• Filippa

Lunginflammation

Min dotter har nu haft lunginflammation 2ggr, med ½års mellan rum.
    Det ända som vi har märkt är att hon har hög feber och att alvedonen inte hjälper.
    Hon har haft sänkan på 249-320.
    Hon är ovanligt pigg och hostar lite grann.
    Nån mera här som har haft så?
    Tips på att kunna förhinndra detta.
    Doktor sa något om bakterier i näsan? Fattade aldrig riktigt vad hon menade.

• Svar på tråden Lunginflammation
  • Majsan70

Jag har barn som haft bland annat den typen av lunginflammation, men även den mer märkbara typen. Pojken har haft massa olika, men han har immunbrist o därav de många infektionerna.

Man får ju eda ut viken typ av bakterier det gäller o sen försöka behandla efter det. Så har de gjort för oss.

• Liona

Min dotter har haft tre lunginflammationer på ett år, hon är 3½ nu. De har tagit massa prover, men hittar inget konstigt på henne.

Jag ska nu vaccinera henne mot pnemokocker (vet inte hur det stavas). Vi får bekosta det själva, kostar runt tusenlappen. Det kan tydligen hjälpa.... så vi hoppas på det,

Idag får alla nyfödda bebisar det vaccinet automatiskt, det fick man inte när jag födde min dotter 2005.

• Filippa
    Svar på #2
    Ok.
    Ja det är värt att prova, man vill ju att de skall få vara friska.
    Tas den sprutan på BVC el på Familjeläkaren?
    Tack för svaren!
  • cissi24

Jag har haft hur många lunginflammationer som helst sen jag var liten. Ingen vet varför. Har förkylnings astma som gör att det blir väldigt jobbiga och att jag får dem lätt. Men jag har lärt mig leva med det.

• Liona

jag vet inte hur gammal din dotter är, men det var på 3års-kontrollen på BVC som sköterskan där rekommenderade mig att ta det vaccinet. Hon bad mig att kontakta BUM, dvs barn och ungdomsmedicinska mottagningen i våran kommun. (det var även där dom gjorde utredningen på min dotter efter de täta lunginflammationerna).
    De skrev ut vaccinet och jag ska hämta ut det på apoteket. När jag har gjort det ska jag ringa dom och boka en tid så ger dom henne vaccinet. Man tar tydligen en spruta vid två olika tillfällen. Jag har inte hämtat ut vaccinet ännu då Nova varit sjuk i bergochdalbane-feber i en vecka... vill vänta tills hon är helt frisk då biverkningen av vaccinet är hög feber....

Min dotter har också haft lömska lunginflammationer, hon har inte haft mycket hosta utan fått feber som inte velat ge med sig... och bara blivit sämre och sämre och med en sänka som skjutit i taket. Det har krävts röntgen för att upptäcka dom.... och en gång var hon så dålig så de la in henne. Det var riktigt jobbigt! Så varje gång hon har feber länge (som nu) sitter jag som på nålar... suck

Filippa skrev 2008-09-06 13:22:17 följande:
    Svar på #2Ok.Ja det är värt att prova, man vill ju att de skall få vara friska.Tas den sprutan på BVC el på Familjeläkaren?Tack för svaren!
  • Liona

Var förresten in på din sida nu och såg att din dotter är exakt ett år äldre än min dotter. Min dotter föddes 12/5 2005....

• tjoohej

Hur visar sig lunginflammation???

• Liona

Det finns många olika sätt, som du kan läsa ovan så har min dotters lunginflammationer endast visats genom röntgen.

Men sen finns de dom som märker genom barnens hosta och hög feber.

Vi fattade att något var riktigt galet efter att hon haft feber jättelänge och sänkan sköt i höjden.

Det går tyvärr inte att ge något riktigt bra svar på din fråga tror jag.

tjoohej skrev 2008-09-06 18:42:45 följande:
    Hur visar sig lunginflammation???
  • cissi24

Jag brukar märka det av väldiga smärtor i ryggen.

