• SkiptonMaria

Att Stanna Kvar?

Hej,
    nu har vi mer eller mindre bestämt oss för att stanna kvar här i england ett tag till, men eftersom jag fortfarande lider lite av min årliga "Jag har just kommit tillbaka från flera veckor i Sverige och jag vill flytta" längtan så skulle jag behöva lite påfyllning på min "varför det är så bra att bo utomlands och inte i Sverige" lista...

Försöker inte på något sätt säga att det är fel/dåligt att bo i Sverige, inte heller att det alltid är fantastisk att bo utomlands, behöver bara lite "ja just det" grejer som får mig att uppskatta det jag har här!

• Svar på tråden Att Stanna Kvar?
  • rileysmom

I Sverige måste du deala med försäkringskassan, blä!!!
    I Sverige får du asdålig service jämfört med USA i alla fall.
    I Sverige är allt så fyrkantigt, det finns inget utrymme för att bända på några regler.
    I Sverige finns det vårdköer och om du ska föda barn måste du ringa först för att se om det finns plats.

• SkiptonMaria

sant!
    tyvärr är de inte så bra på service här i uk heller...
    absolut
    är det sant??? altså att det är köer är det väl överellt där det är en statlig sjukvård men att inte kunna föda där man vill! (när man vill ;) )

• utlandsmamma

Ja det där med att få gå till en läkare i England älskar jag. Här ringer man på morgonen och så får man en tid om några timmar. I Sverige kan man få vänta upp till 2 veckor för att få gå till sin vårdcentral, ja men då är jag ju frisk!!!!

Jag har även väldigt svårt för att Svenskarna tror att allt är bäst i Sverige. De har den bästa sjukvården bästa tandläkarvården..........tror att alla i England är tandlösa och att sjukhusen är smutsiga :O).

Man umgås mera här och man behöver inte boka in tre fyra helger i förväg för den där parmiddagen!!!!!

Här kan man få "lov" att vara hemma som mamma om man vill vilket jag tycker är super!! I Sverige har man fortfarande svårt för att acceptera att en kvinna VILL vara hemma.

Har även svårt för att i Sverige skall alla vara lagom, man får inte lov att sticka ut det minsta...........för då pratas det.

I Sverige tror man att graviditet är en sjukdom, man får knappt äta något alls och man diskuterar "sönder" här på familjeliv saker som man kan äta och inte och ett glas vin eller öl................ja det skall vi inte ens diskutera.

Gillar att kunna gå och köpa min mat på fredagkvällen och en flaska vin.......har inte lust att köa på lördagmorgonen som alla andra svenskar gör!

I Sverige har alla 4 utbildningar men får ändå inget arbete. Här är det mycket lättare att kunna "arbeta sig upp" genom hårt arbete, det tycker jag är otroligt positivt. Att studera passa inte alla.

Ja det var några saker, kommer säkert på flera saker snart :0)

Anna

• MrsFreckles
    SkiptonMaria skrev 2008-08-01 17:38:53 följande:
    Hej,nu har vi mer eller mindre bestämt oss för att stanna kvar här i england ett tag till, men eftersom jag fortfarande lider lite av min årliga "Jag har just kommit tillbaka från flera veckor i Sverige och jag vill flytta" längtan så skulle jag behöva lite påfyllning på min "varför det är så bra att bo utomlands och inte i Sverige" lista...Försöker inte på något sätt säga att det är fel/dåligt att bo i Sverige, inte heller att det alltid är fantastisk att bo utomlands, behöver bara lite "ja just det" grejer som får mig att uppskatta det jag har här!
    Ha ha sa kanner jag med, lider av den beromda svenska melankolin nagon vecka efter jag ar tillbaks fran Sverigevistelsen!

Ska fundera lite mer...
  • MrsFreckles

OK nu ska vi se, har lite svart med det positiva just nu for kom hem efter 3 veckor i Sverige for en liten tid sedan

Brittsiska humorn/ironin - oslagbar!

Lattare med jobb; de accepterar att du studerade en sak pa universitetet men kan for den skull jobba med nagot helt annat osv

London ar multikulturellt, det gillar jag, inte lika segregerat som i Sverige (men visst finns det har med). Har ett harligt mammagang dar vi ar: flera britter, en svensk, en tysk, en brasilianska; en irlandska, en fran Singapore och saklart andra generationen Italienare, Indier osv osv Harligt! (Valde bort ett dagis till forman for ett mer multikulturellt och blandat vad det galler "klass" - det andra var lite for brittisk vit medelklass - och det hade battre rating i Ofsted och drivs som en charity - perfekt!)

Manniskor ar artiga! Nu nar jag var i Sverige senast sa sa inte en enda f'lat/ursakt eller sa utan abra trangde sig fore mig och vagnen hela tiden, usch!

Svenskar ar bortskamda, klagar pa allt, ar sura, och trangsynta trots att de har det bast i varlden?! Ja inte ALLA kanske...Och tror att allt ar bast i Sverige, (eller Thailand da ) Om man bara kunde lyfta blicken lite ibland...

Alla verkar ta det otroligt seriost det har med foraldraskap (eller ar det bara pa FL?), vart finns humorn, vart finns forstelsen for att alla inte har lika forutsattningar mm?

Aven det kan vara lite "nannytendenser" har med sa ar den fria viljan/valet viktigt har, de litar pa att du gor vad som ar bast sjalv.

I Sverige overlater man allt pa Staten far mycket serverat jamfort med har, har behovs lite mer javlar anamma och det tycker jag ar bra!

