• Sjuan

3-åring som slår hundarna

Vad göra med en trotsig 3-åring som slår, puttar, jagar och beter sig allmänt illa mot våra två hundar? Hon vet precis hur hon ska få mig att gå igång och bli arg. Annars försöker vi ignorera hennes diverse påhitt och det fungerar bra, men jag kan bara inte låta henne ge sig på hundarna. Den ena hunden har varit reserverad mot barn länge och har nu morrat åt barnet då hon fått ta emot slag (vilket jag anser vara en rätt naturlig reaktion). Detta verkar ha lett till att hon får vara ifred lite mer. Den andra stackars hunden ser bara rädd ut och försöker gå undan. Det skär i hjärtat på mig!

Vi har försökt det mesta, allt från allvarliga samtal, visa hur man ska klappa osv till att helt enkelt skälla ut barnet när man inte vet hur man ska bete sig.
    Har börjar stänga in hundarna bakom grind för att de ska få vara ifred.

Någon som har några tips?

• Svar på tråden 3-åring som slår hundarna
  • hallon2

Er dotter har inte bett om att bli född i en familj med hundar...

... Låter som en bra idé att ni stänger in hundarna bakom en grind så att ert barn får vara ifred med sin familj!

• Sjuan

Ja, så skulle man ju kunna se det. Men jag tror knappast att barnet gör detta som en medveten protest mot att vi har hundar i familjen. Hundar som vi haft sen hon föddes och som borde vara en naturlig del av hennes liv? Som jag faktiskt anser ingår i vår familj.

Hur som helst vill jag gärna lära mitt barn att man inte ska slå andra individer, vare sig det är djur eller människor. Och det var det jag önskade få tips om hur man ska få barnet att förstå.

• hallon2

Fast, det var ju just det ni inte lyckats förmedla till ert barn :(
    Det är dessutom uppväxt med hundar och gillar dom ändå inte :(

Och då får man kanske försöka/ söka längre...
    Gör er av med hundarna och ta hand om ert barn.
    - Hur svår kan prioriteringen vara?

• Mickis87

För de första till hallon2, de va en urdum och onödig kommentar!
    Och utesluta hundarna för att barnet ska få vara med sin familj i fred. Du va då ingen djurmänniska de hörs lång väg.

Åter till frågan. Jag har flera vänner som har barn och hund, har även jag men bebis är bara 3 månader så inga problem finns ännu.

Jag tror man får vara tydlig med att man klappar fint, annars blir vovven ledsen. Inte stänga ute hundarna för då tror jag de blir ännu mer laddat när hundarna får komma ut. Och hundarna kan nog känna sig uteslutna ur flocken till slut. Bli avis på barnet osv.

Låt hundarna var med och kämpa på. Kanske träffa andra barnsäkra hundar. Funkar de inte med att vara snäll och be snällt att man klappar fint så får man nog bli sträng och verligen visa att de är fel. Hur vet jag dock inte.. vet inte hur en 3 åring är, hur pass mogen osv dom är. Hur pass mycket dom fattar?!

Min chef har en 3 åring som började slå deras hund. Hon va stenhård på den biten och tog tag i armen på dottern och tittade på henne och förklarade bestämt att så gör man inte. Klappar man inte fint får man inte vara med hunden.

Kommer min tös bli så mot våra hundar så kommer jag nog på en gång visa att de är jätte fel att slå på hundarna.

Ta bort barnet från hundarna och inte tvärtom är mitt tips. De blir nog en jobbig period men förhoppningsvis går den över om man är konsekvent och inte tar bort "problemet"

Oj va långt o svamligt de blev hehe... orkar inte ens läsa genom för att se hur mkt stavfel osv (trött i mössan idag)

• hallon2

Djurvän? Nja...*näää* inte särskilt!
    Jag prioritera människobarn!

• Othilia

Kommentaren från Hallon2 är rent ut sagt korkad!!

• Cuthalion

Låt inte barnet vara i närheten av hundarna ensam. Dock tycker jag att hundarna ibland måste få vara de som får stanna med sin flock medan dottern får göra något annat.

Se bara till att hundarna inte blir några läromästare på fel sätt. Djur är bra men barnen skall aldrig få en chans att göra dem illa (säger man aldrig så kanske man lyckas iaf 90% av gångerna )

• Oj hoppsan
    hallon2 skrev 2008-08-02 22:03:58 följande:
    Er dotter har inte bett om att bli född i en familj med hundar...... Låter som en bra idé att ni stänger in hundarna bakom en grind så att ert barn får vara ifred med sin familj!
    Det var den konstigaste kommentar jag hört! Vad menar du? Om mitt barn vägrar att till exempel borsta tänderna, ska man tänka att barnet har inte bett om att födas till ett samhälle där tandborstning ingår i den normala kvällsproceduren??? Bara för att ta ett exempel på ett befängt sätt att resonera kring en 3-årings upptåg och trots...
  • Mickis87
    Svar på #5
    Självklart kommer barnen först. MEN tycker att djur är en stor del av våra liv. Barn ska kunna umgås och bete sig mot alla levande ting. Jag tvivlar på att ts barn inte gillar hundarna utan snarare tycker de är kul att retas/leka med hundarna.

En hund är ett barn bästa vän!
    Sen när barnen är äldre och "fortfarande" inte gillar hundarna så är de väl bara låta hundarna vara!

Eller ska man slå på dom man inte gillar? Hund, katt, häst... eller om ett barn födds i en familj där de redan finns barn, alltså syskon som då börjar slåss. Ska den senaste födda få göra så för att den inte bett om att bli född i en familj med syskon? Göra sig av med syskonen då eller?

Ursäkta men blir faktisk upprörd av såna som har såna åsikter som du.
  • Carlshägg52

Det blir nog lite fel att sätta hunden bakom galler. den tar det då som att den gjort något fel och det har den inte. Här gäller att få barnet att låta bli hunden.

Aldrig lämna barnet ensam med hunden.

Svar på tråden 3-åring som slår hundarna