• Sikus

Hur funkar fartkameror?

Har läst att vägverkets fartkameror registerar och pkåtar bilar som överksrider hastighetsgränsen med 6 km/h. Men om man kör på en 70 väg och råkar komma upp i 78 km/h,vid samtliga kameror på en sträcka,åker man dit då a 1500 kr per bild? Det kan ju bli extremt dyrt!

Det är inte lätt hålla exakt 70 km/h på en ojämn väg och ibland kanske man råkat glömma kika på mätaren och tex varit upptagen med att trösta en ledsen bebis i bilbarnstolen bredvid... Det verka omänskligt om man åker på böter om man legat på 75-78 km/h...

Undar också,kan böterna bli hur många som heslt/hur högs oms helst? Isåfall kan man ju bli ruinerad om man kör samma sträcka ofta och inte håller exakt 70 Km/h.

• Svar på tråden Hur funkar fartkameror?
  • challan82

vad jag vet så ser man tydligt blixten från fartkameran....så händer det en gång så vet du det....min sambo vart fotad för nåt halvår sedan.

• Miffomorsan

Nu är ju inte alla fartkamerorna aktiva, men skulle de vara så är det nog så att du får böter för varje kamera som fotar dig.
    Det är sällan man åker dit utan att veta om det - som föregående inlägg skriver så ser du blixen klart o tydligt och kan ju i så fall sakta ner farten så slipper du bli ruinerad.

• Shqiptari

Om man blir fotad för fortkörning går det inte och missa. Oavsett om det är på dagen eller natten för det blixtrar till som tusan. Går inte och missa!

• Sikus

tack för era svar..jag hade lånat en bil hör och var osäker på hur gasen tog...märkte den gick upp i hastighet rätt snabbt och så höll jag koll på min lille bebis i barnstolen om kom därför upp i 78 -80 km på en 70 väg...

Märkte aldrig ngn blixt dock,trots jag körde förbi
    flera kameror...är det säkert man märker dem? Även om det är soligt ute?

• Shqiptari
    Sikus skrev 2008-08-03 01:01:49 följande:
    tack för era svar..jag hade lånat en bil hör och var osäker på hur gasen tog...märkte den gick upp i hastighet rätt snabbt och så höll jag koll på min lille bebis i barnstolen om kom därför upp i 78 -80 km på en 70 väg...Märkte aldrig ngn blixt dock,trots jag körde förbiflera kameror...är det säkert man märker dem? Även om det är soligt ute?
    Ja, du märker blixten iallafall. Så du behöver nog inte oroa dig. Det är måååånga kameror som bara står också som inte funkar eller på påslagna. Så den här gången hade du nog tur.
  • Sikus
    Shqiptari skrev 2008-08-03 01:11:43 följande:
    Ja, du märker blixten iallafall. Så du behöver nog inte oroa dig. Det är måååånga kameror som bara står också som inte funkar eller på påslagna. Så den här gången hade du nog tur.
    Tack,hoppas ni har rätt..fick ågren här över hur stora summor böter det ev kan bli om jag höll 75-78 km/h -1500 kr för varje kamera och det var många kameror...! Det dumma med den lånade bilen var att bara 60 och 80 var på mätaren i bilen,70 fick man uppskatta däremellan så det var lite svårt sitta och glo på mätaren hela tiden..Särskilt då min bebis satt på solsidan då det var 30 grader ute och bilen saknade airkontion..Man tänker ju främst på att sitt barn ej ska få värmeslag än att hålla exakt eller under en viss hastighetsgräns då!

Man kan ju fundera på vad som är mest trafiksäkert-att sitta och pricka in en hastighetsgräns på en svåravläst mätare eller ha överblick på trafiken och se sig för i största allmänhet....
  • Tomase
    Sikus skrev 2008-08-03 02:18:38 följande:
    Tack,hoppas ni har rätt..fick ågren här över hur stora summor böter det ev kan bli om jag höll 75-78 km/h -1500 kr för varje kamera och det var många kameror...! Det dumma med den lånade bilen var att bara 60 och 80 var på mätaren i bilen,70 fick man uppskatta däremellan så det var lite svårt sitta och glo på mätaren hela tiden..Särskilt då min bebis satt på solsidan då det var 30 grader ute och bilen saknade airkontion..Man tänker ju främst på att sitt barn ej ska få värmeslag än att hålla exakt eller under en viss hastighetsgräns då!Man kan ju fundera på vad som är mest trafiksäkert-att sitta och pricka in en hastighetsgräns på en svåravläst mätare eller ha överblick på trafiken och se sig för i största allmänhet....
    fast om man ska vara petig (vilket ju polisen är) så om det är tex 70 på vägen innebär inte det att man ska ligga 70.00km/h eller strax över, utan man får max hålla 70 så vill man vara säker kör man tex 65..oavsett om ens barn lever rövare i bilen eller ej,, nått att tänka på
  • Trynträ

Jag tycker det är jobbigt med fartkameror. Man kollar ju för sjutton mer på hastighetsmätaren än trafiken då.

