• tjejmaffian

viktuppgång vid tvillinggraviditet

Är det ngn här som vet ngt om rekommenderad viktuppgång vid tvillinggraviditet? Jag är överviktig redan från början och har nu i 15:e veckan redan gått upp 4 kilo! Hur mycket har ni andra gått upp? Vad har era BM sagt?

• Svar på tråden viktuppgång vid tvillinggraviditet
  • skruttan82

Jag har gått upp 6 kilo i vecka 14. Visste inte att jag var med tvillingar på inskrivningen men min BM bara skrattade och sa att det inte alls va farligt och att det är bättre att jag äter något än inte äter alls.
    Sen har jag slutat röka också så det har säkert dragit på nåt extra kilo..
    Min BM va iallafall inte oroad på något sätt..

• Smurf86

Jag har gått upp 7kg nu,e i vecka 20. vad jag har förstått så e inte det så mycket. 4kg på 15 veckor låter inte så mycket tycker jag

• Andrundrun

Jag började gå upp i v.18-19. Hamnade till slut på +26kg. Inte alls mycket enligt min BM. Gick till BF+1.
    Gick upp 27kg när jag bara hade en i magen så.

• Cessy

Jag har gått upp ca 8 kg nu i v27.. ingen aning om vad som är "normalt" vid tvillinggraviditet? Ca 15 kg upp är väl ganska vanligt när det bara är en så vid tvillinggraviditet borde ju +20 inte vara så konstigt?

• Cissi28

Jag hade gått upp 10 kg i vecka 31 (30+3 tror jag för att vara exakt). Låter inte så farligt med 4 kg i vecka 15 tycker jag.

• Sniffy

Kommer att få smörj av sambon för det här men hon hade passerat +20 Kg vid vecka 32.

• tjorven80

undra vad jag hamnar på då  gick ju upp 50+ kg under förra graviditeten (ett barn)
    och nu skall jag ha 2!!?????????

• Jennyli

Hej!

Jag har gått upp 15 kg och är i vecka 27, min barnmorska tycker inte att det är mycket. Själv tycker jag det är jättemycket, känner mig tung och klumpig. Andra i min omgivning tycker inte det ser ut som att jag har gått upp så mycket.

När jag har väntat mina andra barn (enlinggraviditeter) har jag gått upp 32 kg med den första och 30 kg med tvåan. I vecka 27 hade jag gått upp över 20 kg med båda så jag tror inte att jag kommer upp till 30 med mina tvillingar. Jag är inte bekymrad över vikten. Jag går upp mycket när jag är gravid, samlar mycket vätska. Jag har alltid haft lätt att gå ner innan och väger inte så mycket när jag inte är gravid.

Man ska inte tänka för mycket på vikten när man är gravid men naturligtvis inte slänga i sig alltför mycket och onyttig mat.

Njut av graviditeten och ta tag i kilona sedan!

Kram till er alla!
    Jenny

• aprikos73

Jag gick upp 26 kg med mina tvillingar. En vecka efter förlossningen hade jag dock gått ner 21 kg!! Resten stannade :)

• tjejmaffian

Nej, 4 kilo är kanske inte hela världen...men om du är fet sen innan så blir man ju nojjig för hur det ska sluta såsmåningom..Är ni i 15:e veckan och känner mig såå otymplig, magen drar och spänner och jag fattar inte hur jag ska kunna bli större än såhär...hur ska jag orka detta??

Svar på tråden viktuppgång vid tvillinggraviditet