• Avalon

Bara sova på vänster sida...?

Jag har fått för mig att man rekommenderas att bara ligga och sova på vänster sida, för ligger man på höger så får barnet dålig syresättning och rygg är inte heller bra för bebben. Belastningen av min vänstra axel och höft tar knäcken av detta, är det verkligen så att bara ett sovläge gäller? Man sover ju dåligt så det räcker ändå...Är i v. 37 (36+4).

• Svar på tråden Bara sova på vänster sida...?
  • Loren

Det är väl inte FARLIGT att sova höger sida, men om det känns obehagligt (man mår illa eller blir yr) så ska man ju inte göra det. Det skapar ett tryck på stora kroppspulsådern vad jag har förstått. Själv kan jag ligga på höger sida, oftast känns det bra iallafall, men inte på rygg - det var längesedan jag kunde det nu. Är i v 38 (37+4). Svårt att sova...

• Cantina

När jag går och lägger mig är höger sida den enda sida jag kan sova på. På mage är ju uteslutet, men på både rygg och vänster sida blir jag yr och illamående. Dår kan det inte vara meningen att man ska tvinga sig själv att ligga på vänster. (att vända sig till vänster sida under natten gå däremot bra).

Jag själv har inte hört att höger sida skulle vara farligt att sova på. Det borde väl bero på hur bebben ligger och var moderkakan sitter kanske.

Jag har i alla fall somnat (och ibland sovit hela natten) på höger sida och bebben verkar inte ha tagit någon skada ännu i alla fall och jag går in i v39 i morgon (oj, det är dags när som helst!!).

Sov du på höger sida när du känner att du behöver det. Var rädd om din axel.
    Om du är orolig så ring och fråga BM. Jag är nästan helt säker på att hon kommer att säga att du ska sova så som det känns skönt!

• Mia m Rasmus

Dom rekomenderar vänster sida för då får bebben mest syre. Men självklart ska man ligga så det är bekvämt.

• Teskedsmamman

Så länge inte du själv mår dåligt av att ligga på höger sida så kan du ligga så... vad jag har förstått från min BM så hänger mammans och bebis känsla ihop, får mamman dåligt syre i något läge så är det samma för bebis men om mamman inte känner av något i ett läge så är det ok för bebisen också...

• Avalon

Oki...för jag har inga problem med att vare sig ligga på höger eller vänster sida samt ryggläge (med många kuddar under huvudet). Det har bara varit en samvetsfråga. Kan ju vara skönt att variera sovställningar om det är möjligt! Kanske man ska våga sig på en högersväng i natt då.

• Teskedsmamman

Sov som du vill så länge varken kroppen eller bebis protesterar!! Min bebis börjar säga att, när jag ligger i framåtstupa sidoläge på höger sida, så blir det trångt om huvudet och så bökas det vilt

• beebislängtan

Har aldrig hört talas om detta !!!
    Man blir ju lite skraj när vissa grejer verkar så "välkända".... o så har man själv aldrig hört det.. Jag har legat på höger sida nästan hela tiden de senaste två månaderna (är i vecka 31) Sover bäst så. Men nu kanske man ska fundera på att "lägga om sig" till vänster.. ??

• cornelia82

när man läser forskningsrapporter om sömn under graviditet står det i princip på alla ställen jag läst att man kan sova hur som helst så länge det är bekvämt för mamman.
    Till och med på magen ska vara ok att sova.. men vem kan sova på mage när man är gravid?
    Blir syresättningen dålig visar ju sig detta som illamående och yrsel för mamman och då får man näst intill va bra dum om man ligger kvar så o inte byter ställning....

Många tipsar om att ligga på rygg men att bulla upp med kuddar under huvud/nacke/rygg.. fungerar super för mig!!

• Cilla77

Vore glad om jag kunde sova på vänster sida. Jag kan bara sova på höger sida eller rygg för lägger jag mig på vänster sida börjar bebben sparka mig i sidan och det är inte skönt

• Killer

Sov på vilken sida ni vill...

Jag kan ibland ligga på höger sida eftersom sprattelfia då mosar mina revben och det blir knöligt, men annars är det inga problem, det är bara ryggläge när man har gått ganska långt man ska undvika eftersom man då kan klämma av syresättningen... men det märker man eftersom man blir illamående av det!

Barnet mår som mamman, mår mamman ok av att ligga på rygg eller någon speciell sida så är det inga problem...

Min sambo är snart läkare och har inga synpunkter på hur jag ligger så länge jag inte ligger på rygg... men jag har ju bara 1½ vecka kvar till bf nu...

Sov som det känns bra, man sover ju dåligt i alla fall! Det är viktigt att vara utvilad när förlossningen börjar har jag hört!

• amraimer

När jag väntade min son sov jag enbart på höger sida eftersom han sparkade som en galning om jag försökte ligga på vänster. (Han låg nämligen med ryggen mot min högra sida och hamnade ju liksom framstupa då jag lade mig på vänster sida. Jag pratade med min barnmorska då och hon sa då inget om att det skulle vara bättre eller sämre att ligga på höger eller vänster sida och inte blev det nå´t större fel på ungen heller. Ligg där och så som du har det bäst. Du behöver vila och samla den all energi du kan!

• minna1

Ligger man mest på vänster sida säger man att det blir en tjej, höger sida en pojke.
    Så sägs det, men vad ska jag få då som ligger på båda sidor...?

• Sunshine78

Konstigt att BM inte informerat om att det isåfall,om det nu var så farligt så skulle väl det vara bland de första sakerna hon sa??

• Virgos

Jag har heller aldrig hört talas om att vänsta sidan ska vara "den bästa sidan" att sova på...
    Jag har de senaste tre månaderna bara kunnat sova på höger sida. Ligger jag på vänstra sidan så trivs inte bebisen i magen, utan börjar sparka mig mot mina revben.

Svar på tråden Bara sova på vänster sida...?