• r78ks

Symptom på autism / asberger hos små barn????

Ni med barn som har fått diagnosen autism eller asberger, hur var de som små barn - har en son på 1 år och 2 månader där jag misstänker en sådan störning.

• Svar på tråden Symptom på autism / asberger hos små barn????
  • Busbellan

Min son har ingen diagnos än, men kommer antagligen få inom autismspektrat.
    Det enda jag kan komma ihåg som kune märkas av så tidigt var att han kunde sysselsätta sig själv i evigheter och var väldigt säker på att sortera saker efter färg och storlek. Detta intresset håller fortfarande i sig nu när han nästan är 5 år

Mamma till Nora, August och Ella
  • r78ks

vad är "sysselsätta sig i evigheter"? vilken tidsspektra pratar vi om då?

• SaramedM

Jag har ingen aning om vad som på M´s tidiga beteende som går att spåra till hennes autism faktiskt

Vad är det som gör att du funderar på detta?

• Busbellan
    r78ks skrev 2008-08-01 19:37:10 följande:
    vad är "sysselsätta sig i evigheter"? vilken tidsspektra pratar vi om då?
    Alltså han kunde lätt leka i 2-3 timmar i sträck själv om vi inte avbröt honom.
    Redan som bebis kunde han ligga i timmar på en filt på golvet utan att tröttna.
  • r78ks

Nogulla: Tack för specifikationen. Det spär på mina tankar.

SaramedM: Vad orsaken är till mina funderingar vill jag i nuläget inte avslöja då det kan påverka svaren.

Fler med erfarenhet?

• Busbellan

Lite saker till som eventuellt kan ha med autismen att göra.
    *alltid varit svår att få ögonkontakt med
    *sen med svarsleende
    *Jollrade inte som andra barn

Visserligen kan detta även ha med hans utvecklingsstörning att göra

• pcalma

DAMP eller ADHD/DCD (finns olika beteckningar beroende på var i landet man bor) förväxxlas ofta med autism i småbarnsålder.

Mamma till 2 underbara pojkar och 2 underbara flickor (med NPF)
  • SaramedM
    r78ks skrev 2008-08-01 20:13:35 följande:
    Nogulla: Tack för specifikationen. Det spär på mina tankar.SaramedM: Vad orsaken är till mina funderingar vill jag i nuläget inte avslöja då det kan påverka svaren.Fler med erfarenhet?
    ok

M var omöjligt att lämna bort
    Extremt svårt för uppbrott och separationer
    Sov oroligt, vaknade varannan timme tills hon passerade 3
    Känsloutbrott, det rann över för henne och då blev hon okontaktbar
    Jollrade inte, var helt tyst som bebis

Tidigt tal( hon har ev asperger)
    Mycket ekotal ( hon kunde tidigt rambla halva cd skivors innehåll)
  • cruz

Jag har tvåäggstvillingar på 21 månader, varav den ena utreds för autism/asperger/utvecklingsstörning. Min lilla kille kunde också sysselsätta sig själv redan som spädbarn. Ända sedan han var 9 månader har han varit helt besatt av att snurra på saker som tex. lock, burkar, klossar. Han kan även gå och skjuta en vagn framför sig i timtal och får hemska utbrott när vi avbryter honom.

Vår kille är dessutom lite sen och klumpig motoriskt (vilket ofta förekommer vid asperger om jag förstått det hela rätt). Han leker inte låtsaslekar och är aningen sen med talet( Han kan 5-6 ord, men har rätt bra språkförståelse trots allt.) Jag tycker att jag får bra ögonkontakt med honom och att han kan kommunicera med mig. Trots detta så har barnläkaren och psykologen bedömt att han brister i sin kommunikation med andra.

Tvillingarna leker tillsammans också ibland, men inte alls så mycket som de flesta tvillingpar brukar göra. Andra barn än tvillingbrorsan intresserar honom inte alls. Den enda gången som vår son tar kontakt med andra barn är när han tar deras leksaker.

• hymafr

Min dotter har högfungerande autism - dock inte aspergers, vilket min bror däremot har.
    Min bror har egentligen aldrig varit särskilt intresserad av andra barn. Han har aldrig själv sökt sig till kompisar, utan lekte nästan uteslutande med mig (1 1/2 år äldre syster) eller de få kompisar som sökte upp honom.
    Han hade (och har fortfarande till viss del) ett litet sömnbehov.
    Var en glad bebis och liten kille som i stort sett enbart fick bilar och lego i present. Det var framförallt bilar han var intresserad av. Kunde sitta/ligga hur länge som helst och köra bilen fram och tillbaka.
    Ville inte gå på lekis - var hellre ensam hemma med mamma. Att börja skolan var dock ok - det måste man ju.
    Har alltid varit verbalt begåvad och har ett fantastiskt gott minne.

Min dotter var sen grovmotoriskt, satt vid 8 mån, ålade vid 10 mån, kröp vid 11 mån, gick vid 18 mån.
    Var dock tidig att skippa dagblöja - var helt torr (sa till själv) vid 27 månader.
    Var duktig finmotoriskt. Om hon la pussel som var oregelbundna i formen och låg upp och ner så kunde hon blixtsnabbt lägga pusslet i alla fall. Andra jämnåriga fick vända på bitarna för att se bilden. Det behövde inte hon.
    Tyckte inte om att läsa saga. Hon kunde inte göra sig en bild i huvudet av orden och därför blev det rena japanskan för henne.

Hade två videofilmer som hon "tittade sönder" så jag fick köpa nya. ("Bamse och den lilla åsnan" samt "Björnes Magasin")
    Andra filmer kunde hon se en gång och sen aldrig mer. Några få såg hon flera gånger.
    Tyckte om att leka med andra barn, men vägrade gå hem till dem och ringa på. De fick komma till oss. Vi hade ofta hela huset fullt.
    Lånade glatt ut alla sina leksaker till vem som helst. Blev inte ens särskilt ledsen när andra barn hade sönder dem.

Blev jätteledsen när vi åkte till sommarstugan eller på semester (i 1-3-årsåldern) för hon ville inte sova borta.
    Var språkmässigt lite sen, men inte anmärkningsvärt. Kunde inte fånga en boll på fyraårs-kontrollen på BVC. Kunde heller inte återberätta den korta sagan som BVC-sköterskan läste för henne.
    Har alltid varit försiktig vad gäller att klättra i berg, tex.
    Ordning och reda, rutinbunden, man måste tjata in nya saker hos henne.

Hoppas att du blivit hjälpt av mina korta sammanfattningar.

Svar på tråden Symptom på autism / asberger hos små barn????