• lilla carro

Hur träna efter kejsarsnitt?

Hur kan man träna efter snittet? Vad kan man göra efter en månad, två månader och tre månader?? Hur snabbt kan man börja med längre promenader på ca 45 min?

• Svar på tråden Hur träna efter kejsarsnitt?
  • helene306

Jag promenderade ca 1 timme 6 dagar efter snitt. Det var det skönaste jag varit med om efter att inte kunnat gå mer än 10 meter innan förlossning pga den fördjävliga foglossningen!

Jag tränade inte alls efter snittet, jag promenerade ca 1-1½ timme dagligen, enbart. Provade att göra sit ups 9 veckor efter snitt och det kändes lurigt i snittet så jag struntade i det. Annars lyssnade jag till min kropp och gjorde det som jag kände att jag klarade av. Körde step up, body pump och aerobics men kommer inte ihåg hur långt efter snitt det var. Har kompisar som styrketränat ganska omgående efter snitt utan problem, men de har tagit det lugnt i början.

Lyssna till din kropp och ta det lugnt är mitt råd!

(¯`°?.¸ ღ F+H=D ღ ¸.?°´¯)
  • challe 1

promenader är ju jätte bra och det kan du börja med ganska omgående. lyssna till kroppen, och du behöver ju inte ha jätte tempo i början. om det är till en tröst så gick jag ner 30 kg på tre månader med promenader som hjälp.

sitt ups får man inte göra över huvudtaget fören sex månader efter snittet. så har jag fått det tillsagt iaf. låt kroppen läka och mys med bebis i stället. dagen kommer fort då du får börja träna igen.

• Mammaboom

Nu är det snar ett år sedan jag födde min son med katastrofsnitt. Jag hade en föreställning om att jag skulle orka promenera lååååågt var och varannan dag, men psykiskt och fysiskt var jag inte i form för det, speciellt med en liten nyfödd och taskigt med sömn.

Jag började så smått med kortare promenader en vecka efter mitt snitt. 3 veckor efter snittet började jag röra lite mer på mig men det var först 3 månader efter snittet som jag började på mammagympa. Undvek magövningar till en början med efter ytterligare en månad började jag köra på. Nu då min son är snart 11 månader kör jag coreträning en dag per vecka.

Jag gick upp 25 g under graviditeten och har 2-3 kg kvar. Min kropp är förändrad men det är ju inte så konstigt. Jag är fortfarande rätt plöfsig kring magen och mitt kroppsfett har omfördelats. Men jag vet att jag kommer att lyckas gå ner allt jag vill pga att jag har en så pass hög motivation.

Nästa gång jag fött barn(om ja får fler) kommer jag att vara snällare mot mig själv och inte känna samma tvång med att promenera bort graviditetskilona de första tre månaderna. Tids nog kommer orken, hela nätter m.m. vilket ger mer energi till viktnedgång och träning.

Svar på tråden Hur träna efter kejsarsnitt?