• MånseKattan

Kan hostan vara efter AC:n i bilen??

Min son som är 7 månader har börjat hosta. I början lät det som "högfärdshosta", men jag tycker att det avancerar... Han hostar bara på dagarna. Nu när det varit så varmt ute, så har vi haft AC:n på i bilen. Kan det vara den som är orsaken till hostan??

• Svar på tråden Kan hostan vara efter AC:n i bilen??
  • Carisma95

Det kan det vara. Särskilt om ni har temperaturen betydligt lägre än utetemperaturen. T.ex. 20 vs. 30 grader.

A stumble may prevent a fall....
  • MånseKattan
    Svar på #1
    Jag har hört att det just är så man ska har Ac:n. Som högst 10 grader under den aktuella temperaturen... Då är det alltså fel?
  • Snorkis

Jag har aldrig under 21 grader i AC pga stor risk för förkylningar, nackspärr osv...

• annasj69

Det krävs en smitta för att få förkylning, det kan inte AC åstakomma... Den kan dock sätta fart på en smitta som finns luften. Men det måste finnaas en smittad person som hostar/nyser i luften...

• LuMa
    MånseKattan skrev 2008-08-02 09:41:36 följande:
    Svar på #1Jag har hört att det just är så man ska har Ac:n. Som högst 10 grader under den aktuella temperaturen... Då är det alltså fel?
    10 graders skillnad är mycket!
    Vi kör bara 3 max 4 graders skillnad mot utomhus..

Som asj sa så är det inte ac:n i sej som gett honom förkylningen men den kan ha hjälpt förkylningen på traven.
  • MånseKattan
    LuMa skrev 2008-08-02 09:48:11 följande:
    10 graders skillnad är mycket!Vi kör bara 3 max 4 graders skillnad mot utomhus..Som asj sa så är det inte ac:n i sej som gett honom förkylningen men den kan ha hjälpt förkylningen på traven.
    Han är inte förkyld, utan hostar bara...
    Men i forts får vi nog minska skillnaden på AC:n.
  • SaramedM
    annasj69 skrev 2008-08-02 09:45:50 följande:
    Det krävs en smitta för att få förkylning, det kan inte AC åstakomma... Den kan dock sätta fart på en smitta som finns luften. Men det måste finnaas en smittad person som hostar/nyser i luften...
    Jo den kan faktiskt det, det är inte helt ovanligt med bakterier i ac systemet.

TS: köp ett rengöringsset till AC och kör igenom den och se om det inte bli bättre
Svar på tråden Kan hostan vara efter AC:n i bilen??