• hipezza

Sjuksköterska som hellre vill jobba med administration, hur göra?

Har jobbat några år som syrra och jag gillar inte patientkontakterna i yrket. Tycker det ofta suger sååå mycket energi att vara så "fysiskt" nära människor. Har funderat flera gånger på att helt byta yrke, men vet inte hur? Medicinsk sekreterare kanske, men "får" man gå en KY-utbildning om man redan är högskoleutbildad? Någon med tips på administrativa yrken passande en sjuksköterska? Vore ju kul om man kunde ha användning av sina kunskaper ändå...

• Svar på tråden Sjuksköterska som hellre vill jobba med administration, hur göra?
  • Light Blue

Jobbar som sjuksköterska och funderar också på att sadla om till något mer administrativt yrke. Men vad? Funderar på civilekonom men orkar man plugga så länge till? Har redan fyra års studieskulder så det får bli sambon som får försörja en.

• me and you and you and me

Hej där... jag har jobbat som undersköterska och känt på precis samma sätt så jag ombildade mig till medicinsk sekreterare och visst får du gå en KY utbildning trots att du redan är syrra, du kan t.o.m ha nytta av dina kunskaper och få tillgodoräkna dig en del som medicinsk grundkurs o så. Vi hade en i klassen som var syrra o som omutbildade sig och jag då som var undersköterska, inte exakt samma men nästintill.

Jag kände liksom att jag också tröttna på patientkontakten d var inte jag liksom jag känner att jag valt helt rätt när jag blev med sekreterare och trivs med det än så länge iaf. Det är mer jag, fortfarande i sjukvården men utan pat kontakten iaf den fysiska kontakten o e d nånsin nån sån så e d inte alls på samma plan som d var när man var uska ju.

Så sök en KY utbildning till sekreterare det är kanonyrke tycker jag

• MarlenaEvans

men att bli läkarsekreterare ger väll en ganska rejäl lönesänkning mot att jobba som syrra? En kompis sa det iallafall där hon funderade på det så hon blev administratör inom ekonomi istället.

• Tecken

Jobba på försäkringsbolag? Chef inom LSS eller kommunen?

• Lycklig2012

Finns jättemånga jobb som syrra där man är mer chef än omvårdande personal. Och jag tänker faktiskt själv i dom banorna ibland.

• skåne tjej

Läs en KY-utbildning som heter "arbetsledning inom offentlig verksamhet" så kan du ju t.ex. arbeta som enhetschef i kommunen sedan.
    Socionomutbildningen kan ju anses vara lite överflödig att gå om man redan är ssk och vill arbeta som ledare. Dessutom är inte soc.utb särskildat inriktad på ledarskap.

First God created man, then he had a better idea...
  • skåne tjej
    Nidorina skrev 2008-08-04 06:49:08 följande:
    MAS inom kommunen då?
    Man bör ju ha arbetat ett tag som ssk och gärna i kommunen för att passa för en sådan tjänst. Jag vet dock inte alls hur länge Ts jobbat och med vad.
    Är du Mas?
    First God created man, then he had a better idea...
  • Tecken

skåne tjej skrev 2008-08-08 12:21:38 följande:

Läs en KY-utbildning som heter "arbetsledning inom offentlig verksamhet" så kan du ju t.ex. arbeta som enhetschef i kommunen sedan.Socionomutbildningen kan ju anses vara lite överflödig att gå om man redan är ssk och vill arbeta som ledare. Dessutom är inte soc.utb särskildat inriktad på ledarskap.
    Fast det finns ju vissa socionom utbildningar som är inriktade på ledarskap, tror det finns någon på Ersta. Men håller med dig om att det kan vara överflödigt att först läsa t ssk o sen t socionom.
  • hipezza

Fast en av anledningarna till att jag inte vill jobba som sjuksköterska längre är just ANSVARET. Jag vill inte ha någon ledartjänst alls. Någon som vet vad en läkarsekreterare tjänar?

• MarlenaEvans

en på fl skrev i en tidigare tråd att hon tjänade 16 i mån.

• skåne tjej
    Tecken skrev 2008-08-08 12:27:52 följande:
    skåne tjej skrev 2008-08-08 12:21:38 följande: Fast det finns ju vissa socionom utbildningar som är inriktade på ledarskap, tror det finns någon på Ersta. Men håller med dig om att det kan vara överflödigt att först läsa t ssk o sen t socionom.
    Jo jag vet att det finns ett fåtal där man kan välja den inriktningen, men på de vanliga socionomutbildningarna ingår inte särskilt mkt ledarskap.
    De flesta kvinnor väljer nattlinne med större förstånd än de väljer män. (Coco Chanel 1883-1971)
  • Louise 77

Det finns en hel del jobb där man arbetar administrativt som ssk och inte med ledarskap.
    Bla olika läkemedelsföretag.
    På PSR (patientskadereglering) arbetar man med utredningar av pat som har blivit felbehandlade, dom anställer gärna ssk.
    Forskningsssk, utvecklingsansvarig ssk.
    Vissa stora företag har ssk anställda, då är väl fokus mer på hälsoundersökningar osv.

Lycka till!

Svar på tråden Sjuksköterska som hellre vill jobba med administration, hur göra?