• Näckrosen

Huskurer mot kliande värmeutslag.

Jag har värmeutslag över hela kroppen. Det kliar som attan och jag smörjer med hydrokortison på kvällarna. (och ibland på dagarna, men man får inte vistas i solen med det på sig). Har fått Tavegyl mot klådan men det hjälper bara ett par timmar.

Har du något bra huskurstips? Mest mot klådan.
    Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Huskurer mot kliande värmeutslag.
  • FruGustavsson

ställ in en hink med turkisk youghurt i frysen.. tag ut innan den är fryst och kleta hela kroppen, svalkar hur skönt som helst, kräver dock en dusch efteråt..

salubrin ska man också kunna ha mot solsveda, om man späder med vatten - står på flaskan.

aftersun kan också vara svalkande..
    lycka till.

• Näckrosen

Tack. Det med turkiska youghurten lät kladdigt... Men kan tänka mig att det svalkar.

Fler tips?

• Siabellon

Vanlig alsollösning är klådstillande. jag baddar med hjälp av bomullsrondell

• Näckrosen

Alsolspriten var bra. Tack Siabellon!

Nu måste jag bara dela med mig av ett tips jag fick av min mamma som var kanonbra också.

Lika delar:
    Xylocainsalva (smärtstillande. Tar bort klådan)
    Hydrocortisonsalva 1% (läker eksemen)
    Silonsalava (fuktavvisande, uttorkande)

Blanda i en kopp och smörj tunt ett par gånger om dagen.

• Siabellon
    cicci2 skrev 2008-08-06 22:10:54 följande:
    Alsolspriten var bra. Tack Siabellon!Nu måste jag bara dela med mig av ett tips jag fick av min mamma som var kanonbra också.Lika delar:Xylocainsalva (smärtstillande. Tar bort klådan)Hydrocortisonsalva 1% (läker eksemen)Silonsalava (fuktavvisande, uttorkande)Blanda i en kopp och smörj tunt ett par gånger om dagen.
    Kul att man kan hjälpa till!

Ska spara "receptet" - har en dotter med klåda emellanåt. hittills har alsolen funkat men man vet aldrig!
Svar på tråden Huskurer mot kliande värmeutslag.