• susst6

Jag sökte akut med min son när han hade haft feber i drygt en vecka som inte ville ge med sig (hade även lite hosta men det var inget direkt som jag reagerade över). När vi sökte med honom i maj så visade det sig att han hade dubbelsidig lunginflammation och han lades in på sjukhus för intravenös antibiotikabehandling.

Till saken hör att han ska hjärtopereras och på grund av detta gjorde man en kontrollröntgen av lungorna. Då visade det sig att den inte var helt utläkt (det hade gått drygt två månader sedan han åt penicillin) och nu har han precis haft en 14-dagars Spektramoxbehandling på grund av detta.

Sista medicindosen togs igår kväll och idag visar det sig att sonen har 38,8 i feber. Är det "normalt" att ha feber när man precis ätit penicillin? Börjar faktiskt bli lite nojjig. Han har ju dock varit förkyld med slemmig hosta men jag inbillar mig att snoret i näsan runnit ner bakom svalget och därför orsakat hans hosta. Kan febern ha samband med förkylningen och att Spektramox inte biter på just detta?

Tänkte jag skulle ringa sjukvårdsupplysningen alternativt barnakuten imorgon om han fortfarande har feber då men kanske någon av er varit med om samma sak, att era barn fått feber fast de ätit medicin mot lunginflammation?

• Filippa

Kul att de har samma födelsedag.

Våran dotter har mest haft feber som ej vill försvinna med alvedon, sista gången hostade hon ej.
    Det var hennes sänka på 395 som gjorde att doktorn blev fundersam.
    Så nu om hon har feber i 3 dagar och alvedonen inte sänker febern vet vi att det kan vara lunginflammation.
    Man får ju så dåligt samvete när man inte fattar hur alvaligt det kan vara.

Liona skrev 2008-09-06 14:59:49 följande:
    Var förresten in på din sida nu och såg att din dotter är exakt ett år äldre än min dotter. Min dotter föddes 12/5 2005....
  • Liona

Jag kan inte minnas att min dotter fått feber när hon ätit penecillin, men tycker att det låter bekant att man kan få det.
    Men hade jag varit dig skulle jag ringa och fråga. Dom är så förbannat lömska dom dära inflammationerna!

Men visst är det väl också så att viss antibiotika inte biter på alla? Min dotter har fått olika sorter, den som bet allra bäst var såklart den som hon fick intravenöst på Barnsjukhuset.

Men ring för säkerhet skull och fråga så du slipper gå och undra.
    / Linda

susst6 skrev 2008-09-06 21:12:58 följande:
    Jag sökte akut med min son när han hade haft feber i drygt en vecka som inte ville ge med sig (hade även lite hosta men det var inget direkt som jag reagerade över). När vi sökte med honom i maj så visade det sig att han hade dubbelsidig lunginflammation och han lades in på sjukhus för intravenös antibiotikabehandling. Till saken hör att han ska hjärtopereras och på grund av detta gjorde man en kontrollröntgen av lungorna. Då visade det sig att den inte var helt utläkt (det hade gått drygt två månader sedan han åt penicillin) och nu har han precis haft en 14-dagars Spektramoxbehandling på grund av detta.Sista medicindosen togs igår kväll och idag visar det sig att sonen har 38,8 i feber. Är det "normalt" att ha feber när man precis ätit penicillin? Börjar faktiskt bli lite nojjig. Han har ju dock varit förkyld med slemmig hosta men jag inbillar mig att snoret i näsan runnit ner bakom svalget och därför orsakat hans hosta. Kan febern ha samband med förkylningen och att Spektramox inte biter på just detta? Tänkte jag skulle ringa sjukvårdsupplysningen alternativt barnakuten imorgon om han fortfarande har feber då men kanske någon av er varit med om samma sak, att era barn fått feber fast de ätit medicin mot lunginflammation?
  • susst6

Åkte in med sonen idag för säkerhets skull. Man tog lite prover och i normala fall skulle han nog inte behövt behandling (man trodde inte att det var lunginflammation i alla fall) men just på grund av den stundande hjärtoperationen om tre veckor så fick han en förebyggande penicillinkur igen. Suck! Det tycks aldrig ta slut med dessa medicinkurer. Dessutom tyckte de att han skulle ha dagiskarens fram till operationen (nu är ju jag i och för sig föräldraledig med lillasyster så jag är ju ändå hemma men tycker synd om honom som inte får leka med sina kompisar, efter operationen får han inte heller gå till dagis på fyra veckor).

