• Anonym (Frustrerad)

Jag = ett andrahandsval?

Jag kan inte komma från denna känsla av att vara ett andrahandsval, och jag känner att jag snart deppar ihop helt.
    Detta tar upp mina tankar allt som oftast.
    Min man träffade i sina unga år (23 år) en kvinna som var äldre än honom, och allt gick fort. Han blev kär, det blev ett barn och han började sticka därifrån. Redan innan första barnet säger han att han upptäckt att han inte hade någon större kärlek för henne, men tiden flöt på och sen bestämdes det att barnet skulle ha ett syskon. Sen tog det slut snabbt.
    Visst vet jag att han inte mådde bra, och att han levde i ett destruktivt förhållande, men ändå så känner jag mig som ett andrahandsval.

Han förklarar för mig gång på gång att när han träffade mig så kände han att det var på riktigt. Han har aldrig sagt till mig att han vill ha barn och gifta sig utan det var jag som fick föra frågan på tal. Nu är jag gravid och är rädd att han inte känner som han gjort de andra gångerna han fick barn.
    Då berättade han för mig att han endast varit närvarande under 50 % av sitt ex graviditeter och hellre stuckit iväg och jobbat långväga för att slippa vara hemma för att han inte trivdes.
    Han säger också att nu är detta helt nytt för honom, för han är med från början till slut och han är framför allt med mig och magen varje dag.
    Han säger att det går inte att jämföra, att hon aldrig var speciell för honom, att han aldrig var attraherad av hennes yttre men att det ändå blev barn för att han trodde att det skulle vara så, och han såg ingen annan utväg än att stanna kvar.

Ändå tänker jag hela tiden att något har fått honom att bli upp över öronen som gjorde allt så snabbt. Direkt skulle det förlovas, skaffas barn och gifta sig.
    Med mig var han mer tveksam och ville vänta för att som han säger inte göra om samma misstag.

Jag vet att han idag tycker att hon inte är någon vacker människa, men hon är precis raka motsatsen till mig.
    Så vad tror ni att jag då tänker? Jo, hon var hans förstahandsval, någon han ville visa upp för sina polare när han var ung. Som han var stolt över.
    Jag är mer jordnära, och jag tror inte det var mitt yttre som har gjort att han tycker jag är speciell utan mer mitt inre som att jag är duktig i hemmet och tar väl hand om honom.

Sen säger han klart att jag är det vackraste han träffat, att han aldrig haft sånt sexliv som med mig...bla.bla...men det tror jag inte ett dugg på.
    När han levde med henne tänkte han ju säkert samma sak, trots att han idag säger att han inte fattar att han kunde vara ihop med ett sånt stolpskott.

Suck..skönt att skriva av sig.
    Snälla kom inte med några elakheter..jag känner mig nere redan som det är.

Kram

• Svar på tråden Jag = ett andrahandsval?
  • sötäpplet

Stackars, stackars dig som känner så!! Det måste vara hemskt att hela tiden ifråga sätta hans känslor, även om du gör det i tysthet, inom dig.

Själv har jag turen att min sambo inte behöver ha kontakt med sina ex, eftersom de inte har barn ihop, men ändå. Någon gång när min sambo och jag har pratat så har han sagt som så, att alla hans tidigare flickvänner har haft bra och dåliga sidor. Och att varje flickvän har varit en uppgradering.

Man kan se det som så. Man träffar en partner, försöker att leva ihop. Det fungerar inte alltså går man isär. Nästa gång när man träffar en ny partner, är man lite bränd och ser till att man med denna nya inte har samma problem som med den första. På så sätt blir varje ex ett snäpp bättre tills, i ditt fall, din sambo hittade dig, och du var absolut bäst!!

