När berättar man för familj/vänner att man är gravid?
Har ju hört att man ska vänta till efter v. 12 då risken för missfall miskar. Hur gjorde ni? Berätta
Har ju hört att man ska vänta till efter v. 12 då risken för missfall miskar. Hur gjorde ni? Berätta
Vi berättade direkt, och det är jag MYCKET glad för att vi gjorde. Fick missfall i v 11+4 och då var jag superglad att alla visste om så de förstod varför man var ledsen och kunde bli stöttad.
Jag berättade före v 12 bägge gångerna. Jag fick missfall i v 10 första gången. Att folk runtomkring visste att jag hade fått missfall gjorde faktiskt bara livet lättare då hade de ju förståelse för att jag var ledsen.
Andra gången hade vi väl tänkt vänta lite men foglossning + lite andra krämpor gjorde att jag behövde be om hjälp och då var det lika bra att säga att jag var gravid. Dessutom syntes det väldigt tidigt på mig bägge gångerna.
Då det inte va planerat, vänta vi ett tag tills vi själva va helt säkra på vad vi skulle göra. Men sen berätta vi till alla:)Men de va nog runt där i vecka 12 försäg..
Är i vecka 9 och har inte berättat för våra föräldrar än. Vill vänta helst till vecka 11-12.
Vi tänker att skiter det sig så vet dom ju att man försöker och då blir det ju ingen överraskning nästa gång!
De flesta vänner vet.
Vi berättade för mina föräldrar först..tror jag var i v.8..Sen nu har vi berättat för mina närmsta vänner och hans familj. (Är i v.12 idag )Jag kunde inte hålla det hemligt längre..Sen var det mycket festivaler och jag körde så alla började undra..Men kändes bra att berätta. Kan vara skönt att ha stöd ifall något händer. annars vet ju ingen varför man är ledsen eller liknande.
Jag väntade till v. 11 men vi reste bort strax efter den glada nyheten så vi ville inte göra familjen mer orolig... Kändes skönt att ha det för oss själva på resan. Tycker ändå man kan berätta det direkt. Du har fler att glädjas med och fler att sörja med om det skulle hända något.
Jag vill berätta men min man tycker att vi ska vänta. Jag sa för länge sen att det är bästa att vänta till efter v.12...jag och min stora mun...
Jag har berättat direkt åt typ alla, även åt utomstående. De gånger jag inte berättat direkt har jag fått mf inom 1 vecka. Inte för att mf beror på att jag hållit tyst utan jag skulle nog fått mf ändå.
Vi har nu bestänmmt oss för att vänta med att berätta tills vi varit hos barnmorskan, ska dit 11/9 och då kommer jag att vara i v. 10
Tack för era inlägg.
Berätta när du själv vill..
Om man får missfall brukar man ju ändå berätta för familjen så varför vänta??
vadå SKA, beror på hur man vill ha det själv tycker jag. Vi berättade för de närmsta på en gång, för om något skulle gå snett så vill jag att de ska veta det och kunna trösta.
Till vänner blev det som de kom..var aldrig någon hemlis, väntade barn inte missfall.
Vi berättade för den närmaste familjen ca en vecka efter att vi visste det själva, i v.6 kanske. Hade något gått fel hade det nog bara känts bra att de redan visste. Övriga bekanta och jobbet fick nog inte veta förrän i ca v.15.
för närmsta familjen och vännerna berättade vi nästan så fort som vi fick veta själva.. väntade några dagar.
för resten av vänner och släkt berättade vi efter de första 12 veckorna.
Så svårt det här tycker jag!
Var nere och hälsade på mina föräldrar 1 vecka, i början av den veckan plussade jag! Vi bruka alltid spela lite poker och ta några glas öl/vin... jag ha kört med undanflykter i nästan 1 vecka! Tror iaf mamma börja misstänka nåt.
Nu har jag mamma o pappa här uppe hos mig en vecka, hur ska jag kunna förklara bort mig, varför jag ej ska dricka.
Ändå sem, så dem vet att jag bruka ta nåt glas vin då o då!
JObbigt detta!
Funderar om man ska berätta denna vecka! Vill men ändå inte. Vill helst vänta och berätta när vi vet att det går bra.
Med tanke på Mf i feb -08, känns det lägligt att berätta om samma sak skulle hända igen. Vid MF var det bara min syster som visste om att, och bara hon som jag kunde prata med. Hur skulle ni göra? Är ju alltid skönt att prata med mamma om nåt skulle gå snett!
Snälla hjälp mig! :)
Tror att jag var i vecka 14 när vi berättade för respektive föräldrar, hade våra närmaste vänner som visste om det rätt tidigt då det inte var en planerad graviditet...
Jag drack alkoholfritt vin på en gemensam fest för att ingen skulle misstänka något för tidigt...
Häll upp fläder eller svart vinbärs mer i ett vinglas... Violà!!!
Anonym (svårt val) skrev 2008-08-05 10:35:32 följande: