• 722 09

Smålandsvillan!

Är det ngn som har eller ska bygga med Smålandsvillan?

VI sitter här och kan inte riktigt bestämma oss för hustyp!

Är det ngn som har byggt Vrigstad?
    - Är det lagom stort för en familj på 4 personer?

Tänkte ha föräldrardelen nere och två sovrum med litet allrum för barnen på övervåningen!

Har även tittat på Västervik men då tär ekonomin på att göra klart övervåningen på en gång och det blir ngt trångt att bo 4 personer på nedervåningen ev ngt eller ngr år!

Villa Ljungby är stort nog för hela familjen på nedre plan tills att man får övervåningen gjord (som kan ta ngr år) om man gör ett extra sovrum av vardagsrummet!
    Men känns ngt stort när övervåningen är gjord 203kvm.

Själv lutar jag år Vrigstad medans mannen min gärna vill ha Ljungby villan. Ska tillägga att vi har tummen mitt i handen så det kommer att ta ett bra tag att få övervåningen gjord + att vi även måste spara ihop pengar!

Vad tycker ni om planlösningarna och vilket skulle ni välja?

www.smalandsvillan.se

• Svar på tråden Smålandsvillan!
  • Flaxa1

Titta in på www.byggahus.se och sök på Smålandsvillan så får ni säkert både inspiration och en hel del goda råd!

• Orkidée85

Hej! Va roligt att ni funderar på s-villan. Vi håller på och bygger en Västervik! Leveransen är om bara några veckor, allt är verkligen jättespännande. Jag talar ju självklart för Västervik eftersom jag gillar det huset allra mest av deras villor. Men som du säger så funkar det inte att bo 4 pers på bara bottenplan.

Svårt val det där. Men jag tycker att ni ska titta noga på planeringarna och tänka över lösnigarna i husen och vad som passar era behov allra bäst. Ljungby är en av deras nya villor och dessutom deras störst. Stort hus = större uppvärminings- och elkostander. Kan var bra att ta med i den ekonomiska beräkningen. Jag vill bara påpeka att fönstern uppe i gavlarna och kupan är tillval.

Lycka till!

• 722 09
    Svar på #2
    Hej Orkidée!

Tack för svaret!
    Vi tittade på Villa Västervik först när vi var hos Smålandsvillan och pratade med dem. Gjorde även en kalkyl. Med bl a takkupa och fönster på övervåningen!
    Ska även åka och titta på ett visningshus idag på just Västervik. Det huset är absolut det snyggaste av dem alla!

Hur har ni gjort med övervåningen? Planlösning mm?
    Kommer ni att göra iordning den på en gång, hur mycket har ni isådanafall beräknat att det kommer att gå på?
    Vi fick ett pris på vad en övervåning kan kosta med vanliga standardval....300000! (en byggfirma)

Nyfiken på allt ni har gjort med Västervik. Lust att dela med dig? Allt vad gäller tillvall mm. Foton mm.
    Tänkte fråga säljaren idag men du kanske vet, kan man få kaklade väggar i badrummet och behålla våtrumsmattan? Vet att man kan få det helkaklat men behåller gärna mattan?

Om vi bestämmer oss så blir det en Västervik OM JAG får bestämma. Mannen min är inne på Ljungby även om han tycker Västervik är snyggast och den han fastnade för det först!

Kul med en som bygger Västervik, hoppas jag oxå får ett.
    Håll tummarna att mannen min fastnar för det idag!!!!
  • Orkidée85

Vi har valt med oinredd övervåning. Vi funderar på att göra 3 sovrum, badrum och en liten tv hörna till de framtida barnen allternativt 2 sov, bad och ett allrum. Vi har inte skissat så mycket ännu men vi har kikat lite i andras hus hur man har löst det. 300´ tycker jag är mycket, men å andra sidan så är det förmodligen runt omkring den summan det hamnar om man anlitar en byggfirma. Vi tänkte göra allt själva men så råkar ju sambon vara utbildad snickare + att jag varit med och byggt mina föräldrars hus.

Hi hi, då får jag hålla tummarna på att han inser hur underbaaaaar Västervik är . Just det, glömde totalt bort att man kan göra ett extrarum i "köket". Då fungerar det ju att bo 4 på en plan. Vi har dock valt med den öppna lösningen mellan kök och vardagsrum. Kalmar finns ju oxå med samma kvm som Västervik. Där kan man oxå ha 3 sovrum på bottenplan. Tyvärr gillar jag inte det liggande "skotthåls fönstret" i köket.

