• supersemlan

godaste, enklaste gräddtårtan

Jag ska baka tårta till min dotters treårsdag. Hon gillar vanliga gräddtårtor och jag vill naturligtvis göra en så god som möjligt för alla, barn som vuxna. Tänker satsa på att fylla tårtan med två lager fyllning + det som är ovanpå och behöver lite inspiration. Vad tycker du att man fyller den godaste tårtan med?

Jag har tillgång till färska jordgubbar på tomten, så det känns som ett givet inslag... men resten?

Och så tårtbotten - choklad eller vanlig sockerkaka?

• Svar på tråden godaste, enklaste gräddtårtan
  • Kajee

vanlig sockerkaka
    lager ett - mosad banan
    lager två - jordgubbssylt

• SvanFlikkan

vanlick sockerkaka är godast.
    sen kör jag alltid med
    lager 1 jorgubbsylt och 2 vaniljkräm.
    En stor succe här hemma =)

• SvanFlikkan

en ska som muntrar upp är blåbär som granering med =)

• Majsan70

Ähh, ta jordgubbarna som de är o servera med grädde o socker. Blir ju inte godare än så.

• supersemlan

Majsan70 skrev 2008-08-03 15:18:38 följande:

Ähh, ta jordgubbarna som de är o servera med grädde o socker. Blir ju inte godare än så.
    Haha, själv föredrar jag jordgubbarna helt naturella... Men mitt land ger så mycket bär att jag knappt klarar av att äta upp dem så (och det är mest jag som bryr mig om dem), så jag kan nog avvara några till en tårta. Tänkte nästan mosa ett gäng och använda som en fyllning, kanske ihop med en gräddkräm med apelsinsmak?

Tack för tipsen, jag tar gärna emot ännu fler!
  • Psykoangel

jag brukar göra en tårta med

1 lager mossade bananer
    1 lager nutella
    sedan blanda jag grädden med lite kakao o lägger nobless på=)

gott med banander tillsammans med chokladen=)

annars så är det ju bara vanlig jordgubbsylt o vaniljkräm som alltid går hem=)

• supersemlan

Oooh det låter också smarrigt med nutella och nobless - kanske väl mycket godis??

• Psykoangel

hehe ja men är det inte det 3-åring gillar?? den är god o göra med marängbotten med=)

o den gick hem både hos mindre banen o hos de vuxna=) o noblessen är ju ett valfritt tillbehör, jag har andvänt daim nån gång med!  jordgubbar o choklad är ju oxå gott!

• banantelefon

På min dotters kalas så fyllde jag tårtan med en jordgubbs/färskostmousse. vit chokladmousse och ahlgrens bilarfluff.

Jag tror att första och sista fyllningen tillsammans är mums!

Jordgubbsfärskostmousse
    200 g frysta jordgubbar
    ½ dl vatten
    ½ dl socker
    100 g färskost
    ca 1 dl florsocker
    4 gelatinblad
    2 dl vispgrädde

Koka upp hallon, vatten och socker, passera genom en sil. Blanda i färskosten, florsockret och de mjuka gelatinbladen. Blanda till sist i den vispade grädden. Måste eventuellt stelna en stund i kylskåp innan den läggs i tårtan.

Räcker till ett lager i en normalstor tårta.

Ahlgrens bilarfluff
    Värm 3 dl grädde i en kastrull (får ABSOLUT INTE koka!!)
    Tillsätt 1/3 påse ahlgrens bilar och rör tills dessa smält helt.
    Ställ i kyl och låt stå minst 6 timmar - helst över natten.
    Vispa sedan som vanligt (blir lite mer krämigt i konsistensen än vispad grädde, men OJ så gott)

• banantelefon

Vill man mer "gubbar" med i så kan man med fördel skiva jordgubbar och lägga över moussen på det nedre lagret.

Och vill man ha ytterliggare en fyllning med så går det utmärkt att använda bilfluffet istället för vanlig grädde när man garnerar.

Svar på tråden godaste, enklaste gräddtårtan