• SNTC

Avboka utan avbeställningskydd?? Vad händer då?

Bokade en resa för ett par veckor sedan och har betalt anmälningsavgiften på 3200kr.
    Vi tog utan avbest.skydd eftersom vi har resplus i vår hemförsäkring som kan användas vid sjukdom.

Nu är det 3mån kvar till avresa och vi önskar avbeställa resan. Förlorar vi hela summan då??

• Svar på tråden Avboka utan avbeställningskydd?? Vad händer då?
  • Morbid Mistress

Ofta gäller avbeställningsskyddet endast om man blir sjuk. För oss gällde det inte bara för att vi ville avboka.Då hade vi förlorat anmälningsavgiften och detta är tydligen praxis för de flesta resarrangörer om jag ska tro det jag har hört.

Finns gud slår hon sig för pannan över människans dumhet
  • Deej

Ni kommer nog "bara" att förlora anmälningsavgiften. Är det på grund av sjukdom kan ni prova att ta det via hemförsäkringen eller om ni tex har betalat med ert visakort kan ni prova ärendet via den försäkringen. Det finns ingen garanti för att dessa försäkringar omfattar just ert fall utan det är enbart försäkringsbolaget som garanterat kan svara på om det är helt ersättningsbart. Ta kontakt med dem så får du bästa möjliga hjälp.

• Janne77

Några pengar får ni inte tillbaka. Det är ju det skyddet är till för, så att ni ska kunna avboka utan att förlora en massa pengar.

• Lajjsa

Vanligen är det så att anmälningsavgiften får man aldrig tillbaka, då det är en bekräftelse på att man ska ha resan. Även om man sen måste avboka pga. sjukdom eller dylikt så behåller reseföretaget själva anmälningsavgiften men resterande summa får man tillbaka.
    Ett alternativ kan ju vara om ni vill boka om resan till ett annat tillfälle eller annan destination men på samma reseföretag, att ni då kan få "flytta över" pengarna till den resan...men detta är nog individuellt från företag till företag men det kan ju vara värt att fråga dem om det är så att de inte ger er några pengar tillbaka...

Lycka till!

• eec82

jag betalade en resa via visakort å fick pengar tillbaka el min man gjorde det för att vara korrekt. Men pengarna tillbaka fick vi. Men som sagt beror ju på hur man betalat.

• eec82

är nog säkrast att du ringer resebolaget å frågar. Är väl olika på olika resebolag med kan jag tänka mig.

• SVejsan
    Janne77 skrev 2008-08-03 16:56:46 följande:
    Några pengar får ni inte tillbaka. Det är ju det skyddet är till för, så att ni ska kunna avboka utan att förlora en massa pengar.
    Nja, Inte ens Avbeställningsskydd/försäkring ger tillbaka inbetald anmälningsavgift om det inte beror på sjukdom,dödsfall osv i resesällskapet, eller nära anhörig.

Så inbetald anmälningsavgift är rökt...

Men har du ett avbeställningsskydd och avbeställningen beror på sjukdom,dödsfall osv i resesällskapet, eller nära anhörig så kan du få tillbaka allt men resebolaget har rätt att ta ut expeditionsavgifter på uppemot 5% av resans pris...

Var köpte TS resan? Titta på deras hemsida så står det tydligt...
  • PicaGirl

Ett par veckor.... Är det två? Inom två veckor har du alltid öppet köp.

Vi bokade en resa - utan avbsetällningsskydd - och efter en vecka eller så gjorde jag ett positivt gravtest. Vi hade bokad resa 11/9 och BF var 14/9. Vi gick tillbaka och ville boka om resan till i maj istället. Vi var helt inne på att betala något, men hon upplös oss glatt om att det gäller öppet köp i två veckor även på resor.

/PicaGirl

• SNTC

PicaGirl--- Tusen tack!!!!
    Du har precis sparat mig 3200kr.

jag ringde för att avboka och frågade då om man förlorade allt och då sa hon ja.
    Kan man boka om resan istället, nej sa hon.

Då slog det mig det du skrev här och hon sa att hon skulle höra med en kollega, efter 5min väntande kom hon tillbaka och sa: -hmm skall räkna dagarna, det har bara gått 11dgr. Då sätter jag in pengarna!!

Snacka om att jag blev lycklig!!
    Tusen tack från en snart fattig (ska börja studera) 2-barnsmamma

• PicaGirl

Vad roligt att jag kunde hjälpa dig!!!

Ha så roligt för pengarna och jag hoppas att ni får en resa en annan gång!

/PicaGirl

• SNTC

ÄR SÅ J**LA FÖRBANNAD!

INGA PENGAR DÖK UPP OCH JAG RINGDE DOM IDAG. PRATADE MED EN ANNAN SÄLJARE OCH HAN FATTADE EJ VARFÖR JAG SKULLE HA TILLBAKS PENGAR. DET ÄR 14 DGR FRÅN BEST.DATUM SOM ÖPPET KÖP GÄLLER SÄGER HAN.
    -MEN HON KOLLADE JU UPP DET SÄGER JAG.
    -SPELAR INGEN ROLL, HON RINGER DIG IMORGON HON ÄR EJ PÅ PLATS.SÄGER HAN.

JAG MEJLADE EKONOMI AVD. SOM SÄGER SAMMA TUGG, ÖPPET KÖP FRÅN BOKNINGS DATUM. ALLTSÅ INGA PENGAR!

MEN HADE JAG VETAT DETTA DEFINITIVT NÄR JAG RINGDE FÖRSTA GÅNGEN HADE MAN JU KANSKE RESONERAT ANNORLUNDA! NU KÄNNER MAN SIG SÅ JÄKLA SNUVAD PÅ PENGARNA!!

Svar på tråden Avboka utan avbeställningskydd?? Vad händer då?