• Dires

Vad menas med själen? Vad är själ för nåt?

Nån som har nåt bra svar?

Känner mig lite vilsen, undrar bara vad själen är för nåt?

• Svar på tråden Vad menas med själen? Vad är själ för nåt?
  • KristenTjej84

Det är du själv!:) utan själ skulle du vara en robot utan vilja, utan känslor och utan egna tankar, med stor sannolikhet skulle du inte ens vara vid liv.
    Det är därför när en människa dör och själen lämnar personen, då finns den inte längre där i människan. Det är den delen av dig själv som lämnar kroppen när du dör och som gör dig till just dig.
    Räcker förklaringen?

• Dires

Ok, så själen är alltså ens tankar, känslor och vilja??
    Även drömmar, bilder o fantasier?

• KristenTjej84

Själen är den som gör dig just till dig.
    Japp utan själ skulle du inte ha fantasier, tankar,drömmar,känslor,vilja eller bilder heller.
    Du skulle vara som ett tomt skal, typ som döda människors kroppar är, de finns helt enkelt inte där längre då de är döda och själen lämnat deras kroppar.

• Dires

Ok, så om man förnekar sina egna känslor o förtränger sina tankar - så e man inte sig själv? Utan någon annan??

Snacka om att det e lätt att "tappa bort sig själv" i dagens samhälle....

• KristenTjej84

Alltså personerna själva(själarna) finns inte längre i kroppen då människan är död.
    Så som jag tror är att kroppen består av tre delar, ande,kropp & själ.
    När människan dör lämnar livsanden(livet) kroppen och då det hänt lämnar också själen(människans jag) kroppen och kvar blir skalet, dvs kroppen utan vare sig själ eller livsande.
    Resultatet av att livet och själen lämnat en människa, är en död människa helt enkelt, tom!

• Dires
    Svar på #5
    Vart tar då själen vägen när människan dör??

Du säger att den består av 3 delar; vad är ande?? Själ o kropp e jag med på men ande??

Och vart tar själen o anden vägen när man dör??
  • KristenTjej84

Bara för att man förnekar sina egna tankar och förtränger sina känslor, betyder det inte att dessa tankar och viljan inte finns kvar längre. De finns där under ytan och kommer fram som småningom, oavsett man vill det eller inte.
    Människan har kvar sin själ i kroppen så länge han/hon lever.
    Sen kan själen vara sårad, förtryckt och ensam, men den finns där.

• KristenTjej84

Som kristen tror jag att själen går antingen till himmelen eller till helvetet efter döden.
    Lite bättre förklaring på ande,kropp o själ hittar du kanske här:
    web.telia.com/~u38010778/bodysoul.htm

• Dires
    Svar på #8
    Tack, ska läsa...
Svar på tråden Vad menas med själen? Vad är själ för nåt?