• Shqiptari
    Trynträ skrev 2008-08-03 19:30:12 följande:
    Jag tycker det är jobbigt med fartkameror. Man kollar ju för sjutton mer på hastighetsmätaren än trafiken då.
    Hm, det gör aldrig jag. Går ju och köra tex. 70 utan att titta på hastighetsmätaren helatiden och om du blir så nervös kanske du skulle köra 65 för säkerhets skull?
  • Trynträ

Jo men det är ju det jag menar. Råkar man gasa till det minsta så åker man väl på böter. 65 känns ju lite i minsta laget för då blir väl alla bilar bakom galna.

Shqiptari skrev 2008-08-03 20:15:06 följande:
    Hm, det gör aldrig jag. Går ju och köra tex. 70 utan att titta på hastighetsmätaren helatiden och om du blir så nervös kanske du skulle köra 65 för säkerhets skull?
  • Miffomorsan
    Trynträ skrev 2008-08-04 12:01:59 följande:
    Jo men det är ju det jag menar. Råkar man gasa till det minsta så åker man väl på böter. 65 känns ju lite i minsta laget för då blir väl alla bilar bakom galna.
    SÅ känsliga är inte kamerorna - dessutom så visar de flesta hastighetsmätare lite fel, de visar en högre hastighet än vad man egentligen håller. Dessutom står ju inte kamerorna med 1 meters mellanrum så inte behöver man sitta o titta på hastighetsmätaren HELA tiden - håll koll efetr kamerorna o se över din hastighet när du närmar dig den. Lite känsla bör man väl ändå ha för hur hårt man trampar på gasen...
  • SVejsan

TS skrev:
    "Man kan ju fundera på vad som är mest trafiksäkert-att sitta och pricka in en hastighetsgräns på en svåravläst mätare eller ha överblick på trafiken och se sig för i största allmänhet....
    "

Det som är mest skrämmande är väl att håller man uppmärksamheten på sitt barn så mycket att man missar att hålla hastigheten och att det är flertalet hastighetskameror (ofta så ser man dem ju om man håller god uppsikt långt fram) då undrar jag hur man klarar av att se ett rådjur eller utspringande barn eller dyligt i tid.... Om du orolig för trafiksäkerheten så är det ju lämpligare att sänka hastigheten till 60 km så har du en längre reaktionssträcka ifall något hoppar upp på vägen.

Sedan är det väl också så att ingen vanlig hastighetsmätere är så väl kalibrerad att den visar hastigheten exakt. Utan det är tillåtet att en hastighetsmätare visar fel dvs för mycket till en viss del har för mig att det kan vara 5-12 km h eller nåt sånt (orkar inte gå in på vägverkets hemsida/polisen eller trafiksäkerhetsverket och rota i det)

• Tvillingfarsa

Du kan nog sluta oroa dig så himla mycket.

Som någon rört vid så visar bilens hastighetsmätare oftast fel. Biltillverkarna tar alltid i med mätarna för att väga upp om folk byter storlek på fälgar osv. Så du har alltid minst 10 km/h differens på mätaren. Dvs när din mätare visar 80 så ligger du i själva verket i 70.

Dessutom är du extra orolig för att bli fotad så fäll ner solskyddet så får dom oftast problem att identifiera föraren. Allra helst om du kör någon annans bil då det inte finns någon lag än om att man måste delge vem som kört ens bil vid vilken tidpunkt.

• Sikus

Ringde ATK kontoret som utfärdar böter från de där fartkamerorna. Det verkade inte vara några snilleblixtrar som arbetade där...Kvinnan jag pratade med visste inte ens vad ATK stod för.Sedan sade hon de räknar av co-sinusvinkeln för att kameran läser av snett framifrån och detta avdrag skulle motsvara 1 km/h. Sedan sade hon de inte ränkar av för någon annan marginal mer än det hon läste innantill " plus minus 5 km/h". Någon närmare förklaring på det kunde hon inte ge.

Ähum...?

Hon bekräftade kameran blixrar till ordentligt om den fotar men framhöll samtidigt att inte alla uppmärksammar blixten om de har fokus på ngt annat just då.

Jag har haft körkort i 20 år men aldrig ägt en bil och därför hade jag inte en tanke på de där kamerorna förrän jag såg den.

Tanten bekrätade också det är en slumpgenerator som avgör vilka kameror som är aktiverade på en viss tid.

Åkte samma stäcja härom dagen som passagerare i en annan bil i nåstan 80 km/h för bi kamerorna på denna 70 väg..såg inte en enda blixt.. Så man undrar hur ofta de är på?

jaja. Nog om detta!

Svar på tråden Hur funkar fartkameror?