• Liona

Åh vad jobbigt för er, förstår din "ångest" över att han inte får vara på dagis och leka med kompisarna. Dom tycker ju att det är så roligt.

Får man fråga vad det är för hjärtoperation han ska göra?
    Min dotter har ductus på hjärtat men det är så litet så ingen operation behövs, var senast inne på koll förra veckan.
    Nästa koll blir när hon är 6år. Om den är kvar då så kommer de kanske operera, men det var en enkel operation där de går in genom ljumsken eller liknande.

Fick du klarhet i sonens feber? Kunde man få det när man käkade penecellin?

Mvh Linda

susst6 skrev 2008-09-07 17:36:00 följande:
    Åkte in med sonen idag för säkerhets skull. Man tog lite prover och i normala fall skulle han nog inte behövt behandling (man trodde inte att det var lunginflammation i alla fall) men just på grund av den stundande hjärtoperationen om tre veckor så fick han en förebyggande penicillinkur igen. Suck! Det tycks aldrig ta slut med dessa medicinkurer. Dessutom tyckte de att han skulle ha dagiskarens fram till operationen (nu är ju jag i och för sig föräldraledig med lillasyster så jag är ju ändå hemma men tycker synd om honom som inte får leka med sina kompisar, efter operationen får han inte heller gå till dagis på fyra veckor).
  • susst6

Sonen har AVSD (AtriumVesikulär SeptumDefekt) men jag har inte riktigt koll på vad detta är. Så som jag har fattat det så har han två fel, dels ett klaffel, dels hål i väggen mellan kamrarna. Hoppas bara nu att operationen kan bli av, den har blivit inställd tre gånger på grund av den här jäkla lunginflammationen.

Spektramox (och även andra mediciner) är ju "nischad" på sina bakterier och behandlar vissa sjukdomstillstånd. Om man skulle få in andra sorts bakterier eller virus så tar inte Spektramox dessa utan man måste då sätta in annan medicinering. På så sätt kan man få feber och andra symtom fast man äter en viss medicin. Hängde du med? Märker att det blev lite rörigt. Så fattade jag det i alla fall på läkaren idag.

• Liona

SUCK, vad jobbigt för er.
    Jag förstod vad du beskrev.... och man blir så förbannat less på att inget kan få vara riktigt bra! Att det alltid ska vara något som krånglar eller inte blir bättre ....
    Men jag håller tummarna för att denna operation kommer att bli av nu och att lunginflammationerna håller sig borta efter det.
    Lycka till!!

susst6 skrev 2008-09-07 20:25:38 följande:
    Sonen har AVSD (AtriumVesikulär SeptumDefekt) men jag har inte riktigt koll på vad detta är. Så som jag har fattat det så har han två fel, dels ett klaffel, dels hål i väggen mellan kamrarna. Hoppas bara nu att operationen kan bli av, den har blivit inställd tre gånger på grund av den här jäkla lunginflammationen.Spektramox (och även andra mediciner) är ju "nischad" på sina bakterier och behandlar vissa sjukdomstillstånd. Om man skulle få in andra sorts bakterier eller virus så tar inte Spektramox dessa utan man måste då sätta in annan medicinering. På så sätt kan man få feber och andra symtom fast man äter en viss medicin. Hängde du med? Märker att det blev lite rörigt. Så fattade jag det i alla fall på läkaren idag.
  • susst6

Liona skrev 2008-09-07 20:34:38 följande:

Lycka till!!
    Tack för det!
Svar på tråden Lunginflammation