• Gummis

Svanskotan knäckt vid förlossning!!

Är det någon fler där ute som fick sin svanskota tillknäckt, inte bruten, i samband med förlossningen?? Vad gjorde ni i så fall åt den efterkommande smärtan?? Min svankota fick sig en rejäl knyck och värker så fort jag sitter, ännu värre att försöka resa sig upp. Det har gått två veckor sedan förlossningen och det gör nästintill lika ont fortfarande. Alla tips på smärtlindring är välkommen!!

• Svar på tråden Svanskotan knäckt vid förlossning!!
  • Anonym

Japp! Tre veckor sedan förlossningen, blev bättre första veckan men sedan dess ingen större skillnad. Värst är att resa sig upp -jag håller med! Läste att det kan ta ett bra tag innan det ger med sig, men hoppas att de hade fel. Inte kul!

• Gummis

Fick du någon smärtlindring på bb?? Jag fick diklofenac supp 50mg, du hjälpte hyfsat, man tog sig i alla fall upp utan att kvida av smärta. Tyvärr får jag inte recept på dom utan får köpa dom receptfria på 25mg på apoteket och dom hjälper föga!! Har du något knep du använder??

• fillie

fick äta citodon+ ipren i mååånga veckor...efter ca 6 mån kunde jag sitta ok..nu har det gått 10 mån och det är rätt ok men kan inte sitta för länge på samma stol och inte för hårt, provade allt men det är tyvärr bara att stå ut, mjuka kuddar!! nu ska jag gå igenom en förlossning till om 4 v och mardrämmen är att den knäcks av igen....det finns såna kuddar med hål för rumpa som avlastning men fick rådet att inte använda domså mkt då det inte läker som det ska då...du kan ringa rehab på ditt sjukhus och höra!

~Neos mamma~
  • Fru U

Ett tips är att köpa en uppblåsbar badring att sitta på. Det hjälper enormt mycket

Får ni inte tillräckligt smärtlindring hör av er igen till bb/kk och kräv hjälp, det är er rätt

Svaren bor i hjärtat
  • fillie

jag fick recept på citodon + 600 mg ipren i ett par månader sedan hade jag alvedon/ipren..

~Neos mamma~
  • Gummis

10 mån!! OJ.... blir en smärtsam mammaledighet då med andra ord! Jag frågade redan på bb om jag kunde få en sittring men man använder inte dom längre för det ger upphov till blodansamlingar som tydligen gör det hela mycket värre och som gör att det tar längre tid innan det läker. Sitter så mjukt jag kan men bäst är att ligga, och en stund efter det.

• Gummis

Ja jag måste nog göra något. Fick en engångsdunderdos på bb men diclofenac 50mg och någon tablett på trad... och vilken känsla!! Jag var HELT smärtfri i en hel dag!!!! Det var helt ljuvligt!!!Tyvärr fick jag inte någon fler sådana doser :( trots att jag bad om det. Ska nog ringa bb och be och få recept på dom där dunderpillren!

• Anonym

min tjej är 14 mån o jag har fortfarande ont. har fått reda(dom sa det när jag ringde till läkaren) på att dom sticker in fingrer/fingrar i röven och masserar, så jag har inte vågat gått till läkare än

• Fru U

tramadol? tradolan? (samma pilla bara olika namn). Vet inte hur de är vid amning (tror inte det är ok) annars finns det kanske andra (ev doloxene/dexofen kanske)

Gummis skrev 2008-08-03 20:03:48 följande:
    Ja jag måste nog göra något. Fick en engångsdunderdos på bb men diclofenac 50mg och någon tablett på trad... och vilken känsla!! Jag var HELT smärtfri i en hel dag!!!! Det var helt ljuvligt!!!Tyvärr fick jag inte någon fler sådana doser :( trots att jag bad om det. Ska nog ringa bb och be och få recept på dom där dunderpillren!
    Svaren bor i hjärtat
  • fillie

ja det är ju kruxet när man ammar....annars skulle jag nog krävt värre piller!  det dom har sagt nu till tröst är att en förlossning till så här snabbt är att den kan knäckas rätt igen om den inte gör det och om jag får ondare (vägrar ha en bruten svans och en 11 mån och en nyfödd....) så tar dom bort den! den fyller ju ingen funktion lixom.....men det blir bättre då...hoppas du blir bra snart, lycka till!

~Neos mamma~
  • Miisa

jag fick citadon. De försökte sig på en reposition på svanskotan dagen efter förlossningen, men det hjälpte tyvär inte. Jag tror att jag var helt smärtfri efter ett halvår. Var jätterädd för att samma sak skulle hända vid andra förlossningen, men som tur var gick allt bra då.

• Hybr1d

Min svanskota gick åt skogen efter förlossning, jag kan inte riktigt peka på om det hände under förlossningen eller strax efteråt men jag har haft ont ända sen dess. Dottern är snart 3. Gått till läkare med det men blev skickad till arbetsterapeut, överlag fått känslan över att folk inte tog mig seriöst eller helt enkelt inte visste nåt om det..
    www.coccyx.org/ den bästa länken i min mening, stå på er om ni inte får hjälp!

• Gummis

Det var tradylan som jag hade fått, tyvärr så bör man inte äta dom eller diclofenac när man ammar så nu äter jag 1mg alvedon 4ggr/ dag och det funkar si så där. En badring skulle ge samma resultat som en sittring och dom konsekvenserna har jag inte tänkt ta. En smärta räcker.
    Tack ändå för alla tips... ny förlossning... nja kanske men jag tror jag väntar.

Svar på tråden Svanskotan knäckt vid förlossning!!