• Albertina

Sova själv - vid vilken ålder?

Vid vilken ålder är det lämpligt att börja lära barnet att sova själv? Nu sover vår 2-månaders i vår säng och det fungerar jättebra. Ibland kan vi lägga henne i vaggan om hon somnat i famnen. Men vi vill inte att hon skall sova i vår säng för alltid förstås. När är det dax? Några goda råd?

• Svar på tråden Sova själv - vid vilken ålder?
  • Kroky

Ju längre du väntar desto svårare blir det sedan!

• atopia

Vid 2-3 årsåldern brukar många barn börja välja att sova i egen säng och kanske eget rum. De lär sig alltså själva när de är mogna för det så de kommer inte att vilja sova med föräldrarna för alltid.

• Nervis

Vår Wilma bestämde sig runt tre månaders ålder att det var dax att inta spjälsängen. Då hade jag "frågat" henne flera gggr genom att lägga ned henne efter amning i spjälisen för att sova men då hade hon tiidgare proteseterat så det blev vår säng och samsovning ett tag till. Men helt plötsligt ville hon sova o spjälis. Så för vår del var ju tre månader ok. Det ä'r väl ofta runt den tiden de även börjar sova lite bättre på nätterna om de har läst boken =)

Men många säger att barn är olika och det stämm3er ju verkligen. Tycker ni kan testa att lägga ned henne ibland i spjälis eller vaggan eller vad som nu är alternativet och se reaktionen. Så gjorde nog vi från ca 2 månaders ålder men som sagt den dög inte förrns en månad senare =)

Lycka till!

• namn

Vår tjej började sova själv efter ca 1 månad. Hon ville inte sova i spjälsänge så vi la barnvagnsinsatsen i spjälsängen och den trivdes hon kanonbra i. Sov bättre där än hos oss.

• phil

våran lilla tjej har sovit i sin egen säng från första natten hemma. flyttade in sängen i hennes rum ett par veckor efter det. funkar jättebra. numera somnar hon själv, bara att lägga ner henne.

• Jaffa

Precis som Kroky skrev; ju längre man väntar, desto svårare blir det sedan...

Vi började lägga Svea i egen säng, för att somna själv när hon var runt nio månader...ett helvete hade vi därefter nånn månad...körde fem minuters-metoden osv..hon sov själv ett tag, ungefär en och en halv månad..sen blev hon sjuk o vlädigt mammig/pappig...kunde/ville inte somna själv.. nu har det gått bra tre nätter att lägga henne för att somna själv...(peppar peppar)

Så nästa barn (om det blir några) ska nog få sova i egen säng i alla fall från dag 1...!
    =0)

• melles mamma

barn är ju individer precis som du och jag. Melle är bara knapt två år så han sover gott hos mamma och pappa men om några år så kanske han väljer egen säng.....så tomt det kommer att bli Jag ansera alltså att det är dax när barnet är redo små barn har ju ett stort närhets behov,och det är ju inget som försvinner bara för att det råkar vara natt

• N E A

Det handlar om vanan och om/när den ska brytas.
    Man får ta det succesivt, precis som melles mamma skriver "så ändras det inte för att de blir natt".
    Börja smått med att sova själv dagtid, sen kanske somna själv först och komma sen osv osv.

Nea är 8 månader och sover nästan ( ) alltid själv dagtid men alltid hos mig på natten- detta är pga att JAG är egoistisk för trots att min lilla tjej från födslen blivit erbjuden min o pappans famn sover hon kanon även själv...

• varfördåför

alvin sov med oss sålänge jag ammade (enmånad) seda dess har han sltid såvit själv.

Svar på tråden Sova själv - vid vilken ålder?