• Anonym (lillan)

Inget blodprov mot herpes?

Jag var till ungdomsmottagningen för jag ville ta blodprov och se om jag har könsherpes, och min kille skulle också göra det. Men när jag var där sa barnmorskan att det enda vi kan testa mot är klamydia, fastän jag sa att jag hört att man kan ta blodprov för att se om man har herpes. Vet någon hur det ligger till?? KAN man inte ta blodprov för att ta reda på om man bär på herpes viruset, och om man kan ta det, kan killar också göra det?
    TACK för svar!

• Svar på tråden Inget blodprov mot herpes?
  • maria81

jag tror att man bara kan ta prov på själva blåsan, men jag är inte säker...

• Anonym (KO)

Undersökning
    Sjukdomen är oftast så karaktärisk att diagnos kan ställas direkt. Ska viruset identifieras, sker det vanligtvis genom att det odlas fram i vävnadskultur, eller att virus påvisas genom mikroskopering.

En kvinna som blivit gravid och har vetskap om att barnets far har en underlivsherpes, men själv aldrig haft besvär bör ta ett blodprov så snart som möjligt. Detta för att undersöka om hon har antikroppar mot herpes, har hon inte det är hon mottaglig för smittan.

Misstänks infektion i centrala nervsystemet görs en undersökning för att identifiera virusets arvsmassa. Ett blodprov utvisar om en person haft infektionen, genom att det då förekommer antikroppar i blodet.

www.intiminformation.se/Pages/Articles/ViewArticle.aspx

• Anonym

jag har tagit blodprov för herpes, dock gjordes detta på vårdcentral så prova där

• Anonym

Jag har tagit blodprov för herpes då vävnadsprovet inte visade ngt trots solklara symptom. Genom blodprovet kan de även tala om vilken typ man har, Typ 1 eller Typ 2.

• Anonym (lillan)

TACK så jättemycket! Ska ringa vårdcentralen och kolla med dem!

Svar på tråden Inget blodprov mot herpes?