• Skrippo

Någon sökt pengar ur någon fond för att bekosta IVF?

Hej

är det någon som sökt pengar ur fonder för att att göra IVF?
    Tips?

• Svar på tråden Någon sökt pengar ur någon fond för att bekosta IVF?
  • Selenea

Varför går ni inte via Landstinget, det är ju "gratis"? Beroende på var man bor, behöver inte kötiderna vara så långa heller. Men sen ställer de ju vissa krav som man måste uppfylla för att få det beviljat.

• Missne

Bra fråga Det undrar jag med?. Var inne på länsstyrelsernas hemsida och sökte på olika fonder. Men vad jag kunde hitta så fick jag inga träffar som passade in på oss på de sökord som jag använde. Är väl en för modern företeelse med IVF för att det ska finnas fonder.

• Missne
    Selenea skrev 2008-08-04 12:36:17 följande:
    Varför går ni inte via Landstinget, det är ju "gratis"? Beroende på var man bor, behöver inte kötiderna vara så långa heller. Men sen ställer de ju vissa krav som man måste uppfylla för att få det beviljat.
    Där jag bor är det bara gratis med ett fullt IVF och ett FET och det har misslyckats. Så nu har jag betalat ett FET och ska snart till att betala ytterligare ett fullt IVF. Det är ju rätt orättvist jämfört med vissa landsting där man har 3 fulla IVF gratis och obegränsat med FET. Det kan ju skilja 100 000 kr som vi får lägga innan vi gjort lika många försök som vissa andra landsting har gratis.
  • Skrippo

Ja man tycker ju att det borde finnas någon liten fond man kan söka ur?

• Missne
    Skrippo skrev 2008-08-04 13:07:24 följande:
    Missne ska ni göra "bruttolöneavdrag" nu när ni bekostar själva?
    Ja, jag hoppas det. Har inte pratat med arbetsgivaren om det ännu så det beror väl på om de ställer upp på det. Har hört att vissa arbetsgivare inte gör det trots att det inte kostar dem nåt. Och vi jobbar på samma ställe så vi har bara en arbetsgivare att fråga. Men det är ju enstatlig myndighet och då tycker man ju att de ska ställa upp.... Gruvar mig dock för att gå till dem och ta upp saken. Känns ju så privat. Du/ni då?
  • Moa2008

Vad menar ni med att göra bruttolöneavdrag för ivf? Blev lite nyfiken, vi ska snart betala för ett nytt försök och det blir ju lite pengar. Vad blir skillnaden när man gör avdrag? Kan alla göra det?

• Missne
    Moa2008 skrev 2008-08-07 09:30:33 följande:
    Vad menar ni med att göra bruttolöneavdrag för ivf? Blev lite nyfiken, vi ska snart betala för ett nytt försök och det blir ju lite pengar. Vad blir skillnaden när man gör avdrag? Kan alla göra det?
    Räkningen går till arbetsgivaren som betalar via ens bruttolö. Man betalar alltså med oskattade pengar vilket gör att man sparar en hel del. Om det tex kostar 24000 och man har en skatt på 30 % så tjänar man 8 000 kr på att betala med bruttolön istället för me nettolönen.
  • Smily

blev också nyfiken, att man kan betala via arbetsgivaren hmmm undrar om det är många som gör det?

• Missne

Vet inte hur många som känner till det. På mitt jobb är det ingen som gjort det förut och vi är ändå över 300 anställda så några borde ju rent statistiskt ha gjort IVFer.

Svar på tråden Någon sökt pengar ur någon fond för att bekosta IVF?