• Mareldsbarn

Ta tåget eller flyget med nyfödd. GBG-Sthlm. Hur fungerar det?

Hej! Snart är det dags för liten att titta ut och jag bor i götet med släkt och familj hemma i sthlm. Tanken är att sambon, jag o liten ska bila upp till sthlm i slutet på sept då vi ska på 70-års fest. Innan dess blir det inga resor upp.

Däremot är min tanke att efter septemberresan med bil under vinterhalvåret ta tåget upp med liten själv och umgås med familjen då och då. Hur gör man detta smidigast? Hon kommer ju vara ca 3 månader första gången vi tågar upp. Vagn och babyskydd ska ju med samt väskor så det blir ju en del packning. Hur bokar man? Bokar man för 2 st och har henne i babyskyddet på en plats bredvid mig, har ajg henne i hårdliften på golvet (ja förutom när hon är i min famn och mitt knä så klart). Var är bäst att låta henne sova liksom? I babyskyddet eller i hårdliften? Vad kostar det att åka emd så små barn? Behöver man boka familjevagn? Jag vill nämligen helst boka x2000 på 3 timmar och inte "mjölktåget" som tar 5 timmar men har för mig att x2000 saknar famvagn.

Är det kanske smidigare att boka flyg? Packa in vagnen och ta henne i babyskyddet på flyget? Måste jag boka plats även där för henne eller packar jag in både barnvagn o babyskydd och checkar in och så tar jag lillan i famnen? Vill ju inte heller att sånt ska gå sönder när de kastar runt väskor och dylikt.

Ja hur gör ni? Många tankar och ingen att rådfråga...

• Svar på tråden Ta tåget eller flyget med nyfödd. GBG-Sthlm. Hur fungerar det?
  • SaramedM

Vänta med såna beslut tills du vet hur du själv mår och hur barnet är som person

Med M hade det inte gått att köra bil så långt, hon grät hela tiden tex
    Andras barn verkar sova gott i bilen

Jag hade inte flugit under vinterhalvåret med tanke på smittorisken ( samma luft som går runt) utan hellre då tagit tåget under en tid när inte så många åker

• FL Lisa

min grabb är född i mitten på september och första gången jag flög med honom så var han 3 månader.  När man bokar så får man ange att det även är ett spädbarn med och det kostar ingenting. Jag har en speciell väska till min vagn som jag packar ned den i och sen checkar jag in den och än så länge har jag aldrig haft några problem med det. inget som gått sönder.
    babyskydd tror jag att man i vissa fall får ha med sig in i planet men inte alltid...det varierar nog lite från flygbolag till flygbolad och om dom har fullbokat eller gott om plats på planet. Alla gånger vi flugit så har grabben suttit i mitt knä och det har fungerar hur bra som helst att flyga med honom.
    Nu är han drygt 10 månader och vi har hunnit vara iväg på 5 resor (alltså 10 flygresor) och det har gått hur bra som helst alla gångerna.

När det kommer till tåg har jag tyvärr inte alls lika mycket erfarenhet...har bara åkt kortare sträckor och utan att ha vare sig vagn eller babyskydd med så där hoppas jag du får svar av någon annan.

• Mareldsbarn

SaramedM; Fast jag var inte på jakt efter åsikter kring mitt resonemang och mina planer utan mer på hur det hela fungerar. har du själv flygit eller åkt tåg en längre sträcka med små barn så får du gärna berätta hur du gjorde och vad som kan vara bra att tänka på att ha med sig eller dylikt.

FF Lisa; tack för ditt utförliga svar på hur du själv gjort när det gäller flygning med små barn.

Någon annan?

• SaramedM
    Mareldsbarn skrev 2008-08-01 18:02:42 följande:
    SaramedM; Fast jag var inte på jakt efter åsikter kring mitt resonemang och mina planer utan mer på hur det hela fungerar. har du själv flygit eller åkt tåg en längre sträcka med små barn så får du gärna berätta hur du gjorde och vad som kan vara bra att tänka på att ha med sig eller dylikt. FF Lisa; tack för ditt utförliga svar på hur du själv gjort när det gäller flygning med små barn. Någon annan?
    Jag trodde det var råd i allmänhet, jag hade en massa planer om hur första sommaren skulle vara, istället kom vi ingenstans eftersom det verkligen inte gick att köra bil med M.

Tåg är enklare med småbarn tycker jag, iom att man kan röra sig, har lite mer plats att sitta på för att amma tex

Babyskydd måste gå som vanligt bagage hos de flesta och det tycker jag är en för stor risk med tanke på hur de behandlar bagaget. Men där hade jag nog istället hyrt babyskydd i Stockholm, inte speciellt dyrt och enklare än att ta med sig det.

