• lillvilda

inreda inglasad balkong..tips önskas!!

Jag ska inreda vår inglasade balkong..just nu är den ganska tom eftersom vi flyttade hit i våras. Jag vill kunna sitta därute till in på hösten å mysa. Jag har min kryddväxter där ute och lite andra blommor men jag behöver tips hur man får en balkongen riktigt mysig för det är den inte nu..nån som har idéer??

• Svar på tråden inreda inglasad balkong..tips önskas!!
  • irrbloss

Måla! Det är jättefint och dödshäftigt med folk som målar sina balkonger! Oftast är ju kortsidorna målade vita. Om du målar en vägg flashigt grön och den andra mumsigt lila, hänger upp lite lyktor, nån hylla och sätter upp lite smått och gott på väggarna så blir det helmysigt. En sån grön "gräsmatta" är också heltoppen. Skönt för fötterna och sommrig i färgen. Ställ ut lite stenar och grejer efter en kant eller nåt. Finns jättesöta gröna trädgårdsgrodor (exempelvis) man kan köpa på Granngården och andra ställen. En trädgårdstomte är söt också. Jalusier så man kan vara ute fastän det är gassande sol. Klängerväxter. Doftörter så det luktar gott. Listan kan göras hur lång som helst

Utöver det så är bordet och stolarna viktiga. Dom där vita i plast går fetbort! Lägg ut en slant på schyssta trämöbler. Jag hittade mina på en designaffär här i Umeå. Dyrare, men helt klart värda sin vikt i guld. Dom gjorde ALLT!

Hoppas du fått nåt tips.

• Belana

Sätt upp bambu- eller vassgardin mot väggen! Det blir ombonat och känns mer som ett rum med utekänsla. IKEA har billiga sisalmattor (som vass) att ha på golvet. Det blri vackert mot dina gröna kryddväxter.

Se till att ha växter i olika höjder; på marken (som gärna är lite högre), i "lådhöjd" och uppifrån. Skaffa några växter som hänger nedåt och häng ganska högt upp (antingen i ställning eller i taket) - det är lätt att glömma men oerhört effektfullt. Murgröna, hängpelargon eller surfinia.

Skaffa lyktor i olika färger att tända på kvällen: minst 3-4 stycken. Matcha deras färger med kuddar i stolarna och en filt i samma färgskala.

Och jag håller med om att skippa plastmöblerna.

• lillvilda

åh..tack nu känner jag mig inspirerad igen att ta tag i min balkong igen...

• lillvilda

mer mer roliga tips!!!

• orzia1

tänk på o kolla med BRF eller hyresvärden så det är okej o måla väggarna innan du gör det, vissa föreningar har stadgar om det,, att det ska vara enhetligt

Mkt levande ljus e mitt tips, en infra värmare så man kan sitta där långt in på hösten

• lillvilda

jag bor i bostadsrätt så jag tror inte att det är något problem..ser att grannen har målat sin vägg terracotta färgad..=)

• Belana

lillvilda: det måste man kolla i BRF också. Våra grannar bytte dörr till balkongen pch breddade dörren den för att få in mer ljus och utsikt. De fick byta tillbaka, då husets exteriör var skyddad som minnesmärke. Och betala själva eftersom de inte kollat med BRF först.

• orzia1

lillvilda

Tycker du ska höra dig för i alla fall,det kan ju hända att man tex bara får måla väggen i terrkaotta o så vill du ex måla den i rosa,, o det får man kanske inte,, så ett tips e o kolla upp de o fråga om lov,,, bättre o fråga en gång för mkt än en gång för lite

• lillvilda

jo ..jag ska kolla först om vi ska måla balkongväggen...fast jag tror inte att det är nått problem..men de e klart jag hör mig ju för först så man inte behöver lägga ut pengar i onödan..de e bara att kila ner till föreningskontoret nån dag!! Funderar på att sätta upp bambu ( av en bredare modell) på väggen..det skulle isåfall gå bra ihop med vardagsrummet eftersom vi har en del bambu där. åså höjer de ju mysfaktorn.

jajaj..jag å sambon är lite för lite galen tiki inredning å surfbrädor .. här hemma mixar vi bambu, träskulpturer å växter=) å så smaklöst det låter när man beskriver det=)

Svar på tråden inreda inglasad balkong..tips önskas!!