Det finns sakert mer! Och saklart en hel del jag saknar fran Sverige med (tex att UK ligger efter med jamstalldhet vad det galler loner/jobb/barnomsorg mm men men...visar sig att det inte ar sa himla jamstallt i Sverige heller )

• SkiptonMaria
    brojer skrev 2008-08-02 07:18:08 följande:
    Ja det där med att få gå till en läkare i England älskar jag. Här ringer man på morgonen och så får man en tid om några timmar. I Sverige kan man få vänta upp till 2 veckor för att få gå till sin vårdcentral, ja men då är jag ju frisk!!!!Jag har även väldigt svårt för att Svenskarna tror att allt är bäst i Sverige. De har den bästa sjukvården bästa tandläkarvården..........tror att alla i England är tandlösa och att sjukhusen är smutsiga :O). Man umgås mera här och man behöver inte boka in tre fyra helger i förväg för den där parmiddagen!!!!!Här kan man få "lov" att vara hemma som mamma om man vill vilket jag tycker är super!! I Sverige har man fortfarande svårt för att acceptera att en kvinna VILL vara hemma. Har även svårt för att i Sverige skall alla vara lagom, man får inte lov att sticka ut det minsta...........för då pratas det.I Sverige tror man att graviditet är en sjukdom, man får knappt äta något alls och man diskuterar "sönder" här på familjeliv saker som man kan äta och inte och ett glas vin eller öl................ja det skall vi inte ens diskutera. Gillar att kunna gå och köpa min mat på fredagkvällen och en flaska vin.......har inte lust att köa på lördagmorgonen som alla andra svenskar gör!I Sverige har alla 4 utbildningar men får ändå inget arbete. Här är det mycket lättare att kunna "arbeta sig upp" genom hårt arbete, det tycker jag är otroligt positivt. Att studera passa inte alla. Ja det var några saker, kommer säkert på flera saker snart :0) Anna
    ja just det där att kunna gå och köpa en flaska vin till maten, när man köper maten gillar jag! och du är så mycket lättare att träffa människor här, och att bara umgås lite utan att det ska vara så mycket...Och att man kan vara hemma med sina barn om man vill, min svägerska är hemma och får ofta höra "va, vil du inte jobba-ska du inte börja jobba snart+vad gör du hela dagarna" osv tom jag får höra ibland när jag är i sverige - men, har inte du börjat jobba ännu! sjukvården gillar jag också, tyvärr har vi enormt ont om tandläkare här uppe, så jag går faktiskt fortfarande hos min gamla i sthlm när jag är där!Ja, ibland undrar jag om de som skriver på fl är en "true representation" av föräldrar i sverige! :o)

kom på andra saker jag gillar - M&S! Boots...att det inte är minus grader på vintern...
  • SkiptonMaria
    MrsFreckles skrev 2008-08-02 12:19:58 följande:
    OK nu ska vi se, har lite svart med det positiva just nu for kom hem efter 3 veckor i Sverige for en liten tid sedan Brittsiska humorn/ironin - oslagbar!Lattare med jobb; de accepterar att du studerade en sak pa universitetet men kan for den skull jobba med nagot helt annat osvLondon ar multikulturellt, det gillar jag, inte lika segregerat som i Sverige (men visst finns det har med). Har ett harligt mammagang dar vi ar: flera britter, en svensk, en tysk, en brasilianska; en irlandska, en fran Singapore och saklart andra generationen Italienare, Indier osv osv Harligt! (Valde bort ett dagis till forman for ett mer multikulturellt och blandat vad det galler "klass" - det andra var lite for brittisk vit medelklass - och det hade battre rating i Ofsted och drivs som en charity - perfekt!)Manniskor ar artiga! Nu nar jag var i Sverige senast sa sa inte en enda f'lat/ursakt eller sa utan abra trangde sig fore mig och vagnen hela tiden, usch!
    Svenskar ar bortskamda, klagar pa allt, ar sura, och trangsynta trots att de har det bast i varlden?! Ja inte ALLA kanske...Och tror att allt ar bast i Sverige, (eller Thailand da ) Om man bara kunde lyfta blicken lite ibland...
    Alla verkar ta det otroligt seriost det har med foraldraskap (eller ar det bara pa FL?), vart finns humorn, vart finns forstelsen for att alla inte har lika forutsattningar mm?Aven det kan vara lite "nannytendenser" har med sa ar den fria viljan/valet viktigt har, de litar pa att du gor vad som ar bast sjalv.
    I Sverige overlater man allt pa Staten far mycket serverat jamfort med har, har behovs lite mer javlar anamma och det tycker jag ar bra!Det finns sakert mer! Och saklart en hel del jag saknar fran Sverige med (tex att UK ligger efter med jamstalldhet vad det galler loner/jobb/barnomsorg mm men men...visar sig att det inte ar sa himla jamstallt i Sverige heller )
    JA! Precis så är det ju, hade kunnit skrivit det själv! förrutom det där med många kulturer, finns nog bara i London, Manchester, Birmingham mfl och inte här hos mig!
  • MrsFreckles
    SkiptonMaria skrev 2008-08-02 22:45:34 följande:
    JA! Precis så är det ju, hade kunnit skrivit det själv! förrutom det där med många kulturer, finns nog bara i London, Manchester, Birmingham mfl och inte här hos mig!
    Har du kommit pa nagra fler positiva saker med att bo i UK?
  • rileysmom
    SkiptonMaria skrev 2008-08-01 18:09:57 följande:
    ar det sant??? altså att det är köer är det väl överellt där det är en statlig sjukvård men att inte kunna föda där man vill! (när man vill ;) )
    Jag har flera kompisar som var tvungna att åka upp till en timme bort för att det inte fanns plats på närmsta BB när det var dags! Man kan betala extra för att slippa det där, men man har ju redan betalat skatt...
Svar på tråden Att Stanna Kvar?