• lewis

Umgås med sambons familj i sommarstugan - vad säger ni som har barn själva?

Eftersom jag inte själv har några barn, undrar jag lite vad ni som själva har barn skulle tycka i en sån här situation.

Jag och sambon var i släktens sommarstuga, där det finns storstuga och gäststuga. Sambons ena syskon med respektive och barn var där, och så sambons föräldrar. Föräldrarna har en mycket positiv och nära relation till barnbarnen, medan jag och sambon knappt har någon relation till barnen alls, tyvärr (lång historia).

När vi skulle dela upp våra sovplatser fick jag och sambon sova i varsin säng i storstugan, och sambons syskon med familj sov i gäststugan. När barnen, som ännu är ganska små, vaknade på morgonen sprang de såklart direkt till storstugan för att leka med föräldrarna. De ropade och skrattade och lekte högt. Och där ligger jag och sambon och försöker sova på andra sidan den väldigt tunna väggen.

Jag har full förståelse för att barnen vill leka, och att barnen i de allra flesta fall går upp före oss. Men då tänker jag att det kanske vore bättre att låta oss barnlösa sova i gäststugan, en bit bort, så att vi som ändå inte kommer att spendera morgonen med att leka med barnen kan få lite tid ifred. Nu blev det istället så att gäststugan stod tom på morgonen och vi inte hade något annat val än att gå upp eftersom det var stört omöjligt att sova och vi inte kunde gå undan någonstans.

Jag föreställer mig att jag, om jag själv hade barn, gärna skulle vilja se till att de som inte har barn kan gå undan, om det är möjligt. Men det kanske är dumt tänkt av mig? Hur tänker ni som har barn? Det vore jättekul och intressant att få höra era tankar!

• Svar på tråden Umgås med sambons familj i sommarstugan - vad säger ni som har barn själva?
  • Tyche82

Sa du att ni kunde tänka er det? Det är ju inte säkert att någon tänkt på det.

En sak förstår jag inte, "sambons syskon med familj sov i gäststugan" men barnen kom ändå till storstugan och letade efter sina föräldrar? Eller var föräldrarna med?
    Vi var precis iväg med makens familj och vi som har barn sov i ena delen av huset och dom utan barn sov i andra delen. Visserligen lär ju barnen ha hörts ändå, men vi gick ut med våra direkt när vi kom upp på morgonen och kom inte tillbaka förrän till frukost.
    Storbus 050520 & Lillbus 070307
  • Kristin24

Men hur svårt är det att föreslå detta då? Låter ju jätte bra tycker jag.

Go och glad Kexchoklad
  • lewis

Tyche: Nä, det sa vi i och för sig inte, men sambons föräldrar kommenterade det och sa att "ja, vi vet ju att det är mer avskilt i gäststugan men ...". Vi tyckte att det var extra trist eftersom vi då inte ens kunde sova ihop utan i varsin säng. Visst, det var bara ett par nätter så det är ingen katastrof såklart men mysigare att kunna dela säng.

Barnen kom till storstugan och letade efter ***mor och ***far, alltså :) Sorry om det var lite otydligt ...

Det känns lite trevligare att göra som ni gjorde. Även om det är jättemysiga barn så tycker jag att man kan respektera att andra kanske vill vara ifred på morgonen just.

• Fille Fjonkan

Jag hade helt klart föredragit att sova med barnen i gäststugan. Då vet jag att ingen blir störd på natten om något av barnen vaknar och väsnas. Jag hade sedan självklart inte låtit dem springa in i storstugan innan farföräldrarna hade vaknat.

När värdparet väl vaknat hade jag dock gärna låtit dem vara där och leka. Eventuella andra gäster får väl anpassa sig till värdparets dygnsrytm

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • lewis

Pochahontas & Kristin: Ja, jag tycker liksom att det vore smidigare. Tror att det berodde lite på att de fick plats allihopa i stugan också, annars kanske de skulle fått dela på sig så att en vuxen fått sova på soffan. Men samtidigt ... jag vet inte, det känns liksom lite som att de "tvingar på oss" barnen litegrann.