Även om du tycker att hans ex är snyggare än du, får du väl gratulera din sambo till hans ökade mognad i och med att han ser till andra kvalitéer idag. Alltså är det de, dina kvalitéer som segrar! Och du, något jag har lärt mig, killar tycker inte alls att samma saker är snyggt som vi tjejer, de har lite konstig smak ibland, jag lovar!

• Dezzie

Vet du vad...jag tror att du bara ska slappna av och tro på vad han säger*ler* Det verkar som att han älskar dig och att det är dig han vill leva med. Alla har haft förälskelser som har gått över innan vi har träffat den rätte. Och det får man lära sig att leva med, att den andra åxxå har haft. Men nu är det ni 2 och jag tror att du måste sluta älta den andra kvinnan för ert förhållande skull. Det är ni nu...ni och eran bebis*ler*

Lycka till! Kram Mia

• Jindra

Som du beskriver det tycker jag att det känns som om det är precis tvärtom. Första gången var han kanske inte riktigt lika erfaren, kanske snudd på omogen och gjorde mer saker för att man skulle än för att han kände för det.

Nu har han träffat dig och då vill han göra allt rätt och ge det mer tid. Klart han är rädd, en skilsmässa är väl knappast kul och inget man vill gå igenom igen.

Hade du ingen annan pojkvän innan honom? Vad känner du för denne nu?

Du är nog din partners nummer ett nu!!!

• Anonym (Frustrerad)

Ja, sötäpplet, jag har också tänkt att det är konstigt att han gillade den sortens kvinna till det yttre, eftersom han själv ser väldigt bra ut.
    Hon såg mer ut som en tant, och jag ser mer ut som en oskyldig flicka och det säger han att han tänder på hos mig.
    Jag har själv sett henne och blev förvånad när jag såg att han haft nån som är min raka motsats. Visst finns det säkert dom som tycker det är snyggt med tänder som står ut och utstående öron.....för det har han ju gjort? Och själv verkar han lika förvånad som jag över att han kunde se nåt vackert.
    Men som han själv sagt så var det inte det han sökte just då, utan bara en trygghet, och om jag ska vara ärlig så har ju inte de killar jag varit tillsammans med heller varit så attraktiva. Idag undrar jag ju vad jag såg hos dem.
    Men att min man kan säga att han äcklades av att hon hade hår i armhålorna och struntade i hur hon såg ut....Och just därför säger han att han dels på grund av att han inte attraherades inte ville vara hemma heller.
    Och nu vill han ju inget hellre än att vara med mig hela tiden, så då borde jag ju vara mer attraktiv...*gapskratt*

Kram

• Eldna

Det måste vara jobbigt att gå och bära på sådana känslor hela tiden! Och för din egen skull och hans så bör du nog försöka komma över detta. De flesta människor lever inte i sitt första förhållande utan snarare sitt andra, tredje, fjärde... Ingen kärlek är den andre lik. Och man ska inte behöva stå till svars för sina forna förhållanden. Att du känner dig som ett andrahandsval kan han inte göra något åt. Han verkar verkligen försöka visa dig på alla sätt och vis att han älskar dig. Lyssna på det och tro honom! Bara du inte drar det för långt så han känner sig tvungen att nedvärdera sitt tidigare förhållande. Ingen ska väl behöva ljuga om sitt tidigare liv bara för att tillfredställa en annan? Lite på att nu är nu och det är det som gäller!

Samtidigt ska jag säga att jag förstår dig! Jag lever själv med en man som har barn tillsammans med en äldre kvinna, och nog har tanken slagit mig att jämför mig själv med henne. Vi är också totalt olika! Till utseende och sätt. Men jag litar på att det är mig han älskar nu. Jag vill inte att han ska förneka att han älskat henne en gång i tiden om det innebär att han måste ljuga för det. Jag har aldrig ställt frågan om vad för känslor han haft för henne, jag utgår från att han älskade henne då trots att det gick åt skogen och inte var bra. Men det jag vill ha sagt är att du får inte sätta honom i en position där han ska skämmas för sitt tidigare liv! Det tror jag inte kan leda till något positivt alls.