Vi har valt kupa och gavelfönstren uppe. 14 mm ekgolv, ek-luckor i köket, kamin, tillvalsinnedörrarna, trappan upp, den öppna entrén med tak, vit fasad med en grå tillvalsfärg runt- och under fönstren och dörrar och på knutarna, svart tak, spröjs. Altan kommer vi att bygga själva i vår. Jag kommer lägga ut lite bilder i mitt krypin så att du kan kika. Är leverans om några veckor.

Har ni hittat tomt ännu?

• Orkidée85

Just det! Vad gäller kaklade väggar vet jag inte om man kan få det. Tycker ju att det inte borde vara några problem men jag har märkt att man får vara väldigt hård för att få igenom icke "standard" eller "tillvalsstandard". Badrummet kaklas ju på plats så jag tycker att det borde gå. Hoppas visningen är bra!

• 722 09
    Svar på #5
    Hej Orkidée!

Var iväg igår och tittade på Västervik, vilket hus!
    Det var jättefint, förstår att ni valde husmodellen!

Det var alldeles lagom stort för oss vuxna där nere och få upp barnen på övervåningen. Tänk att kunna få ett plan för sig själv både barnen och vi vuxna...vill flytta nu!

Mannen min tyckte även efter att vi hade varit och tittat på Västervik att vi skulle bestämma oss för det

Snyggt kakel dem hade satt upp i badrummet, trodde inte det ingick i tillvalet (alltså det kaklet) men det gjorde det.
    Det ända jag tyckte var synd var KÖKET. Ville ha spiskåpa och spottar under överskåpen men det kunde inte fixas utan det får man göra själv.
    Så man får börja riva ner lysröret för att fixa egna spottar det första man gör...är allergisk mot lysrör!
    Kan leva med den valiga fläkten även om kåpa är snyggare.
    Skulle vilja ha ett annat kök oxå, men pengarna rullar iväg om vi ska ha övervåningen gjord på en gång så vi får se.

Vi ska bestämma oss till nästa vecka men det känns som om vi kommer att skriva på! Tänk att man ska bli husägare IGEN!!!
    Trodde aldrig det!

Våran övervåning kommer att innehålla två sovrum ett badrum med ev bastu, mindre allrum, klk och ett arbetsrum till barnen.

Har du ngr länkar till planlösningar på övervåning, har sökt på nätet men inte hittat ngr, även om jag tror att det kommer att bli våran lösning kan det vara bra med olika förslag.

Tomt har vi hittat, smålandsvillan hade en egen tomt på området vi skulle tänka oss bo på!

Jättekul med bilder, tog lite bilder på visningshuset igår. Tycker det kan vara bra och se i lugn och ro när man kommer hem hur det såg ut. Har redan börjat "planera". Vi ska oxå ha öppen planlösning i köket, blir ju jättetrångt annars.

Kommer väl titta in ngr gånger hos dig för att se om det har kommit upp lite blider, kul att se
  • Carisma95
    Orkidée85 skrev 2008-08-07 12:40:38 följande:
    Just det! Vad gäller kaklade väggar vet jag inte om man kan få det. Tycker ju att det inte borde vara några problem men jag har märkt att man får vara väldigt hård för att få igenom icke "standard" eller "tillvalsstandard". Badrummet kaklas ju på plats så jag tycker att det borde gå. Hoppas visningen är bra!
    Om det inte har ändrats sen vi byggde hur för ett par års sen gäller följande;
    Man KAN få kaklat, men då går det inte under smålandsvillans entreprenad eller garanti. Utan man får be dem lämna t.ex. badrum "ofärdigt" och anlita en utomstående entreprenör. Som också är ansvarig för det utförda arbetet om det skulle bli något i efterhand!
    A stumble may prevent a fall....
  • 722 09
    Svar på #7
    Hej Carisma95!

Nejdå, dem har som smålandsvillan ett kakelpaket i deras tiival till badrummet som man kan få.
    Det jag funderade på var om man kunde få behålla mattan men få kaklade väggar och han från smålandsvillan trodde inte det skulle vara ngr problem men han lovade inget!
    Men vi har bestämt oss för att ta kakelpaketet med kakel och klinkers och komfortvärme i badrummet!

Har ni oxå byggt med Smålandsvillan alltså, nöjda?
  • Okaa san

En dum fråga, jag och min sambo har funderat på smålandsvillan el vrigstad, men  när de gäller mark, vad har ni fått betala för den?

Life i fragile
  • 722 09
    Svar på #9
    Tomten som vi är intresserade utav kostar 700000kr!

Vi funderade oxå på vrigstad men har nu fått höra att andrahandsvärdet är dåligt på just den husmodellen, svårsåld då det är ett ganska litet hus! Ett litet tips bara, för 100000kr till får ni ett Västervik som har ett bra andrahandsvärde!
Svar på tråden Smålandsvillan!