Det var så varmt också att vi fick ha fönstret på vid gavel, så även när barnen lekte utanför huset var det *rätt* så hög volym :)

• MammaHela

Fast kan det inte vara så att de skulle sova i gäststugan så att de kunde få gå och lägga sig och sova på kvällen så att de andra vuxna inte var tvugna att vara knäpptysta tidigt på kvällen?

Sciarlotta for the WIN
  • lewis

Fille: Ja, det är förstås en poäng, det har jag inte tänkt på. Eftersom jag inte känner barnen så väl så vet jag inte heller hur de är på nätterna. Det jag vet är att de tidigare har sovit i storstugan allihop ÄVEN när gäststugan varit tom, och det tyckte jag var lite konstigt att de ändrade på när de nu visste att vi föredrog gäststugan ...

• Tyche82
    lewis skrev 2008-08-03 00:22:05 följande:
    Tyche: Nä, det sa vi i och för sig inte, men sambons föräldrar kommenterade det och sa att "ja, vi vet ju att det är mer avskilt i gäststugan men ...". Vi tyckte att det var extra trist eftersom vi då inte ens kunde sova ihop utan i varsin säng. Visst, det var bara ett par nätter så det är ingen katastrof såklart men mysigare att kunna dela säng. Barnen kom till storstugan och letade efter ***mor och ***far, alltså :) Sorry om det var lite otydligt ... Det känns lite trevligare att göra som ni gjorde. Även om det är jättemysiga barn så tycker jag att man kan respektera att andra kanske vill vara ifred på morgonen just.
    Då förstår jag! 
    Ni skulle ha sagt att ni velat sova mer avskilt tycker jag - gör det nästa gång. Finns det inget riktigt skäl till varför inte så...
    Vi sätter alltid ihop sängarna så vi kan sova tillsammans, oavsett vad vi får för sängar. I år var sängarna under all kritik men vi satt ihop dom och sen sov vi alla 4 där. Ungarna i ena delen och vi på andra. Ja, det var trångt som f*n men vad gör man inte för kärleken
    (Jag hade så ont i kroppen att vi fick åka till doktorn tredje dagen. Jag har en sjukdom så vi fick komma in och kolla att det inte blivit värre. Efter det sov jag och dotten i ena 80sängen och maken och sonen i den andra).
    Storbus 050520 & Lillbus 070307
  • lewis

MammaHela: Nja, barnen var uppe till sent de också och när de blev trötta så fick de lägga sig i ***föräldrarnas sängar istället. Så de låg och sov mitt i alla ljud ändå, däremot kunde jag och sambon inte gå undan tidigare eftersom alla var vakna och uppe i huset där vi skulle sova.

• astalacasta

Det finns ju två aspekter, varav den ena såklart är att ni gärna vill vara utan barn i närheten på morgonen och inte bli väckta (eftersom det inte är era barn).

Den andra är att svågern och svägerskan har barnen året runt, och kanske blir jättelyckliga över att få en sovmorgon utan barnen, när ungarna hellre vill vara inne hos sin farmor och farfar. De flesta småbarnsföräldrar får ganska sällan avlastning och har alltid tidiga morgnar.

Så om ni alla gillar varandra och vill att de andra ska ha det bra, så kanske en bra lösning vore att ni turas om att sova i gäststugan varannan gång ni är där?

• lewis

Tyche: Ja, vi ska väl göra det, hoppas jag. Brukar låta sambon ta det eftersom jag inte vill "stöka" för mycket. Jag vill liksom inte vara otacksam men jag tycker att det är trist att behöva sova i våningssäng när jag vill mysa med sambon. Jag har hört att sambons syskon och respektive ganska ofta sover isär på landet ändå, så det känns inte som om det skulle vara en så stor grej för dem ...

