• Chetti

Vad väger och hur långa är era 5-åringar?

Hej!

Kom precis hem från BVC där min dotter var på 5-årskontroll.

Hon var jätteduktig med både synkontroll och sprutan. Hon var 113 cm lång och vägde hela 23,6 kg.
    Hon sade att 21 kg hade varit idealet för hennes längd...

Det var ingen fara sade hon men som mamma hänger man ju upp sig på detta,,, Hon får bara lite lördagsgodis och popcorn på fredagar. Ingen glass, inga kakor m.m. får hon heller för jag är strikt med sådant.

Men mat älskar hon och tar gärna om. På dagis säger de till efter andra portionen. Jag försöker servera nyttig mat och mycket frukt.

Jaja, det är ju inget stort problem nu men jag tänker ju på framtiden.

Hon ska börja på fotboll nu i augusti så hon kommer igång mer fysiskt med kroppen.

Hur är det mer era barn, vikt och längdmässigt?

Jag lever för mina barn
  • Svar på tråden Vad väger och hur långa är era 5-åringar?
  • Tina och Fredrik

Elinora blev 5 år den 3/6 och hon är ca 112 lång och väger 21 kg.

• Millans hustru

Jag vet inte om det är skillnad på treåringar o femåringar men kroppen växer och därmed kanske mitt resonemang ändå funkar... Min dotter vägde 20 kilo då hon var tre år. Hon var ungefär 96 cm tror jag, minns inte exakt just nu. Vi som föräldrar tyckte hon var perfekt, vet att vi lever rätt nyttigt, rör oss mycket, leker ute mycket, dottern var rörlig och aktiv fysiskt. Sparsamt med fika o godis för hela fmailjen. BVC sa bara lugnt att det där jämnar ut sig till nästa år, då jag oroligt kikade på kurvan. Nu ahr vi just varit på fyra års kontroll. dottern är 109 cm och väger knappt 20 kilo. vi har inte gjort någon som helst förändring i kost eller levene men kroppen växer lite olika. Jag är glad att jag kunde stå emot att oroa mig o bara lät henne vara ifred, äta det hon vill och röra sig så som hon vill (men förstås få tillfälle ATT röra sig). Jag tänker att du har ju kikat på kost o motion för er flicka och då kan jag itne tänka mig att det finns något gott i att rikta fokus på mat eller vikt, det för bara in taskiga mönster och en oro som hon komemr känna av under ytan. barn är snabba på att känna underliggande budskap. Själv växte jag upp med massor av dessa och trodde ända till vuxen ålder att jag varit ett tjockt barn. tills en dag då jag skulel visa hustrun bilder av hur rund jag var och hon brast i skratt o frågade VAR är de rultiga barnkorten?!

• delfo

Min son är 5 år och väger ca 20-21 kg och är 110 cm lång!! Han ligger under på båda kurvorna men följer sin egen!

• Jesslan

min dotter väger ca 24 kg och är 119 cm

jag nickar och håller med, vågar inget annat längre
  • gintonic77

Min dotter är 6 år och väger 16 kg. Hon är cirka 110 cm lång.

När hon var 5 vägde hon 13 kg och var 105 cm.

• mammamadeleine

Min dotter fyllde 5 för en månad sen, har inte varit på 5 års kontrollen än men har vägt o mätt henne på mvc nu när ja var gravid och en vecka innan hon fyllde vägde hon 22kg och var 115 cm lång!

• Miffomorsan

Vår son blev 5 i april och väger 18 kg och är 110 cm.

• Annica med A 03 och L 05

Vår äldsta dotter är 5 år och 1 månad och är 111 cm och väger 20,7 kg. På BVC sa de att det är lite över på vikten, men att det inte gör nånting. Och vi tycker såklart att Amanda är perfekt. :)

Svar på tråden Vad väger och hur långa är era 5-åringar?