• stjärnklart

Upp till vilken ålder kan man bära barnet i bärsele/bärsjal?

Min dotter är snart 7 månader och älskar att hänga i bärselen, hon somnar bara där på dagarna. Jag tycker däremot att den baby björn sele jag har börjar bli lite trång för henne. Finns det större bärsele/bärsjalar man kan köpa?

Har aldrig provat bärsjal, vilket ska man välja till ett lite större barn?

• Svar på tråden Upp till vilken ålder kan man bära barnet i bärsele/bärsjal?
  • förstagångsmor

En vävd långsjal. De är jättebra och jag har förstått att man kan bära barn som är flera år gamla om man vill och orkar.

• Catti41

Med en ergonomisk bärsele brukar man kunna bära barnet upp till 18 eller 25 kilo. Jag har en Beco Butterfly och den är godkänd upp till 25 kilo. När det gäller en vävd långsjal så handlar det om ungefär samma viktklasser. Eller tills man själv inte orkar längre. Särskilt när man bär på ryggen orkar man ju bära ganska tungt.
    En babybjörnsele är inte så bra för barn överhuvudtaget och inte för ett tyngre barn, plus att maxvikten är väl typ 10-12 kilo, så det är väl jättebra att du funderar på ett bättre alternativ.

• stjärnklart

Cat36: Ja, jag måste verkligen investera en ny bärsele eller en bärsjal. Var inne nu på olika sidor där man kan beställa sjalar/selen, men ojjj!! vad många olika modeller och alternativ det fanns, det är som en djungel för mig som inte vet vad somär bästa alternativ att välja.

För mig ska det gå snabbt, enkelt och lätt att knyta/sätta på mig selen eller sjalen och dessutom vill jag få maximal avlastning och dessutom är det jätteviktigt att mitt barn sitter skönt, det är ju oxå jättebra om det går att variera att ha sjalen/selen på mage/rygg och ex på höften.

Några tips om vad jag ska välja för modell då?

Några som kan tipsa om bra sjal/sele?

• Catti41

Gå in på sjalbarn.se och läs om de olika sjalar och selar som finns. Där kan du ställa frågor och om det finns några sjalambassadörer som bor nära dig kan du få hjälp att hitta rätt.

• Häxanbu

Jag anv vävd långsjal på min son o det är absolut det bästa jag någonsin använt ...lycka till!!!

• stjärnklart

Häxanbu: Vad heter modellen på din vävda långsjal?
    Är den inte svår att knyta? Måste du knyta om den varje gång du ska sätta ditt barn i den?

• Zoe888

Ergo bärsele kan du ha mage/rygg/höft. Skön för barnet, skön för bäraren enligt många. Långsjal ger bättre avlastning för bäraren tycker jag men lite inlärningskurva på och lite bängel om du är ute och ska knyta den och så...det absolut snabbaste är en ringsjal men om du bär i längre stunder är den kanske inte att rekommendera då den bara belastar ena axeln.

• förstagångsmor

Det finns jättebra instruktionsfilmer om hur man knyter långsjalar. Jag övade med att knyta upp kuddar på ryggen för att lära mig det. För mig tog det ett par gånger innan jag kände mig säker med att knyta upp min son på ryggen, men nu är det jättesmidigt.

• stjärnklart

Jag funderar på att köpa en Ergo bärsele, men vet någon om jag kan köpa den i butik eller måste jag beställa den över nätet? Isåfall vart kan jag beställa den och vad kostar en sån?

Lite dumt om man måste beställa över nätet för då har man ju ingen chans att prova med barnet i innan man köpt den.

Svar på tråden Upp till vilken ålder kan man bära barnet i bärsele/bärsjal?