• Smaragd

Hur rengöra begagnad badbalja?

Hej! Har fått låna en badbalja till bebisen av min kusin. Baljan är bra eftersom den har en ställning att stå på... men nu undrar jag hur jag riktigt ska rengöra den innan användning... Den har stått i ett förråd över vintern och måste förstås tvättas ordentligt. Men räcker det månne med nåt vanligt rengöringsmedel, typ tallsåpa, eller borde man använda starkare medel?? Eller kan starkare medel vara farligt för bebben?? Oj oj, man börjar nog bli lite nojig nu när bebben snart är här!

Hälsar SMaragd, v. 36

• Svar på tråden Hur rengöra begagnad badbalja?
  • MrsHawkins

Jag skulle nog ta VIM (eller har det bytt namn till GIF?) o skrubba med en svamp...Nåt starkare behövs nog knappast....

• Dezzie

jag använde vanlig Vim och skrubbade ordentligt. Sen sköljde jag bara massa med hett vatten....och det funkade bra

• Tin o Trolls mamma

Det räcker väl gott med vanlig grönsåpa om det inte är jätteskitigt. Det är nog bra att använda så milda medel som möjligt när en bebis ska bada i den.

Ekorren.

• Smaragd

Hej o tack för alla snabba svar!! Tror det blir såpan som vi har i skåpet då för den ser inte speciellt smutsig ut!

• Mjauisen

Yes diskmedel och en vanlig svamp

• vigdis

Vim (Jif) har små korn i och ska egentligen inte användas till något alls (en j-la skitprodukt) eftersom det skadar ytan på i stort sett allt med sin slipeffekt. Inte på plast, laminat, målade ytor, vitvaror osv. Använd absolut inte det till plastprodukter, då får ni en uppruggad yta med små, små fåror i som samlar skit och smuts och aldrig blir riktigt rent igen. Det samma gäller t.ex. spisen och även sk "kökssvampar" eller "hushållssvampar" med en hårdare skrubbsida.

Använd istället ordentligt hett vatten och ett allrengöringsmedel.

• MiaMaa

jag hadde nog tvättat med klorin först och sen med en mildare tvål.....

Svar på tråden Hur rengöra begagnad badbalja?