KRAM!!!

• Teskedsmamman

Vad jobbigt det måste vara att gå runt och tro att man är ett andrahandsval!! Varför göra det jobbigt för dig och inte tro på vad han säger?!

Min man träffade också en människa som han snabbt skaffade barn med, eller ja, han var så illa tvungen när människan efter några veckors sällskap kommer och säger att hon är gravid... två barn blev det där också och idag tycker han inte om henne som människa...

Varför skulle då inte jag tro på det han säger?! Bara för att han har gått igenom allt 2 gånger tidigare?! Idag har vi varit ihop längre än vad de var och vårt förhållande fungerar alldeles utmärkt - alltså måste det vara rätt!! Eller?!?

Försök att ta till dig det han säger, missbruka inte hans kärlek och tryck ner den i skorna på honom utan sörpla i dig så mycket du kan så kommer du få ännu mer kärlek!!!!

Inte det att du inte mår bra utav att gå runt och känna så här. Du får säkerligen honom att må dåligt också....

• Anonym (Frustrerad)

Ja, Teaspoon, jag får honom att må dåligt genom att ta upp detta.
    Han säger att han inte vill tänka på en människa som gjort honom illa och som får honom att må dåligt.
    Jag har på nåt vis inbillat mig själv att han går runt och bär på en massa minnen av henne och deras historia, men så säger han att han knappt minns något av sina barns förlossningar eller hennes graviditeter, dels för att han knappt var närvarande och dels för att han säger att han vill glömma hela den tiden med henne.

Och så går jag in och rotar och får oss båda att må dåligt...

• Teskedsmamman

Det är lätt att göra så... för er skull så bör du kanske försöka få tag i en kurator via BVC eller om du klarar av att bryta tankemönstret själv... för det är det du måste göra, bryta tankemösnter och ändra tankarnas håll...

Och du, det är INTE pinsamt, skämmigt eller på annat sätt negativt att ta till hjälp av en kurator, tvärtom är det en bra sak!!

Lycka till!!! DU är mer värd än att gå runt och må dåligt pga lite dumma tankars skull!!

• Umeboshi

Ja, vad jag tänker vet du ju redan

Ville mest bara tillägga att du är lyckligt lottad som har en man som tagit sig tid och omsorg att välja livspartner... och han har valt DIG! Det säger en hel del om honom...

• lena ekman

Jag tror du ska försöka lyssna på det han säger, för som du skriver så låter han underbar. En människa ändras med tiden och med erfarenheter du måste tro p att han har förändrats och det verkar så. Läs igenom det du skrivit om vad han säger då ser du vad han känner för dig. Du måste lita på honom och hans ord. Nu väntar ni barn och det är den finaste gåva man kan få så gläds tillsammans över den lilla och njut av den här tiden.

• Anonym (Jag)

Jag har också varit tillsammans med en kille som hade barn med sin fd. Jag har aldrig sett någon bild på henne, jag var ganska svartsjuk, och ville helst inte veta hur hon såg ut. Men han berättade att hon var väldigt vacker. De hade knappt någon kontakt längre när vi träffades, hur det är slut mellan oss sen några år tillbaka.

Jag tror jag förstår varför du oroar dig, TS. Det är verkligen dåligt av din kille att snacka så mycket skit om sin fd. Säga att hon var oattraktiv, att han äcklades av henne osv.
    Jag tror att det är därför du blir osäker, undermedvetet så tänker du kanske att han kommer säga sådana saker om dig till sin nya om det tar slut mellan er.
    Ursäkta att jag säger det, men din kille verkar inte vara mycket att ha! Så dålig stil att prata så respektlöst om sin fd, mamman till hans barn. och att inte ens närvara vid graviditeterna. Har han gjort henne gravid så får han stå sitt kast. Jag tycker inte den killen verkar vara mycket att hänga i granen. Man kan lära sig ganska mycket om en kille genom att höra hur han pratar om sitt ex, och hur han behandlade henne.
    Jag förstår att du inte känner dig säker på honom, det skulle inte jag heller gjort.

