• Anonym (berit)

Hur få det att fungera med manipulerande barn?

Min sambo har ett barn, som är här varannan helg. Nu har han varit hos oss ett par veckor över sommaren och jag och min sambo hade bestämt att det var bäst om barnet åkte hem idag eftersom sambons semester är slut och han ska upp tidigt imorgon. Nu sätter sig mamman emot det och tycker att barnet ska komma imorgon. Barnet säger då till mamman att JAG har bestämt detta och nu ringer mamman och skäller ut sambon för att det är de som har barn tillsammans och jag ska inte bestämma sådant.

Självklart är jag med i besluten som rör vad vi gör i mitt hem, oavsett om det inbegriper barnet eller inte. Tyvärr manipulerar barnet mamman så att hon tror att det är JAG som tar besluten utan sambon. Vad göra?

Jag känner inte mamman, har aldrig träffat henne, men hon avskyr mig pga vad barnet säger till henne. Hur kommunicera med någon som inte vill lyssna?

Är det inte naturligt att jag deltar i de beslut som gäller mitt eget hem och vad som händer här? Är det inte okej att jag säger till barnet att han ska skölja tallriken och sätta in den i diskmaskinen? (för större beslut än så tar jag inte vad gäller honom)

• Svar på tråden Hur få det att fungera med manipulerande barn?
  • Chivasreal

Klart du bestämmer i ditt hem. Jag har barn som jag haft vårdnad över och de träffade sin pappa och hans fru såklart så pratade vi om deras regler och kom överens om att det är det som gäller hos dem å barna tycker eller tyckte det va rätt så snacka med din sambo han får föklara för henne.

• Anonym

Det enda sätt som barn kan manipulera sina föräldrar på är om föräldrarna inte samarbetar och inte kommunicerar med varandra.

Så för att råda bot på detta krävs att ni vuxna börjar samarbeta och prata med varandra.

• Anonym

Tycker det är jävligt trist att du ska hamna i kläm för att inte föräldrarna kan samarbeta. Självklart ska du kunna säga till om saker som du nämner, det är väl för fasen ditt hem också! (ursäkta, blir lite upprörd för jag känner igen mig såväl).

• Anonym (berit)

Det stämmer att föräldrarna inte kommunicerar, eller snarare är det så att mamman skickar en massa meddelande med barnet till pappan. Såsom att han ska köpa skor till barnet, trots att mamman fått pengar till detta redan. Barnet blir då argt på pappan såklart när han säger nej. Mamman ringer heller aldrig till pappan utan till barnet som får vidarebefordra till pappan sen. Jag har sagt till honom att han får vara konsekvent och tala om för barnet att han tar det med mamman varje gång han kommer med ett meddelande av det här slaget, samma sak att han måste säga till henne att ringa honom om det är något.

• Anonym

Exakt så gör min sambos ex också. Ringer på dotterns mobil och ber henne tala om något för pappa,en hel del manipulation finns med i bilden.

• NadiaMi

Pappan borde boka in en tid hos familjerätten för det är INTE rätt mot barnet att använda honom/henne som budbärare mellan sina föräldrar.
    De måste börja prata med varandra direkt istället för att gå via barnet för så länge barnet sitter i den sitsen är det självklart att det kommer att utnyttjas, antingen för att barnet får fördelar genom det eller för att barnet mår dåligt över att sitta inklämd mellan sina föräldrar.

Och sedan måste pappan stå upp för era gemensamma beslut och mamman acceptera att era gemensamma regler gäller i ert gemensamma hem.
    Och för att allt detta ska flyta MÅSTE mamman och pappan kunna prata på ett civiliserat sätt med varandra kring barnets behov.

• Anonym

familjerätt och allt detta är superbra. Men vad gör man när man provat detta och det inte fungerar. Min sambos ex är psykiskt sjuk och skulle aldrig klara av att samarbeta även om hon ville. Vi är uppgivna vid detta laget, har provat allting. Jättetrist för barnen blir ju lidande.

Svar på tråden Hur få det att fungera med manipulerande barn?