Tips till ett vilset 5:e hjul (långt)
Hej hej, jag behöver lite vägledning igenom mina relationsproblem, framför allt med biomamman och sambon.
För tre år sedan bröt hon med killen som nu är min partner, de fortsatte att bo ihop av praktiska skäl (barn och ekonomi etc), men när jag träffade honom för 6 månader sedan hade han precis börjat leta ny bostad. Vi bor nu ihop i en lägenhet och har deras barn varannan vecka.
Så till mitt problem.
När hon kommer hem till oss stannar hon ofta väldigt länge, äter middag, tittar på tv etc. Detta har jag iofs inte något problem med i sig, men för mig är det så uppenbart att hon ännu inte har accepterat mig. Hon hälsar inte, varken hej eller hejdå. När hon kommer är det som att jag inte ens finns.
Jag tror att det som svider mest är att när hon är här så är det som att även min sambo glömmer bort mig och sätter henne i första rum. De sitter och viskar sinsemellan, går ut på balkongen och röker (och stänger balkongdörren) utan att höra efter om jag vill med, osv osv. Jag brukar lösa detta genom att leka med barnen, men i sanning så känner jag mig som 5:e hjulet deluxe.
Jag försöker hälsa, vara trevlig och ta så mycket plats jag vågar, men det är det lilla.
Jag kan förstå att deras relation till varandra är väldigt djup då de har tillbringat 14 år tillsammans, kan även förstå att hon har problem att se hennes föredetta med en ny kvinna som dessutom är 10 år yngre än vad de är (vet bara hur jag själv skulle ha reagerat), men tycker samtidigt att både hon och min sambo beteer sig lite knäppt mot mig. Vet inte hur/om jag ska ta upp det med dem, eller om jag ska vänta och se om det blir bättre med tiden. All respons och tips är välkommet, vill verkligen att det ska funka med bion, om inte annat för barnens skull.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-02 18:26
Detta borde nog ha postat under relationsproblem, my bad T_T