• e83

bugaboo frog / cameleon vad är skillnaden?

vet att frog inte säljs i sverige längre, men den går att köpa på ex blocket.
    Men min undran är vad som skiljer frog och cameleon åt? är det komfort, vikt, finesser eller vad?

tacksam för hjälp!

• Svar på tråden bugaboo frog / cameleon vad är skillnaden?
  • Weklund
    Modellerna - vilken är bäst då?av Shoegirl | Tis 14 aug 2007 13:22
    Så klart är det en fråga om tycke och smak utefter ens egna behov så det är svårt att svara på...

Här är dock mina synpunkter:
    Frog - Har inte ägt själv men jag gillar den. Trevlig modell. Har fodrad sufflett och båge. Säljs ej längre i butik (i Sverige, finns i USA)
    Men tyvärr svårt att få tag på alla reservdelar då den inte säljs (i Sverige) längre. Nytt bastyg går att köpa men är beställningsvara (många av de begagnade är solblekta.)
    Har samma ramstorlek som Geckon men högre och fodrad sufflett. Har även båge.

Gecko - Har jag ägt.
    Samma ramstorlek som Frogen men ej fodrad. Samtligt tyg är cordura. Sits och sufflet är ej fodrade. Det går att byta tyg även på Gecko men då hela set.

Snygg renare stil med få material (ett tyg och borstad aluminium)
    Mer lättkörd än Cam:en
    (varför jag bytte)
    Att ramen inte är fodrad gör att den lätt blir repig (vilket all aluminium blir)
    Har ingen båge. Många barn vill som min son hålla sig i något (särskilt när de körs framåt) och när man har liggdelen måste man bära den i ramen.
    Suffleten är mindre och framför allt lägre än Frogens och Camens - för låg tycker jag. Vår son fick tag i den och drog i den redan när han var 8-9 månader.

Cameleon: Äger jag. Den mest kompletta vagnen - tycker jag. Har fodrad sufflett och båge och sits. Justerbar fjädring på swivelhjulen. Justerbar höjd på hantaget. Större än Gecko och Frog (både högre och större ram)

Mer ombonad än Geckon - känns mer som en "hel vagn"
    Varierbar - justerbarhet på handtag och fjädring samt färger och tyger. Går att byta både bas och toptyg - farligt för den köpglade
    Båge - min son vill absolut ha något att hålla sig i när han körs.

mer tungkörd än Geckon - även om det inte betyder tungt

Bee: Sulky som lanseras hösten 2007

Självklart är dessa mina upplevelser - andra fördrar Geckon. Samt Frogen har jag inte själv ägt varför jag inte betygsatt.
    För en utförlig tabell om hur de skiljer i mått och vikt - gå in på Bugaboos hemsida och välj comparison chart under någon av modellerna.
    För att även se Frogen så välj USA som land när du går in på hemsidan

all text från http://www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b71700.html
    (¯`°?.¸ ♥ Åker man V8 behövs ingen stereo ♥ ¸.?°´¯)
  • Mariajac

Cameleon är väl egentligen en nyare variant av frogen. Den säljs inte i Sverige längre, men däremot i USA.

De skillnaderna jag vet om är:

* Cameleon har höj- och sänkbart handtag, det har inte frogen.

* Cameleon är något smalare i sitsen än frogen.

* Det finns en uppsjö fina byten av klädsel till cam, det gör det inte till frogen!

Jag köpte min frog i USA, splirrans ny förra året. Är supernöjd.

Svar på tråden bugaboo frog / cameleon vad är skillnaden?