• GrönaDruvan

En ganska fjantig fråga.. hihi

Jag har en katt som verkligen är MIN katt.. den ska alltid vara hos mig och den ska alltid "kloa" i magen.. Ni vet sådär när den myser.. trampar liksom.. man ska ju inte massera magen när man är gravid, är det bra att katten gör det då?? Han trampar ganska hårt..

• Svar på tråden En ganska fjantig fråga.. hihi
  • Billan n

man kan visst masera magen när man är gravid Skrattande

• GrönaDruvan

Jag tycker man har läst att man inte ska massera pga missfalls risk.. är jag helt ute och cyklar???

• Billan n

det står ofta på sidor att när man har ont i magen och växtvärk som det kallas så kan man masera magen, bror kanske på huur man maserar, man får ju inte vara så hårdhänt utan ta det mjukt lixom

• Billan n

däremot har jag hört att man inte ska masera nedre delen av ryggen ibörjan på en graviditet men varför vet jag inte och vet inte ens om det stämmer läste det nånstans i nån gravid tidning

• maddan86

jag pratade med en läkare ang massage och han sa att man inte skulle massera magen!

• Billan n

min barnmorska sa till mig att det var helt okej att masera magen när man är gravid och att man får masera mjukt och ta det lugnt

• Billan n

ja...du får välja vad du vill tro på Flört sök här på internet och se om det står nått om just detta

• GrönaDruvan

hihi... ja, får kolla upp det. Jag spänner magen jätte mycket när katten trampar, fått för mig att å är det bättre för den lilla där i...

• Billan n

ja men den ligger ju såppas skyddad där inne så ja själv tror inte det är nån fara det med din katt......Brukar ha min mammas hund i knät och hon ska ALLTID lägga sig på min mage eller ha den som kudde och hon är ganska rejäl stor Glad

• ToKar

Mamma är barnmorska och säger att man absolut inte ska massera magen. Jag har ochså en liten misse som gärna vill trampa runt på magen, men nu får han inte det längre

• GrönaDruvan

Jaha.. oj, får sluta med det då. Hoppas ingen här tar illa upp, men jag tar hellre ett råd från en barnmorska för säkerhets skull

• muuminmamman

om du frågar 10 barnmorskor kommer du få 10 olika svar. jag har gått och fått massage mina tre graviditeter på både mage o rygg o har två barn som kommit när de ska o ett tredje på väg. Jag tror att det viktiga är att man gör som man själv känner. Ta inte allt så himla hårt vad folk säger...lita på din instinkt om du tror att det e dåligt att få massage av katten så putta ner den men om ni båda njuter av det och du inte får sammandragningar eller dyligt så varför sluta?
    Blir ju lite samma sak som att man har flera barn som sitter i knät o gosar o vill pussa magen o klappa den...inget farligt!
    MEN man ska ALLTID göra det man själv tror e rätt...jag tror inte att familjeliv e rätt forum för att ta upp allvarliga frågor...Hoppas ingen tar illa upp!

Kram o lycka till med graviditeten!!!!

• Cia o krabaten

Jag "lägger ner" katterna när de trampar.
    Inget skönt för mig så jag säger att ska ni vara här får ni ligga stilla
    Funkar bra!

• GrönaDruvan

Självklart går man på egen känsla, men ibland vill man fråga! Man vet att man kan få olika svar!
    Angående massage.. det är ok att gå på massage, för de som är utbildade gör på ett speciellt sätt om man är gravid! Så vanlig massage är ingen fara. Har jag hört av min massör på jobbet iaf..
    Tack för svaret iaf
    Kram

• kramgrisen

tror inte det är så farligt att dn 'trampar lite.. så länge den inte kutar in i din mage med full kraft..
    jag har börjat få ot i brösten och våran lilla snuffe brukar fota mej i brösten.. eller köra huvudet rakt in.. går man till en massör så ska man berätta att man är gravid, så masserar de inte nedre delen av ryggen och så.

• GrönaDruvan

Min katt trampar rätt hårt alltså.. så nu får han faktiskt inte det längre. Han får ligga brevid istället, även om han blir lite sur..

• mamma 0809

De e skillnad på massage och smeka magen Jag masserar inte precis magen men tycker det är jättemysigt att smeka den. Massage är ju meningen att mjuka upp musklerna och de ska kännas när man får massage. Det är all "gift", slaggprodukter i kroppen som kommer ut genom massage som inte är så bra.
    Tycker du inte det känns bra att katten trampar på magen så låt han bli sur :) Tror inte det är farligt i allafall , mest obekvämt kan jag tro ..

• mared6

Och min BM sa att jag kan få forsätta gå på boxning så länge inte magen är i vägen och så länge jag har en sparringpartner som vet att jag är gravid så vi undviker för hårda och för många buffar i magen.

Så det finns nog lika många varianter på svar som det finns barnmorskor skulle jag tro.

Jag tror som nån annan skrev att man får använda sunt förnuft och göra det som känns bra för en.

Svar på tråden En ganska fjantig fråga.. hihi