Vagn får man ställa vid väskavdelningen i vagnen

Sen tycker jag att sjal eller sele är bra iom att man har händerna fria och nöjd bebis när man ska av och på eller om man måste gå omkring för att få bebisen nöjd
    Eftersom det inte är jättelångt så tror jag inte du förlorar så mycket i tid på att ta tåget
  • Cissi70

Jag tog tåget(X2000, samma sträcka ) med sonen när han var 3 mån. Bokade familjevagn, vilket innebär att barnet får en egen plats för 5:- (!!).
    Hade hårdliften på "hans" stol - funkade hur bra som helst.
    Bärselen kom väl till pass när jag skulle förflytta mig till tex toan för blöjbyten (skötbord finns på familjevagnens toa).
    Gott om plats att amma

Har ingen erfarenhet av flyg med en sån liten, men tåget kan jag iaf verkligen rekommendera.

• Ossie

jag tog tåget med 5-månadersgrabben gbg-sthlm, vilket var lite enklare än att flyga (har flugit internationellt med) - men jag tog det billigaste alternativet, intercity, vilket tog låååång tid tyckte jag. men det var trevligt i familjevagnen, då det var fler bebisföräldrar där. och skötbord, absolut jätteviktigt.
    Vet ej om det finns familjevagn på X2000, men sitter du i en sådan så behöver du inte ha dåligt samvete om lillan/lillen börjar skrika.

• Ossie

tillägg: det var urskönt att kunna lägga lillen i barnvagnen o låta honom sova däri på tåget, det går ju inte på flyget

• auti

Det har gått jättebra för oss att åka tåg med spädbarn. Båda våra barn har ätit och sedan sovit hela resan då det gungar alldeles lagom. Be att få plats i familjevagnen (bra vagnsutrymme) och boka en biljett den tid på dagen då någon kan hjälpa dig på med vagn, bilbarnstol samt väskor och att någon hämtar dig på stationen. Jag har rest flera gånger varav vårt första barn endast var 3 veckor och det har faktiskt (peppar peppar) aldrig varit några problem.

• saris

Själv åker jag aldrig flyt mellan gbg-sthlm.Anledningen är att det tar lika lång tid då man ska till och från flygplatser. x2000 tar bara 3 h. borde inte vara några större problem att åka tåg. Man har ju full rörelse frihet på tåg om det behövs. Jag hade åkt tåg.

• Mareldsbarn

Underbart med era svar! Tack snälla! Nu har jag fått reda på lite mer hur jag bör tänka Detta kommer gå toppen!

• emo

Det kostar alltid bara fem kronor att ta med två barn under 15 år på tåget, inte bara i familjevagnen. Jag åkte Sthlm - Gbg första gången när min dotter var knappt fem veckor, andra gången när hon var 3 månader. Inga som helst problem, andra gången satt vi också så att vi kunde köra in hela vagnen bakom sätena, då sov hon två av tre timmar både ner och upp. Men det var ändå skönt att ha den extra 5-kronorsplatsen, dels för att man ju har en del saker som man vill ha tillgängligt, dels kunde dottern ligga där på en filt och slippa sitta med mig hela tiden när hon var vaken.

• MuminMy

X2000 går jättebra mellan sthlm och gbg. Dock är de väldigt fulla och mycket bagage blir det så kan du låta bli att ta med vagnen så gör det. (och babyskyddet). Smidigast är det att resa med banret i sjal/sele och en ryggsäck, då är man friast och kan lätt transportera sig och slipper joxa med bagage fram och tillbaka. Använder du sjal kan du sedan använda den för att knyta ett sittstöd för ett större barn eller göra ett "nest" för ett mindre barn som inte sitter.

När du bokar så boka plats för barnet, du kan sedan också välja vilken sittplats du vill ha, tom vilket platsnummer Jag föredrar att sitta i änden av en vagn, dels för att det är lätt att gå av och på då, men också för att det är lite mer frisk luft där (dörrarna öppnas ju vid stationerna).

Ytterligare ett tips är åksjuketabletter till dig själv. X2000 sthlm-gbg är rätt fruktansvärd ur den synpunkten...

Billiga biljetter släpps 90 dagar före avgång så kan du planera kan du få tag i dem då, annars är det rätt dyrt.

Vi har rest väldigt mycket tåg med vår kille (idag 3 år) och det går vanligtvis jättebra!

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
Svar på tråden Ta tåget eller flyget med nyfödd. GBG-Sthlm. Hur fungerar det?