• svensdotter

Förgiftning

Det sägs att man skall ge mjölk vid intag av giftiga saker för att framkalla kräkning.

Men om barnet e allergisk mot mjölk då....?? Vad ger man då?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-01 23:02
    NEJ mitt barn har inte fått i sig något giftigt. Bara en tanke som slog mig när jag stod o hängde tvätt nu i kväll.

Men skall försäkerhetskull köpa hem kol...
    eftersom min dotter är just mjölkallergiker..

• Svar på tråden Förgiftning
  • Intelligenti pauca
    svensdotter skrev 2008-08-01 22:48:22 följande:
    Det sägs att man skall ge mjölk vid intag av giftiga saker för att framkalla kräkning.Men om barnet e allergisk mot mjölk då....?? Vad ger man då?
    Har ditt barn fått i sig gifter?
  • Intelligenti pauca

Intelligenti pauca skrev 2008-08-01 22:51:42 följande:

Har ditt barn fått i sig gifter?
    Då är det väl giftinformationscentralen du skall ringa el åka till akuten.
  • Dame72
    svensdotter skrev 2008-08-01 22:48:22 följande:
    Det sägs att man skall ge mjölk vid intag av giftiga saker för att framkalla kräkning.Men om barnet e allergisk mot mjölk då....?? Vad ger man då?

Det beror ju på VAD man fått i sig. Vissa saker ska absolut inte kräkas upp.
    Medicinsk kol kan vara bra att ha hemma.

www.gic.se

**Jag VET vad jag pratar om**
  • Mor1977

Kolla på giftinformationen på nätet eller ring dit. Det beror på vad de fått i sig vad man ska ge.

• auti

Ring giftinformationscentralen och fråga 08 - 33 12 31. Är det akut ringer du 112 och ber att få bli kopplad till giftinformation. Man ska inte ge grädde eller mjölk till alla förgiftningar.

• Dame72

Medicinskt kol

Kol är ofta bra att ge vid förgiftningstillbud. Det binder till sig många ämnen, bland annat de flesta läkemedel, svamp- och växtgifter och minskar därigenom upptaget i kroppen. Eftersom det är viktigt att ge kol så snart som möjligt bör man ha det hemma. Medicinskt kol kan köpas utan recept på apoteket.

Preparat och dosering till barn:
    Carbomix - drygt ½ dl.
    Kolsuspension - drygt ½ dl.
    Medikol - 2 dospåsar utrörda i ett glas vatten.

Kolet kan vid behov blandas med saft eller två teskedar socker för att få en tilltalande smak.

Observera: Ring Giftinformationscentralen eller sjukhus/läkare innan du ger medicinskt kol, eftersom det i vissa fall är olämpligt. Kol ska till exempel inte ges till ett barn som är slött eller i övrigt har påverkat allmäntillstånd.

Att framkalla kräkning

Att framkalla kräkning är mycket sällan motiverat och i vissa fall är det till och med riskabelt. Framkalla därför aldrig kräkning utan att först ringa Giftinformationscentralen eller sjukhus/läkare.

• Alvi

Om ditt barn får andningssvårigheter pga mjölkallergin är det ju en dum idé att ge mjölk (OM det rekommenderas!!) men i annat fall är väl magont, kräkningar och utslag en fis i rymden, jämfört med att bli totalt förgiftad...?

Ule buku på er!
  • Dame72

Jätte bra att tänka i förebyggande syfte.
    Gå in på gic.se och läs mer. Mkt bra sida tycker jag.

• sol1

finns en bra planch som man kan få från bvc om vad å hur man ska göra när barnen fått i sig nåt olämpligt. får demi sig nåt som ej är bra så har iallafall jag gett de jag har hemma som är så fett som möjligt som barnet tål

• hymafr

När mina hundar ätit något olämpligt så krossar jag koltabletter och blandar med mjukost - då äter de utan problem.

Tänkte att det kan vara lite samma problem med småbarn - de äter inte om det inte smakar gott.

• LIVochLinnea

Jag hade ringt giftinformation och tidigt givit aktivt kol Jag hade även åkt till akuten vilket man nog ska göra först. Mjölk är väl ändå ingen höjdare???? Framkalla inte kräkning om de fått i sig frätande vätskor så akuten och i ambulans om det är riktigt illa.

Svar på tråden Förgiftning