• Anonym (Handen)

Någon sjuksköterska eller liknande som kan tala om vad det är för fel på min hand?

Förra sommaren började jag få små röda knottror på ett 1 cm stort område. Jag trodde att det var eksem och behandlade med hydokortiosonkräm. Då försvann det i några månader. Sen kom det tillbaka igen och blev 100 gånger värre.
    Nu är ringfingret, långfingret och halva handflatan på ena handen täckt och lite av ovansidan på den andra handen.

Såhär går det runt:
    Vätskefyllda blåsor över hela området
    Blåsorna torkar ut/spricker
    Öppna sår och sprickor bildas
    Huden fjällar tills det inte finns något skinn kvar
    Det bildas nytt tunnt skinn
    Och sedan börjar det om igen.

Jag smörjer händerna dygnet runt med mjukgörande fet salva och hydrokortison, använder diskhandskar när jag diskar, tvättar inte händerna för ofta men ändå försvinner det inte.
    Just nu bultar det i handen när den hänger neråt och den är svullen. Typ som fötterna när man är gravid. Har även märkt att den luktar annorlunda än den andra handen. Kan inte komma på vad det luktar.

Jag vet att jag borde beställa en tid på VC Men nu har det inte blivit så.

Otroligt tacksam för svar!

• Svar på tråden Någon sjuksköterska eller liknande som kan tala om vad det är för fel på min hand?
  • Muslimah

Hur stora är de vätskefyllda blåsorna?

Måste ändå säga att det låter som någon slags eksem, när man en gång har behandlat med hydrokortisonkräm kan det förvärras i efterhand, även "långt" senare.

• Anonym (Handen)
    Muslimah skrev 2008-08-03 23:44:30 följande:
    Hur stora är de vätskefyllda blåsorna?Måste ändå säga att det låter som någon slags eksem, när man en gång har behandlat med hydrokortisonkräm kan det förvärras i efterhand, även "långt" senare
    Några är knappt synliga, några är 2 mm och några är små som har bildat en stor på ca 0,5 cm.
    Aha. Så det kan förvärras av hydrokortioson? Är det för att det tunnar ut huden?
  • Dame72

Ingen seriös syrra sätter nån diagnos på dig i en sån här tråd.
    Sök VC om du vill ha korrekt hjälp.

**Jag VET vad jag pratar om**
  • Anonym (Handen)
    MaddeMamman skrev 2008-08-03 23:48:46 följande:
    huden.nu/dermatologen/patinfo/31-40/37.shtmlkänns detta igen
    Ja, så ser blåsorna ut. Men mitt är mkt värre just nu. Blåsor ovanpå sår, djupa sprickor mm. Men blåsorna är typ identiska.
  • MaddeMamman
    Dame72 skrev 2008-08-03 23:49:43 följande:
    Ingen seriös syrra sätter nån diagnos på dig i en sån här tråd.Sök VC om du vill ha korrekt hjälp.

men jag är ingen seriös syrra bara ett butiksbiträde

Tycker ts ska söka hjälp hos en riktig doktor

Tandkräm på min spegel.
  • Muslimah

Anonym (Handen):

Jag är ingen sjuksköterska, men jag hade själv problem med kontakteksem efter att ha tvättat händerna för mycket på min praktik (café- och matbranschen) och fick kontakteksem som även spred sig till ansiktet för att jag har en tendens att pilla i mitt ansikte ofta och väl...

Jag har fortfarande problem med ansiktet för att jag "behandlade" det med hydrokortison. Det har gått 7 månader sedan problemet började, blä. Jag har läst mycket om att man ska vara försiktig med hydrokortison eftersom det kan förvärra och att man kan behöva dras med blåsorna längre pg a behandlingen. Det har stämt i mitt fall, jag överdoserade (tydligen) kortisonen eftersom jag var desperat att bli av med blåsorna. Det blev värre.

När man har dessa problem får man råda en nolltolerans med handkrämer, tvål och sånt. Man ska vara försiktig.

• anneliesb

Se till at smörjer huden innifrån med mkt bra fetter så huden får sitt, du kan även äta nån tablett för hud, naglar å hår el nåt sånt, för att stärka.

• lollipop25

Jag är undersköterska och jag tycker att du ska vända dig till din VC och inte exprementera hemma med salvor m.m, och framförallt nu när du säger att det luktar.

Lycka till

• Anonym (Dr House)

Låter som ett envist eksem....
    Gå till VC för diagnos och salvor!

• Anonym (usk fl)

Min syster har liknande o hon har psoriasis gå till vc o sök hjälp

Svar på tråden Någon sjuksköterska eller liknande som kan tala om vad det är för fel på min hand?