Vi försökte sova ihop i den undre sängen men det gick inte i den 30-gradiga värmen ... :) Mysigt att ni ändå är så nära varandra hela familjen, det måste kännas härligt. Men sköt om dig i fortsättningen så att du inte blir sämre - ni får väl också försöka säga till om att ni behöver lite bättre sängar :)

• MammaHela

Ta med ett tält som ni sätter upp nånstans, eller en husvagn så slipper ni krångla med vart ni ska sova...

Sciarlotta for the WIN
  • lewis

astalacasta: Jo, det är förstås också en väldigt bra tanke. Klart vi kan turas om, det kan jag också tycka - men jag vet också att småbarnsföräldrarna får ENORMT mycket avlastning. De är väldigt ofta ute på sommarstället när vi inte är där och lämnar barnen till ***föräldrarna, och lämnar dessutom bort barnen ganska många hela helger också. Så de kunde gott ha tänkt på oss en eller två nätter, tycker jag ...

Jag har lite svårt för sambons syskon också tyvärr, eftersom jag har en hörselskada som den här personen helt saknar respekt för. Jag klarar inte höga ljud, och vill därför inte sitta precis bredvid ett gallskrikande barn. Inte för att jag inte gillar barnet, utan helt enkelt för att det skadar mig. Men sambons syskon lämnar gärna barnen bredvid mig när de är upprörda och säger bara "jaja, när ni skaffar barn kommer ni att vänja er ...". Ungefär lika troligt som att någon som har amputerat benet kommer att gro ett nytt när de skaffar barn, skulle jag säga. Därför är det också extra jobbigt när barnen kommer tidigt på morgonen och leker högljutt och skriker, för då måste jag vara beredd och stoppa in öronproppar direkt för att slippa mer skada.

Så jag har tyvärr en väldigt låg tilltro till sambons syskon, jag tvivlar på att det finns någon respekt eller hänsyn hos den personen.

• lewis

MammaHela: Ja, det får nog bli så i fortsättningen, kanske. Jag åker väldigt gärna dit över dagen också, det är inte så långt till stugan så det funkar i vissa fall, om man inte vill stanna längre förstås.

• Nidorina

Men öronproppar? Hjälper det till natten då? Du skrev att du har det på dagen ibland. Jag skulle inte få en blund i ögonen under sommaren (flera tonåringar hemma och mer el mindre lediga) om jag inte sov med öronproppar.

• lewis

Nidorina: Nu vet jag inte om jag tolkar dig fel, men öronproppar behöver jag inte på natten - antingen sover ju småbarnen i gäststugan eller jag och min sambo. Vi sover aldrig i samma hus. Så under natten är det tyst. Det är på morgonen som jag måste vara beredd på att det när som helst kan komma skrik, och det är då först jag behöver öronproppar.

• MARIA99

Hade tänkt som du- har 3 barn som ofta far upp tidigare än alla andra. Men i annat fall hade jag stoppat dem från att rusa in & väcka resten!

• Nidorina
    Svar på #17
    Ja det är klart, sätter du i dem redan på kvällen så hinner de kanske ramla ut innan morgonen. Men ha ett par bredvid sängen och sätt i dem om du råkar vakna till på natten så är du beredd :)
    När min svägerska var här en vecka med sina barn sov jag också med öronproppar, hennes yngsta skrek ibland på nätterna.
  • lewis

Maria99: Ja ... Ja, det är intressant i alla fall att höra vad ni som har barn tänker, för jag tycker att det är ganska givet att man gärna låter de som inte har barn ha möjligheten att dra sig undan om det går.

Nidorina: Det är ett bra tips, så skulle jag absolut kunna göra. Fast jag tycker samtidigt att det vore skönt att få sova i egen stuga för att helt slippa använda öronproppar istället :)

Svar på tråden Umgås med sambons familj i sommarstugan - vad säger ni som har barn själva?