• Anonym (ensam)

är det bara jag som inte har planer för midsommar?

..så blev det så här igen.

Ingen att fira midsommar med, inget att göra..
    Vi har inte så många kompisar, men de vi har har alltid egna gäng när det blir dags för midsommar, nyår osv. Skrev en likadan tråd kring nyår också. Och där fick jag rådet att inte klaga, utan själv försöka fråga eller i varje fall inte vänta på att bli medbjuden, eftersom vi ändå aldrig blir det..
    Nu är det alltså snart midsommar och jag har inte riktigt vågat bjuda in mig själv på det viset.. försökt lite genom att fråga vad ska ni göra o så. Ett par skulle åka med gänget o tälta nånstans.. i o för sig tycker jag inte om att tälta på midsommar men försökte ändå säga att ja, det skulle ju va kul! Ingen reaktion. Inte ens en fråga att vad ska ni göra..

Kanske jag borde byta vänner? Men hur lätt är det? Det känns ju som att vi ändå inte har några, så hur fasiken får man nya vänner när man närmar sig 30?

Till och med föräldrarna är bortbjudna, så nu är det bara vi kvar.. alla båtkryssningar är i princip uppbokade, kanske lika bra det.. tycker ändå inte om att stirra på en massa fyllon som spyr överallt.. usch, va trist jag låter.

Finns det nån annan som har det som oss? (hoppas inte för er skull)

Kan ju tillägga att vi inte har barn ännu om det har nån betydelse.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-06-20 10:40:07:
    För att ingen skall behöva säga att vi borde ha planerat midsommar kring nyår som alla andra så är det alltid lite besvärligt för oss då vi jobbar i skift. Men nu fick vi båda midsommaren ledig, och visst, vi får kanske skylla oss själva eftersom vi är så sent ute.. Vi visste ju först för några veckor sen att vi skulle vara lediga.

• Svar på tråden är det bara jag som inte har planer för midsommar?
  • Dezzie

Varför inte göra det till en myskväll för er två då? Det ska vi göra...lite god mat, jordgubbar, vin o en massa romantik En långpromenad hand i hand...bara älska varandra

• Mirris

Jag har inte heller några planer för midsommar!
    Vi kommer nog att sitta ute på gården tillsammans med grannarna. Blir väl nåt knytkalas kan jag tro!

Jag har ingen lust att ge mig iväg flera mil för att umgås med mina vänner... mina grannar har oxå blivit vänner så jag är hellre hemma
    Sonen får leka med sina kompisar och kan gå o lägga sig när han blir trött, och jag kan ta en öl utan att behöva cykla hem!!

Jag har blivit så "hemmakär" så det är inte klokt.. måste bero på den höga åldern man uppnått nu *hehe*

Fast jag har aldrig varit nån "festprissa".. sitter hellre under min korkek o luktar på blommorna!!

Ni kan ju komma förbi o umgås med oss istället om ni blir ensamma

• Cybermum

Ja, håller med, gör något roligt, ta en god middag, picknick eller annat kul som varför inte gå på någon offentlig midsommar firande, med tal och midsommar stång exempelvis...Lycka till!

• wellah

vi planerar aldrig nått direkt. vi vill inte fira med andra. vi föredrar åka antingen och campa med husvagn eller till stugan... fiska, mysa, ta det lugnt.

• starshine

Jag kommer att fira hos mina föräldrar...min älskling bor i en annan stad (blir snart sambos) Och hinner inte boka resa då pengarna kommer dan innan SUCK..känns trist.

• starshine

Hoppas vi har tur med vädret iaf

• Champagne

Fixa lite picknick och åk ut till nån park där det är fler som firar midsommar. (Det brukar stå i tidningen om midsommarfirande) Kanske träffar ni andra som ni kan fira midsommar med nästa år?

• Tin o Trolls mamma

Vi hade egentligen tänkt bjuda hem folk och ha det mysigt, lite god mat och dryck. Det är bara att de vi brukar umgås med är upptagna, så vi blev istället medbjudna på en "fyllefest" i medeltidsföreningen. Lät inte så lockande med mjödfulla vikingar, så jag undrar om vi inte ska återgå till planen med god mat och dryck, men bara med familjen.

Jag brukar alltid jobba på midsommar annars, men så blev det inte i år. Synd, för det är goa pengar.

Ekorren.

