• Sångfågeln

Mat och tårta till dopet ?

Vi blir 20 personer på vårt dop. Vi ska bjuda på någon mat, men vet inte vad. Smörgåstårta blir det inte, har förätit oss på det i år...funderar sedan på planka, men det är ju lite svårt att förvara p.g.a att plankor är så stora.

Någon som har något tips på något gott som man själv kan laga och förbereda det mesta för dagen innan?

Sen ska det ju bli tårta så klart, fick tips om en som hette Prins Sigvard, men så läste jag att det var något konditori som sagt att den var inte lämplig att beställa på sommaren, då marängen blir seg. Någon som har förslag, vad ska ni ha för tårtor?

Om det ska kunna bli något fint dopmotiv på antar jag att man behöver ta någon med vit marsipan, eller är det någon som har något annat förslag där man kan få en fin bild uppepå tårtan?

• Svar på tråden Mat och tårta till dopet ?
  • SIN74

Vi gjorde couscous med kassler, soltorkade tomater och färsk basilika i - det var uppskattat. Den serverades kall.

• Lisa 68

Vi hade ett sent eftermiddagsdop igår. Serverade buffé. Potatissallad på färskpotatis med olivolja o dijonsenap, en god grönsallad o grillad fläsk- o kycklingfilé. Brytbröd, samt öl o vin. Eftersom vi firade storasysters konfa samtidigt fick hon bestämma efterrätt. Det blev norska våfflor med glass, jordgubbar, melon o grädde. Vi är inte så glada för tårtor. Mycket uppskattat o det mesta kan man göra dagen innan. Vi grillade allt 4-5 tim i förväg o höll det sedan varmt. Potatissalladen gjorde jag dagen innan så i princip var det bara salladen o frukten som skulle fixas samma dag. Lycka till!

• 76Åsa

Lätt o enkelt är att göra pajer i olika smaker. Dessa kan du ju göra veckovis i förväg o frysa in. Antingen lånar du ihop pajformar o fryser i dessa eller så köper du folieformar o gör pajerna i. (fast dessa är ganska smååå)

Tårtan bakas o läggs emellan några veckor innan oxå o fryses in den med.

Så det som ska göras på dopdagen är att tina pajerna, skära en sallad och garnera tårtan. Förslagsvis med sockerpasta som är snabbt o lätt att arbeta med. Bild finns i mitt galleri.

• bebbe made in italy

olika pastasallader tänkte vi ha, med typ kyckling, fetaost, oliver, soltorkade tomter och en me tonfisk och en med taccosfärs + nacchos och lite salsa och så... men jag ångrade mej så nu blir det smörgåstårta ändå...

Mamma till världens sötaste lilla docka
  • LittleJunia

Vi ska ha dop på lördag och ska bjuda på en örtpotatissallad m fetaost, kall slicad grillad kyckling och rökt fläskfilé, bröd + dryck. Sen blir det kaffe o tårta
    KOmmer förbereda det mesta på fredag!

(¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)Älskade Ludvig är här! 080404(¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Mat och tårta till dopet ?