• minhalva

gör ni havrebollar med äkta kakao eller Oboy?

i alla recept står det kakao, menar de äkta kakao eller Oboy?Ska man ha i kallat kaffe?Vad menas med kallat kaffe, i pulver eller?

• Svar på tråden gör ni havrebollar med äkta kakao eller Oboy?
  • Mosaik

oj, läste bara ts, ja de menar vanlig typ ögonkakao, och kallt kaffe som är kokt alltså

• MammaHela

kakao, för i oboy är det inte så mycket kakao och mest socker...

Vikarierande Expedition Effell Ledare
  • stenfalk

Kakao. Oboy är ju bara sött.

• ewaku

kakao.. blir bättre smak då och eftersom de är mindre socker så är de ju "nyttigare" oxå. fniss.... Kallt kaffe är de varma som svalnat

• Shqiptari

Kakao såklart! Och inte den vanliga "ögon kakaon" utan riktigt kvalitets kakao. Det är den godaste och den använder alltid jag!

Kaffe som man kokar och sen låter svalna, jag brukar brygga det extra starkt för en god arom.

• minhalva

tack för era svar...jag har kakao hemma och gjorde havre bollar men dem blev riktigt äckliga, ingen sötma alls bara beskt...undrar varför...

• iacata
    minhalva skrev 2008-08-01 19:11:34 följande:
    tack för era svar...jag har kakao hemma och gjorde havre bollar men dem blev riktigt äckliga, ingen sötma alls bara beskt...undrar varför...
    Jag har ett recept på jättegoda havrebollar

250g smör
    7½ dl havregryn
    ½ msk kakao
    1½ msk vaniljsocker
    2½ dl socker
    1/4 dl kallt kaffe

Vispa med elvisp tills smeten är jämn. Det tar en stund ca 5 min.
    Forma bollar och rulla dem i cocos.

Det bästa är att de går att frysa så man kan spara dem ett tag. Här går de åt direkt om jag inte gör så =)
  • Heisan
    iacata skrev 2008-08-01 19:17:34 följande:
    Jag har ett recept på jättegoda havrebollar250g smör7½ dl havregryn½ msk kakao1½ msk vaniljsocker2½ dl socker1/4 dl kallt kaffeVispa med elvisp tills smeten är jämn. Det tar en stund ca 5 min.Forma bollar och rulla dem i cocos.Det bästa är att de går att frysa så man kan spara dem ett tag. Här går de åt direkt om jag inte gör så =)
    Jag tar mjölk istället för kaffe-är mums..
  • iacata
    Heisan skrev 2008-08-01 19:19:24 följande:
    Jag tar mjölk istället för kaffe-är mums..
    Det måste jag prova
  • sötäpplet

kakao

ang. kaffet. Antingen kokar jag riktigt urstarkt kaffe och har i, det måste inte alls vara kallt. Eller så tar jag pulverkaffe och blandar med kokt vatten, gör också det urstarkt.

• Night Angel

kakao här med..har aldrig ens provat att ha oboy i.men det där med mjölk istället för kaffe ska jag prova..fast jag bruka ha i vatten istället för kaffe

DET FINNS INGEN VÄG TILL LYCKAN.DEN FINNS I DITT INRE!
  • Zofye

kakao
    med oboy kan det väl aldrig bli gott?!

Ang kaffe ska det väl vara kallt kokat/bryggt kaffe främst för att man inte ska bränna sig då man rullar bollarna. Jag orkar aldrig vänta tills det kallnat! Brukar röra ihop en kopp nescafé bara, fungerar utmärkt! Vi dricker aldrig kaffe hemma så jag orkar inte göra massa kaffe om jag bara ska ha några matskedar.

minhalva skrev 2008-08-01 18:41:53 följande:
    i alla recept står det kakao, menar de äkta kakao eller Oboy?Ska man ha i kallat kaffe?Vad menas med kallat kaffe, i pulver eller?
  • Aiwendil
    minhalva skrev 2008-08-01 19:11:34 följande:
    Hade du inget socker i då?

Kakao ska det givetvis vara, och så kallt kaffe (gärna starkt) som folk skrivit här ovan!
  • minhalva

nu har jag gjort nya havrebollar och de smakar super gott.

Jag hade nästan inget socker i första gången. Denna gång hade jag lite mer socker i och mjölk...wow vad gott himmelsk *fniss*

tack för tipsen...=)nu ska jag mumsa i mig det goda...=)

Svar på tråden gör ni havrebollar med äkta kakao eller Oboy?