Hur få det att fungera med manipulerande barn?
Min sambo har ett barn, som är här varannan helg. Nu har han varit hos oss ett par veckor över sommaren och jag och min sambo hade bestämt att det var bäst om barnet åkte hem idag eftersom sambons semester är slut och han ska upp tidigt imorgon. Nu sätter sig mamman emot det och tycker att barnet ska komma imorgon. Barnet säger då till mamman att JAG har bestämt detta och nu ringer mamman och skäller ut sambon för att det är de som har barn tillsammans och jag ska inte bestämma sådant.
Självklart är jag med i besluten som rör vad vi gör i mitt hem, oavsett om det inbegriper barnet eller inte. Tyvärr manipulerar barnet mamman så att hon tror att det är JAG som tar besluten utan sambon. Vad göra?
Jag känner inte mamman, har aldrig träffat henne, men hon avskyr mig pga vad barnet säger till henne. Hur kommunicera med någon som inte vill lyssna?
Är det inte naturligt att jag deltar i de beslut som gäller mitt eget hem och vad som händer här? Är det inte okej att jag säger till barnet att han ska skölja tallriken och sätta in den i diskmaskinen? (för större beslut än så tar jag inte vad gäller honom)