• Lilla Skrot

Tips på lunch för mammaledig

Vad äter ni till lunch när ni är föräldralediga? Äter ni rester från gårdagens middag eller annat? Behöver tips och ideér.

• Svar på tråden Tips på lunch för mammaledig
  • Getz

Jag äter likadan mat som dagen innan. Gör extra till middagen både så det räcker till min lunch o sambons matlåda, billigt o bra, skulle nog inte äta så bra lunch annars. Ha det bra!

• Leopi

Hej ja ibland blir det rester men annars försöker jag ha lite hemma så jag faktiskt äter något, det kan vara att göra varma mackor ibland med svampstuvning. Annars någon pasta med en färdig sås och sen har jag gjort typ köttbullar som jag fryst in och har till. Köpte en ny blandning med grönsaker, potatis och kyckling nu igår som jag tänkte prova...försöker ha loite mat som kan vara kul att se fram emot men som inte tar så mycket tid. Blir så tråkigt om man inte äter ordentligt.

• Rödtott

Omelett är lätt att slänga ihop snabbt. Annars tycker jag att findus färdiga frysta grönsaksblandningar är gott ihop med t.ex bulgur.

• Leopi

mmm äter nu den färdiga blandningen med kykling och pasta med broccoli och sweet sour sås, smaskens!

• jaja

Makrill i tomatsås på macka med sallad och en frukt efteråt. Det käkade jag nyss och var riktigt gott. :=)

Annars har jag samma problem med att komma på vad man ska äta, i kombi med att det är lite svårt att laga mat med en liten bebis. Slarvar mkt med lunchen faktiskt, blir ofta smörgås och frukt... Måste ta o skärpa till mig!

Ser fram emot fler lunchförslag på tråden.

• milimina

vi gjorde alltid så mkt middag att det räckte till två luncher. jag hade svårt att hinna värma och äta den, så att laga mat fanns inte på tapeten. annars hade jag blivit utan lunch (så blev det en del dar ändå för att jag inte hann...) in i mikron bara och så sleva i sej.

• sophiekall

Vilken bra tråd!

Äter själv dåligt med lunch, blir som för många andra här, smörgåsar:( Ibland har det blivit pyttipanna o stekt ägg, men man tröttnar snabbt..
    Det smidigaste är ju att det blir mat över från middagen. Idag ska jag göra biffar o sen frysa, kan ju variera tillbehören när det är dags att äta, har man tid kan man ju koka potatis o göra brunsås eller om det är knappt brukar jag göra tex bulgur o en kall myntasås:)

Sallader är ju smidigt annars, med tonfisk o äpple eller fetaost o kyckling...
    Någon som har lite mer påhittiga recept?

• Leopi

jag har kommit på en fantstisk pastasallad som är nyttig och god och håller sig fin i flera dagar, fråga om ni vill ha recept. Orkar inte skriva det ifall ingen tänker göra det men annars är pastasallader att rekomedera...i alla varianter.

• milimina
    Leopi skrev 2008-08-04 15:34:31 följande:
    jag har kommit på en fantstisk pastasallad som är nyttig och god och håller sig fin i flera dagar, fråga om ni vill ha recept. Orkar inte skriva det ifall ingen tänker göra det men annars är pastasallader att rekomedera...i alla varianter.
    jag vill veta!
  • jaja
    Leopi skrev 2008-08-04 15:34:31 följande:
    Jag med!
  • jaja

Kanske inte så mkt till nyttig lunch med har hittat goda frysta pannkakor som man kan käka. Göra crepes av med sallad t ex, kan ju köpa fördig stuvning på burk, kleta på o in i ugnen.

Konserverad gulachsoppa med klick gräddfil.

Omelette av alla de slag.

Snabbt riva vitlök o lök o steka i nån minut, på med creme frasie o lite räkor. Klart att servera med pasta. Snabbt o gptt.

Tonfisk med creme frasie o lök, servera med pasta.

• VallbySmulan

Här blir det oftast samma sak till lunch... Ja gör havregrynsgröt i micron. Blandar i nån matsked krossade linfrön o solfrosfrön. Äter med mjölk, ibland äppelmos om det finns hemma och en macka med ost eller skinka. Går riktigt fort och minimal disk (bara tallricken).
    Perfekt när man inte vet hur länge lillen är sysselsatt och det mättar bra. Sedan blir det lagad middag när maken kommer hem.

Mamma till Tim född 080308
  • Leopi

Här kommer receptet! :)

Till 4-6 måltider, det blir mycket av denna sallad så ta fram en stooor skål så du kan blanda ordentligt!!

2 stora kycklingfileer
    (skär dem i små bitar och stek tills de är färdiga kryda gärna med en krydda som hetter curry mango och salt och peppar)

1pkt pasta (jag brukar ta den nya som heter plus med extra protein och någonting annat, en gul förpackning) Koka tills du är nöjd med konsistensen, tänk på att absolut inte överkoka. Skölj med kallt vatten och låt stå och rinna av. Lägg sedan ner dem i den stora skålen.

1pkt blandad sallad med småblad, finns många fina blandningar, tänk på att inte bara ta en med sköra blad som babyspenat eller mache då det bara blir kladd när det står i kylen sen så ta en blandning. Häll i den stora skålen.

8 soltorkade tomater i olja, hacka och rör ner i skålen.

Några vitlökar i olja om man tycker om det.

1pkt feta ost, skär i bitar och läögg i skålen.

1dl grovt riven parmesan ost ner i skålen.

1dl sallads nötblandning italia (pinjenötter funkar också) ner i skålen.

till sist i med kycklingen och ringla över lite olivolja och rörihopa allt.

Servera med pesto!

Fantastiskt gott och varar länge och håller form och kvallite! Vi älskar denna sallad. Du kan även buta ut kycklingen mot lofttorkad skinka eller serrano skinka om man tycker om det eller lägg i lite av det också :)

Lycka till! Ni får gärna fråga om något är oklart i receptet, har aldrig skrivit ner det förr...

Svar på tråden Tips på lunch för mammaledig