för mig, så skulle dom ännu inte vara avbetalda.
    Det enda som varit är att jag har fått stå på alla saker som bredband, tv och så vidare. Men så länge man litar på varandra är det ingen fara.

• MissOsbourne

Har han mycket skulder så kan ju visst du påverkas.Anta att de ska dra av en viss summa av hans lön varje månad då kan det bli så att du får betala mer än honom när det gäller räkningar osv.

• Nyfiken gul
    Anonym (ek) skrev 2008-08-01 16:41:52 följande:
    Men om det då skulle bli utmätning kan han ju säga att hans saker är mina och på så sätt kan vi behålla dem. Jag har inte papper alla mina saker.

för att det ska bli utmätning i erat hem krävs det ganska stora åtgärder.. FÖRST gör dom utmätning av lönen. Finns det ingen lön att ta eller det finns för lite inkomst så går dom på utmätning.

O i första hand är det saker som är mycket värda som dom tar. Dom tar inte en dator som är 4 år gammal eller en dvd-spelare för 1500 kr.. Det var många år sedan dom tog såna saker.

I första hand är det dyrbara saker som antikviteter, båtar, dyra bilar, motorcyklar, äkta tavlor och sånt som tas först.

Så tv:n ni köpt på Net on Net för 5000 kr tar dom inte... inte heller skinnsoffan från Ellos på 8000 kronor...

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Anonym (ek)

Han jobbar mest svart och har mycket liten vit lön. Vad händer om vi båda står på kontrakten och han inte har råd att betala sin del av hyran och jag vägrar betala mer än hälften. Kan jag också hamna hos fogden då?

• sasssyy

ööö jaaa. om ni båda står på kontraktet så får ni båda en skuld hos fogden... bara för att man står båda på kontraktet kan man inte skita i att betala. Bor ni tillsammans så är båda ansvariga för hyran och skiter han i sin del av hyran så lär ju du betala hela.. hur ska hyresvärden eller KF veta vem av er som betalt sin del...

Saker som du köpt måste du kunna bevisa att du har köpt med ett kvitto, en tv som är köpt på netonnet kan de visst ta om den är nyare än 18 månader. men förslag jag har att komma med är väl att han kontaktar KF INNAN ni flyttar ihop och börjar en avbetalningsplan.
    Har han anmärkning hos KF kan du nog dessutom glömma att han ens får stå på ett hyreskontrakt utan du kommer att få stå ensam på det, vilket ju i praktiken inte ska göra någon skillnad eftersom ni ju ska bo ihop och ha delat ansvar för bostaden iaf.

• Anonym (ek)

Känner att jag inte vågar flytta ihop för mycket osäkerhet. Det här med en fogdeskuld visste jag innan nu har en ny fodgdeskuld dykt upp idag. Vet inte vad han döljer för mig. Men han "orkar" aldrig prata ekonomi för det "ordnar" sig säger han. De vi ska hyra av privat har inte gjort kreditupplysningar på oss. Känner att det kan bli heldumt om allt inte funkar och trygghet finns. Jag säger upp min bostadsrätt och sedan funkar det inte på nya stället och där kan jag inte bo själv om jag måste sparka ut honom för att jag inte vill betala för honom. Det är redan egentligen för sent att backa för de som ska köpa min bostadsrätt har redan sagt upp sitt boende. Usch vilken sits ångrar mig vill gömma mig men det är nog försent att backa.

• Anonym (också)

Men har du någon aning om hur mycket pengar det handlar om-hur mycket skulder han har hos fogden? Han måste prata om det om han vill leva med dig så är det bara. När jag träffade min sambo och började hälsa på hemma hos honom fullkomligt ramlade det ut en massa inkasso och kronofogdebrev ur skåp och lådor.Kuvert som han inte ens öppnat, han hade en otrolig ångest över detta och gjorde allt för att dölja detta för mig.Han har lite fobi för att ringa till myndigheter osv så jag hjälpte honom att ta tag i det.Nu är det jag som sköter alla räkningar osv och vi har det bra trots att vi inte kan köpa hus, ta lån och såna saker.Allt går bara man PRATAR om det!

Svar på tråden Hur blir det med ekonomin om min blivande sambo ha kronofogdeskulder?