• TantMadde

TS;
    Jag hoppas att du kan lita på din pojkvän.
    Men jag skulle inte vilja ha en kille med de kvaliteerna han har visat innan..

Och du, vad har hennes utseende med det här att göra?
    Tänkt dig in i hennes situation i stället. Lämnad av en omogen man som inte ens stöttade henne vid graviditeterna och som nu har en ny tjej och skaffar halvsyskon med..

Förlåt om jag låter hård..men i bland tycker jag vi tjejer är elaka mot varandra i vår egna strävan efter att vara den som är älskad mest...

Håller tummarna för dig..men glöm inte bort att hennes barn är faktiskt syskon till din lill* och låt inte era vuxenproblem stå imallan den syskonkärleken/relationen som kan bli!

• Anonym (glad)

Förstår din sorg , för det är väl det jag skulle kalla det..
    min sambo har som din barn sedan tidigare, gjorde hela kitet på en gång , förlovning, bröllop och barn och sedan föll det pladaskt..... och de separerade snabbt.
    Jag kunde förut känna att även jag var ett andra hand val, för med mig vill han vänta med allt... barn, förlovning och bröllop...

Men jag inser att han är rädd och har samma dröm som oss andra..... att ha en kärn familj.
    Kanske vågar han inte gifta sig igen för en skilsmässa är fruktansvärt jobbig att gå igenom när det finns barn med i bilden, ja en vanlig skilsmässa är ju ochså jobbig utan barn.

Önskar dig lycka till när det känns jobbigt så tänk som jag ...... han lever med mig nu.. och en ring på fingret bevisar inte hans kärlek utan det göra hans närvaro tillsammans med dig och att han säger att han älskar dig... och att han skaffar barn med dig..
    Har man barn sedan tidigare så skaffar man inte barn med vem som helst... han har valt dig som han älskar och anser att du kommer att bli en underbar mor till hans barn och en underbar bonus till hans tidigare barn

• angel 2003

Jag tycker som TantMadde.
    Det är bara patetiskt att prata om att ens ex är ful, oattraktiv och att han blev äcklad av att hon hade hår under armarna.
    Det säger mer om honom själv, varför valde han en kvinna som han tyckte var ful och dessutom skaffade barn med henne. Och sen inte tog sitt ansvar heller. Det låter som att HAN är ett "stolpskott" och inte hon. Om man nu måste prata illa om sitt ex så ska man väl inte dra in utseendet i det hela. Hon måste ju haft något han föll för.
    Jag skulle själv tycka det var riktigt obehagligt om min kille pratade så om sitt ex.
    Varför måste ni prata om henne och hennes utseende överhuvudtaget?
    Jag dejtade en kille för ett tag sen, som hade dejtat en annan tjej innan. Han sa bla till mig att hon var "tjock och dålig i sängen", och att det var därför han inte ville träffa henne mer. Jag var så vacker och så vidare, mycket bätte än henne. Men jag blev äcklad av att han pratade så om en annan tjej, och jag tappade intresset för honom ganska omgående.

Jag vet inte vad du menar med andrahandsval, det var väl han som gjorde slut med henne?
    Jag skulle i alla fall dra öronen åt mig och be att han slutar prata så om sina barns mamma.

• TantMadde

Läste igenom dina inlägg nu igen..
    Och nu är det jag som håller med dig angel..

Hur i helsike kan han ligga och prata så om sina barns mamma???
    Och hur kan du tolerara det?

Nä du, den mannen skulle jag inte vilja bli älskad av..för jag vet ju vad han säger när kärleken tar slut...eller ska jag säga rakskummet..

Svar på tråden Jag = ett andrahandsval?