• Anonym (Nicotinell)

Tips för att sluta med nikotintuggummin?

Jag är en f.d rökare som har bytt ut mitt beroende mot nikotintuggummi. (Har tuggat tuggummina i snart tre år nu, tar kanske en cig i veckan.) Det var förvånansvärt lätt att sluta röka med hjälp av tuggummina, men nu när jag och min man satt igång bebisverkstad märker jag hur oerhört svårt det är att sluta med tuggummina. Jag har dragit ner kraftigt från ca 3-4 st av de största tugummiförpackningarna på en månad (jodå - när det var som värst åt jag minst 2-3 st kartor tuggummin om dagen) till att tugga ca 6-8 tuggummin om dagen. Men eftersom jag försöker bli gravid vill jag sluta helt. Det enda som kan hjälpa lite grann är de nikotinfria provsmakstuggummina som Apoteket har (blir lite sur att de inte säljer sådana) men de hjälper egentligen bara lite för stunden, man kan väl säga att jag lyckats dra ner med hjälp av dem men kan inte sluta helt. Det är så oerhört svårt att sluta - snällla hjälp mig med tips!

• Svar på tråden Tips för att sluta med nikotintuggummin?
  • Silverkatten06

Det är nog bara att bestämma sig och sen stå ut med abstinensen. När jag slutade röka slutade jag rakt av och röksuget ger med sig rätt snabbt. Efter 2-3 dagar var jag inte särskilt röksugen längre.

Bestäm dig, köp hem ett gäng vanliga tuggummin och försök att lura dig själv. Lycka till!

• Anonym (lillan)

Jag slutade röka för två år sen..har tuggat nicotinell sen dess...Ibland e jag uppe i 16-17 st per dag...inte bra tror jag...Försöker sluta men går inte!!

• Anonym (f.d rökare)

Här är en till som tyvärr också är beroende av tuggummina. Ledsen
    Tuggar ungefär en karta om dagen och har gjort det i lite mer än 2 år nu.

Eftersom jag redan är gravid försöker jag dra ner på det genom att variera nikotuggen med vanliga. Funkar hyfsat, men jag önskar också att apoteket kunde sälja de där smakproven utan nikotinet. De smakar ju nästan likadant så kanske hade man kunnat "lura begäret" lättare då?

• Silverkatten06

Anonym (f.d rökare) skrev 2008-08-11 18:20:55 följande:

Här är en till som tyvärr också är beroende av tuggummina. Tuggar ungefär en karta om dagen och har gjort det i lite mer än 2 år nu.
    Eftersom jag redan är gravid försöker jag dra ner på det genom att variera nikotuggen med vanliga. Funkar hyfsat, men jag önskar också att apoteket kunde sälja de där smakproven utan nikotinet. De smakar ju nästan likadant så kanske hade man kunnat "lura begäret" lättare då?
    Jag har läst att nikotintuggummina är värre för fostret än cigaretterna, om jag vore du skulle jag lägga av illa kvickt. Prata med din BM om riskerna!
  • Anonym (Nicotinell)

Så skönt på ett sätt att höra att jag inte är ensam om mitt tuggberoende. Samtidigt tycker jag att det är ganska hemskt hur Apoteket och Folkhälsoinstitutet (läs staten) går ut stort med all sluta-röka-hjälp men inte ett ord om hur man blir kvitt nikotinberoendet. Som sagt - det var väl inga större problem att sluta röka när man har nikotinersättning, men att bli kvitt beroendet av tuggummina det vete sjutton hur jag skall klara det. Kan känna mig lite lurad faktiskt. Visst känns det bättre med tuggummina än med cigaretter och jag hade kanske inte brytt mig så mycket om det inte vore för att jag försöker bli gravid. (Fast det är inte helt sant för det blir jäkligt dyrt - jag har tuggat för upp till 1500 kr/mån när det varit som värst.)

Lillan och f.d rökare - hur skall vi göra för att sluta??? Mitt hetaste tips just nu är som sagt smakproven, jag försöker byta ut åtminstone vartannat nikotintuggummi mot smakproven.

Svar på tråden Tips för att sluta med nikotintuggummin?