• Beloved

Kan förstå hur det känns, är själv inte den som gillar att bjuda in mig själv. Tycker det är ganska ofint och fräckt att bjuda in sig själv. Är man välkommen så blir man bjuden. Nu fungerar ju inte samhället riktigt så, folk ser par som en klump och inte individer, dvs blir din sambo bjuden så betyder det att du själv är bjuden. Inte självklart i mina ögon. Och det är helt fritt och ibland självklart att man bjuder i sig själv. Man får visa sitt intresse för att följa med på saker och ting.

Vet inte hur eran vänskapskrets fungerar men våran år just av den typen att man får bjuda in sig själv rätt ofta, men även bli bjuden. Man bör visa intresse och komma med förslag själv på vad vi kan hitta på. De som många gånger tycker det mesta är tråkigt slutar tillsist bli bjudna, eller de som inte kan komma på ett enda förslag själv. Det blir så tråkigt att vara ex 2-3 pers som hela tiden ska komma på allt och de andra bara följer med.

Har lärt mig med tiden att det är skönare få ett ärligt nej än att sitta hemma och fundera på varför vi inte blev bjudna. Många gånger (iaf i våran vänskapskrets) så är det bara det att man inte tänkt på att de kanske också skulle tycka det var skoj, har man ex ett par som tackat nej till att åka och bada vid flera tillfällen så blir det ofta så att man slutar fråga men skulle de bjuda in sig själva är de väldigt välkomna!

Varför inte ringa era vänner och fråga om det finns plats för ett tält till? Det är ett par dagar kvar och ni har ju inget att förlora på det

• Anonym (ensam)

Jo, det har ni väl rätt i att vi kunde försöka ha det mysigt tillsammans. Så blir det väl också. Så man borde ju försöka få det till en trevlig kväll för oss då istället för att bara "sura".. ska försöka fundera ut en trevlig middag o se om det inte löser sig ändå. Eller just det - picknick. Skall kolla i tidningen.

På nyår tog vi in på hotell och hade såå mysigt, så nog löser väl sig detta också. Ville bara klaga av mig lite..

• Anonym (ensam)

Beloved, tänkvärda ord!
    Jag tror att orsaken till att vi inte alltid är välkomna med i det här gänget är flera. Dels för att vi inte super skallen av oss direkt det är helg. Tidigare var vi ofta med, men nu när vi skall köpa hus snart är det som om det par vi känner bäst har blivit konstiga på nåt vis, avundsjuka kanske.. och sen dess att husköpet blev klart har de inte riktigt varit likadana mot oss..
    Så jag tror att vi ändå försöker hitta på nåt mysigt själva - så får de supa ifred i sina tält..
    borde väl försöka få nya vänner istället som har lite mer samma inställning till alkohol som vi har. bland annat.

• Anonym (ensam)

Skall väl också förtydliga att gänget jag pratar om så hör ihop och vi är bara ett "bihang", eftersom vi bara känner ett par ordentligt. Förra midsommaren försökte jag bjuda in mig själv (min sambo jobbade då) till en fest med samma gäng plus "tusen" andra, men då fick jag inte komma.. för det vara bara för speciellt inbjudna personer. Så det vågar jag inte riktigt detta år.

• Beloved

Är det vänner som bara har ett gemensamt mål i sina aktiviteter och det är att supa skallen av sig så tycker jag ni kan hitta bättre vänner. Visst kan det vara skoj gå ut ibland men man ska kunna ha lika roligt i pulkabacken även om 90% av oss inte har barn.

Kanske är det så att de ser er med andra ögon, att ni mognat och köpt hus och vill tillbringa era liv tillsammans medans de springer runt och förtär alkohol och inte ser längre än korkskruven.

Jag såg framför mig den typ av tältande som vi sysslar med ibland, goda vänner, god mat, lite bad i sjön även om det är kallt, mycket skratt och visst kan alkohol förekomma men ingen blir full utan vi har bara roligt tillsammans. Så fel hade jag

• Beloved

Tycker du ska skaffa andra vänner än de där vännerna. Självklart är det inte världens enklaste men det går även om det tar lite tid. Och försök skaffa vänner som inte bara dels med din sambo utan att ni kan ha lite vänner var för sig men som även kan umgås. Det är värdefullt även om det ibland kanske inte känns så viktigt.

Får önska en mysig midsommar!

• Teskedsmamman

Vi har något liknande... vi ska ha en mysdag för oss själva, gå på samhällets lokala midsommarfirande och bara mysa med lilla familjen....

Svar på tråden är det bara jag som inte har planer för midsommar?