• mamma till Elvira

hur mycket laktulos till 2 månaders

ger min flicka laktulos morgon och kväll 2ml varje gång.
    läkaren sa att jag skulle börja med det och om det behövdes öka, men max till 5 ml.
    nu sitter jag här och undrar om han menade 5ml totalt på en dag. eller 5ml morgon och 5ml kväll. är det bara 5ml totalt så kan jag ju knappt öka någonting då hon redan får 4 ml om dan. och jag tycker inte att 4 ml om dan hjälper tillräckligt bra.
    bajset är inte för hårt när hon bajsar men hon bajsar bara var tredje dag, ibland var fjärde. tycker det är lite lite då hon bara får ersättning.
    vad tror ni läkaren menade? hur mycket laktulos kan man ge en två månaders bebis. 5ml om dan eller 10ml om dan?

• Svar på tråden hur mycket laktulos till 2 månaders
  • mammamoo

aldrig hört att någon bäbis fått lactulos.. men ring rådgivningen om du är osäker. de kan säkert hjälpa dej.

• mamma till Elvira
    Svar på #1
    jaså det är rätt vanligt att små barn får laktulos om de har problem med att bajsa. men får ringa rådgivningen och höra
  • October

Vi ger 10 ml per 100 ml ersättning, kan ges i varje mål om man behöver, det är råden vi fått och följer. Tjejen är 7 veckor, hon har fått i tre veckor kanske.

• ebbebulan

När vi gav laktulos till våran pojke som nyfödd skulle vi ge honom lika många ml som han vägde i kilo. Alltså, när han vägde 4 kg fick han 4 ml laktulos vid ett mål om dagen, vanligtvis på morgonen eftersom laktulos kan ge gaser i magen som dom kan få svårt att sova av.

Nu ger vi bara sonen laktulos om han inte bajsat på nån dag. Som idag tex fick han det i morse pga av att han inte bajsat sen i fredags morse och det gör susen varje gång. Vi har pratat med bvc och på vårt bvc anser dom att man bara ska ge en gång om dagen om det behövs. Oftast bajsar han varje dag men ibland behöver han lite hjälp på traven...  

Jag skulle nog välja att ge allt på en gång, testa att ge 5 ml vid ett och samma mål och se om det gör någon verkan.  

¤ min älskade bula, ebbe 080424 ¤
  • mamma till Elvira
    Svar på #4
    tack för rådet
Svar på tråden hur mycket laktulos till 2 månaders