• Anbe

Festmat till ett 40års-kalas

Tjingeling!
    Tänkt att ha ett 40års-kalas.Ge mig era bästa tips på vad man kan bjuda på.Vi blir ca 30st pers.

• Svar på tråden Festmat till ett 40års-kalas
  • lovely lady

tackos funkar alltid

stolt mamma till Christian född 06-11-26
  • astalacasta

Gör en buffé med mat som man kan förbereda med någon enstaka varm rätt, och sedan matiga sallader, kallskuret, goda röror och bröd.

Välj en matkultur som du gillar, och håll maten kring det temat: italienskt, thailändskt, mellanöstern, amerikanskt, mexikanskt etc.

Berätta vilken typ av mat du gillar så kommer jag gärna med förslag på rätter.

• Fam Fasth

förrätt:räkcocktail
    varmrätt:tjälknöl+potatisgratäng
    efterrätt:friterad banan med glass

• Anbe

Jag äter all mat men thailändsk och mexicanskt e nog favvomat!
    Glömde förresten att säga att festen är lite senare i år,vill bara förbereda o planera lite.
    Tacksam för olika förslag och menyer.

• La Lola

När min make fyllde 40 så körde vi med lite mexicanskt tema.

Vi hade öppet hus förövrigt.

Gjorde en supergod chili con carne som serverades med bröd.
    O så fanns det guacamole och nachos. Nachosen serverades runt brättet på en sombrero som låg på ett bord.

Långbordet var dukat med små grupper med kaktusar o min make hade photoshoppats till mexican (såna bilder satt det överallt).

Det var en rätt enkel fest men alla var nöjda o glada.

//3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • astalacasta

En thailändsk buffe skulle kunna innehålla vegetariska vårrullar, wokade grönsaker med cashewnötter, en grönsallad, kycklingspett och ris. Jag är inget vidare på thailändska såser, så jag skulle förmodligen fuska och köpa ett par olika färdiggjorda på affären. Och så färsk frukt att plocka av.

Vi hade en gång en fest på amerikanskt tema med barbeque-kycklingvingar, cole slaw, ugnsbakad sötpotatis i klyftor,pastasallad, selleri med mögelostdipp och lite plockgrönsaker. Det var gott och allt gick att förbereda, och sedan fick kycklingen och potatisen värmas i ugnen samtidigt precis innan vi skulle äta.

• lillstrumpan81

Var på 30 års kalas förra helgen och dom hade en helgrillad gris. As fräckt och massor av mat. Jätte gott....

• BymBym

När jag fyllde 30 gjorde jag en libanesisk/grekisk/turkisk buffé. Mycket uppskattat!

• BymBym

Bulgur, hoummus, Baba Ganoush (auburgineröra) vegetariska vinbladsdolmar, Tabbouleh (persiljesallad), En typ av köttbullar (kommer inte ihåg vad de kallas) Vitlöksyoughurt, fetaostgratinerad auburgine, bröd, melon och vindruvor samt snacks från mellansöstern. Fick en skiva av en kompis med syriansk musik som vi spelade där man tog maten samt att vi dukade i österländsk stil.

Mycket uppskattat!

• BymBym

Ett till inlägg köpte en bok som hette meze. Kanonbra, stor hur länge de olika rätterna höll sig i kylskåp. den längsta 5 dar så man kunde laga lite varje dag, smidigt!

Svar på tråden Festmat till ett 40års-kalas